Novinky

Svetová premiéra: Porsche Taycan Cross Turismo

Nové elektrické Porsche vás zavezie ešte ďalej. Aj tam, kde sa končia hladké asfaltové cesty. Privítajte nové Porsche Taycan Cross Turismo.

Dalo sa to predpokladať. Už keď sme v Ženeve zazreli koncept Porsche Mission E Cross Turismo, bolo jasné, že to nebude len projekt „do šuflíka“. Dnes sa môžeme pozerať na jeho sériovú verziu, ktorá sa dostane na trh v lete. Volá sa Porsche Taycan Cross Turismo a jeho cieľom je ukázať, aký všestranný môže byť elektromobil od Porsche. Skombinovať maximálny výkon 560 kW (761 k), krútiaci moment 1 050 Nm, zrýchlenie na stovku za 2,9 sekundy s komfortom, dlhým dojazdom a terénnymi schopnosťami? Vitajte vo svete Porsche. Pretože toto dokáže nový Taycan Turbo S Cross Turismo.

Viac priestoru pre zážitky

Porsche Taycan Cross Turismo je založené na športovom sedane Taycan, avšak jeho karoséria typu shooting brake mu dodáva nielen zaujímavú siluetu, ale aj viac priestoru v kabíne. Najmä zadní pasažieri si užijú podstatne o 47 mm viac priestoru nad hlavami. O 39 litrov narástol aj zadný batožinový priestor, ktorý má teraz objem až 446 litrov v prípade modelov Taycan 4 a Taycan 4S. Modely Turbo a Turbo S majú zadný batožinový priestor s objemom 405 litrov. Po sklopení zadných sedadiel dosiahne využiteľný priestor objem až 1 212 litrov (1 171 litrov pre modely Turbo a Turbo S). Predný batožinový systém si zachoval svoj objem 84 litrov.

Avšak nie je to iba silueta, ktorá sa zmenila. Taycan Cross Turismo dostal aj špeciálny bodykit so zvýraznenými lemami kolies, odlišnými prahmi karosérie a pozmenenými nárazníkmi, ktoré v prípade, že si zvolíte príplatkový balík Offroad Design, obsahujú špeciálne krídelká. Tie slúžia nielen na zlepšenie aerodynamických vlastností a zvýraznenie dizajnu auta, ale aj ako ochrana lakovaných častí karosérie pred odretím od kamienkov a menších prekážok v teréne. Súčasťou tohto balíka je aj kompas umiestnený na palubnej doske a upravený podvozok, ktorého svetlá výška je väčšia o 30 mm v porovnaní so športovým sedanom Taycan.

Mimo asfaltu

Práve na nespevnené cesty a ľahký terén bol optimalizovaný vzduchový podvozok s trojkomorovými vankúšmi a adaptívnymi tlmičmi, ktorý sa na model Taycan Cross Turismo dodáva sériovo. Využíva systém Porsche 4D Chassis Control, ktorý analyzuje a synchronizuje všetky systémy podvozka v reálnom čase. Tento systém je centrálne prepojený. Má nastaviteľnú výšku a v jazdnom režime Gravel (šotolina) sa zvýši o 30 mm. V tomto režime sa celé auto optimalizuje pre čo najlepšie jazdné vlastnosti na nespevnených cestách. Systémy aktívneho odpruženia PASM, trakčnej kontroly PTM, vektorovania krútiaceho momentu PTV+ a stabilizácie PSM sa prispôsobia tak, aby umožnili vodičovi dokonale ovládať auto na štrku a blate. Zaujímavosťou je systém Smartlift. Ten vám umožňuje uložiť si v mape miesta, kde sa automaticky zvýši svetlá výška podvozka. Môžete si tam naprogramovať spomaľovače alebo strmé garážové rampy v oblastiach, kde sa často pohybujete.

Maximálna voľnosť

Porsche Taycan Cross Turismo bude dostupný vo verziách 4, 4S, Turbo a Turbo S. Všetky sú v sérii vybavené najväčšou batériou s kapacitou až 93,4 kWh, aby ste za dobrodružstvami mohli vyraziť ďalej. Dojazd na jedno nabitie sa podľa metodiky WLTP pohybuje v rozmedzí 389 – 456 km pre model Taycan 4 Cross Turismo a 388 – 419 km pre Taycan Turbo S Cross Turismo. Podobne ako verzia sedan, aj Cross Turismo operuje so systémovým napätím 800 Voltov, čo jej umožňuje dosahovať mimoriadnu efektivitu. Taycan Cross Turismo dokáže rekuperovať brzdnú energiu výkonom až 290 kW, pričom na elektrickú energiu dokáže premeniť až 90 % energie potrebnej na spomalenie. To spolu s vynikajúcou aerodynamikou (Cd = 0,26) zabezpečuje priaznivú spotrebu. Taycan Cross Turismo strávil v aerodynamickom tuneli až 350 hodín, počas ktorých sa optimalizovali nové tvary jeho karosérie. Základ mal dobrý, veď klasický Taycan v tuneli strávil až neuveriteľných 1 500 hodín.

Rýchly a ešte rýchlejší

Všetky verzie Taycanu Cross Turismo obsahujú dva elektromotory, ktoré im zabezpečujú pohon všetkých štyroch kolies. Základný Taycan 4 Cross Turismo má štandardný výkon 280 kW (380 k) a so systémom Launch Control, ktorý dočasne zvýši výkon na 350 kW (476 k) dosahuje zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 5,1 s. Maximálna rýchlosť tohto modelu má hodnotu 220 km/h.

Taycan 4S Cross Turismo dosahuje štandardne výkon 360 kW (490 k), ktorý sa pri Launch Control zvýši až na 420 kW (571 k). Šprint na stovku mu trvá len 4,1 s a maximálna rýchlosť je posunutá na hodnotu 240 km/h.

Porsche Taycan Turbo Cross Turismo je už riadne zviera. Prevádzkový výkon je až 460 kW (625 k), maximálny dokonca 500 kW (680 k). Šprint na stovku trvá iba 3,3 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h.

Vrcholná verzia Taycan Turbo S Cross Turismo má bežný výkon rovnaký ako verzia Turbo, avšak pri použití funkcie Launch Control sa zvýši na monumentálnych 560 kW (761 k). Stovku máte za sebou za 2,9 sekundy a na maximálnu rýchlosť 250 km/h sa dostanete oveľa skôr, než by ste si mysleli. Táto verzia je štandardne dodávaná aj s riadenou zadnou nápravou a karbón-keramickými brzdami PCCB. Predné kotúče majú priemer až 420 mm a zakusujú sa do nich desaťpiestikové strmene. Zadné brzdy sú tiež obrovské s priemerom 410 mm a 4-piestikovými strmeňmi.

Nabíjanie

Sériovo sa Porsche Taycan Cross Turismo dodáva s 11 kW nabíjačkou na striedavý prúd. Na želanie je k dispozícii 22 kW nabíjačka. Na ceste sa Taycan stará o maximálnu efektivitu svojej batérie premysleným tepelným manažmentom, ktorý dokáže batériu pripraviť na nabíjanie vo chvíli, keď sa auto blíži k vysokorýchlostnej nabíjacej stanici. Následné nabíjanie jednosmerným prúdom môže byť mimoriadne rýchle. Za 5 minút je možné získať dojazd až 100 kilometrov. Nemusíte sa pritom zdržiavať zadávaním údajov do aplikácie v mobile či na nabíjacej stanici. K dispozícii je totiž funkcia Plug & Charge, vďaka ktorej dokáže vozidlo priamo komunikovať s kompatibilnými nabíjacími stanicami a vy nepotrebujete žiadne karty ani aplikácie. Nabíjanie aj zúčtovanie prebehne automaticky. Taycan Cross Turismo vám taktiež dokáže na mape vyznačiť tie nabíjacie stanice, ktoré využívajú tzv. „zelenú“ energiu.

Rýchle príslušenstvo

Spolu s Porsche Taycan Cross Turismo uzreli svetlo sveta aj dva e-bajky od Porsche: eBike Sport a eBike Cross. Oba boli inšpirované práve novým Taycanom. Porsche vyvinulo aj špeciálny zadný nosič až na tri bicykle pre Taycan Cross Turismo. Je mimoriadne kompaktný a vyznačuje sa jednoduchou obsluhou. Jeho výhodou je, že aj s plne naloženým nosičom je možné otvoriť batožinový priestor Taycanu Cross Turismo.

K dispozícii sú aj špeciálne strešné boxy. Novinkou je model Performance, ktorý je schválený pre rýchlosti až do 200 km/h. To sa pri Porsche vždy hodí. Môžete si ho objednať cez Porsche Tequipment.

Porsche Taycan Cross Turismo veľmi dobre zhrnul Stefan Weckbach, viceprezident pre modelovú líniu Cross Turismo: je to švajčiarsky nožík na 21-palcových kolesách. Neostáva nám nič iné, než súhlasiť.

 

Ak to stránka umožňuje, dajme do článku jeden obrázok z testovania. Popisok k nemu bude nasledovný:

„Flotila Porsche Taycan Cross Turismo absolvovala v rámci predprodukčných testov dokopy až 998 361 testovacích kilometrov, ktoré zahŕňajú aj jazdy v extrémnych podmienkach, na nespevnených cestách či na okruhu.“