Ešte viac 911 v SUV: nové Porsche Cayenne Turbo

Svetovou premiérou na 67. medzinárodnom autosalóne IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) vo Frankfurte nad Mohanom preberá nové Porsche Cayenne Turbo vrcholné postavenie v rámci svojho modelového radu. Úplne novovyvinutá vrcholná verzia tretej generácie modelového radu Cayenne posúva latku pre športové výkony vo svojom segmente ešte vyššie. Štvorlitrový motor V8 Biturbo dosahuje najvyšší výkon 404 kW (550 k). Základy pre ešte vyššiu úroveň jazdnej dynamiky tvorí kombinácia inovatívnych technických riešení, medzi ktoré patrí aktívna aerodynamika vrátane strešného spojlera, adaptívne vzduchové odpruženie s trojkomorovými pružinami, pneumatiky s rozdielnymi rozmermi na prednej a zadnej náprave a nová vysokovýkonná brzdová sústava. S ďalšími prvkami výbavy, ponúkanými na prianie, ako je riadenie zadných kolies alebo 48 V systém elektrickej stabilizácie nakláňania karosérie, dosahuje SUV jazdné vlastnosti skutočného športového vozidla. Nový Cayenne Turbo zrýchli z nuly na 100 km/h za 4,1 sekundy (3,9 sekundy s paketom Sport Chrono) a dosahuje najvyššiu rýchlosť 286 km/h.

Ešte ostrejší dizajn

Cayenne Turbo pôsobí dominantne a originálne vďaka exkluzívnemu prednému nárazníku a predným svetlometom LED so systémom variabilného osvetlenia Porsche Dynamic Light System (PDLS). Za tmy sa nová verzia Turbo odlišuje od ostatných variantov modelového radu Cayenne dvoma radmi doplnkových svetlometov v prednom nárazníku. Profil dotvárajú sériovo dodávané 21" kolesá, rezervované pre vrcholnú verziu Turbo, v rozšírených podbehoch kolies s lakovanými ozdobnými prvkami. Zadná časť sa odlišuje dvojitými koncovkami výfukovej sústavy v špecifickom dizajne Turbo. Bočné lišty na dverách a spodná časť zadného nárazníka sú lakované vo farbe karosérie. Celkom nový interiér je teraz ešte športovejší a zároveň poskytuje ešte vyššiu úroveň komfortu, čím dáva najavo rozšírené schopnosti modelu Cayenne Turbo. Takmer všetky funkcie kompletne sieťovo prepojeného SUV možno zobrazovať a ovládať na displejoch s vysokým rozlíšením a dotykových displejoch prístrojovej dosky Porsche Advanced Cockpit. Platí to napríklad pre sériovo dodávaný audiosystém BOSE® Surround Sound s výkonom 710 W. Vodič a spolujazdec vpredu prežívajú jazdu vo vrcholnom modeli v športových sedadlách, nastaviteľných v 18 smeroch. Nové sú integrované opierky hlavy ako ďalšia pripomienka modelu 911. Všetky sedadlá aj multifunkčný športový volant v exkluzívnom dizajne Turbo sú sériovo vybavené funkciou vyhrievania.

Viac výkonu, viac krútiaceho momentu: osemvalec Biturbo s 550 k

Srdcom modelu Cayenne Turbo je nový štvorlitrový motor V8 preplňovaný dvoma turbodúchadlami. Najvyšším výkonom 404 kW (550 k) prekonáva táto jednotka predchodcu o 22 kW (30 k). Maximálny krútiaci moment 770 Nm predstavuje nárast o 20 Nm. Nová osemstupňová prevodovka Tiptronic S prenáša ohromujúcu hnaciu silu na vozovku v spolupráci s aktívnym systémom pohonu všetkých kolies Porsche Traction Management (PTM). Nova verzia Turbo zrýchli z pokoja na 100 km/h za 4,1 sekundy (3,9 sekundy s paketom Sport Chrono); najvyššia rýchlosť je dosiahnutá pri 286 km/h. Nová generácia motora sa vyznačuje umiestnením výfukových turbodúchadiel medzi oboma radmi valcov (tzv. Central Turbo Layout). Reakcie motora sú mimoriadne spontánne vďaka krátkym dráham prúdenia výfukových plynov zo spaľovacích priestorov k turbodúchadlám. Central Turbo Layout tak zaručuje výrazne lepšiu výkonovú charakteristiku. Ďalšou výhodou je kompaktná konštrukcia motora. Tá umožňuje nižšie uloženie motora, čo má pozitívny vplyv na jazdnú dynamiku. Nižšie ťažisko znamená viac precíznosti pri prejazde zákrutou.

Aktívny podvozok s trojkomorovým vzduchovým odpružením a pneumatikami rôznych rozmerov na prednej a zadnej náprave

Ľahká konštrukcia nového podvozka modelu Cayenne Turbo kombinuje to najlepšie z troch svetov: precíznosť športového vozidla, komfort sedanu a všestrannosť terénneho vozidla. Zvlášť kombinácia nového vzduchového odpruženia s trojkomorovými pružinami a systému aktívnych tlmičov PASM výrazne rozširuje možnosti pre rôzne nastavenia. Koncept s pneumatikami rôznych rozmerov na prednej a zadnej náprave (vpredu 285/40, vzadu 315/35) pochádza z konštrukcie športových vozidiel a zaisťuje ešte lepší prenos síl v pozdĺžnom aj priečnom smere. Adaptívne vzduchové odpruženie používa tri vzduchové komory v každej pružiacej a tlmiacej jednotke. Podvozok tak môže pracovať s tromi rôznymi tuhosťami pružín. Svetlú výšku možno v teréne manuálne prispôsobovať aktuálnym podmienkam v šiestich krokoch. Svetlá výška sa môže meniť aj automaticky v rámci piatich nových režimov pre jazdu na ceste a v teréne. Ak je podvozok doplnený na prianie dodávanými systémami riadenia zadných kolies, elektrickej stabilizácie nakláňania karosérie Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) s napájaním zo 48 V elektrickej siete a variabilného rozdeľovania krútiaceho momentu brzdnými zásahmi na jednotlivých kolesách Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+), dosahuje nový Cayenne Turbo jazdnú dynamiku športového vozidla. A to pri súčasnom zlepšení prevádzkových vlastností v každodennej prevádzke, napríklad pri parkovacích manévroch a otáčaní, a vyššej úrovni komfortu.

Prvé SUV s adaptívnym strešným spojlerom a novou vysokovýkonnou brzdovou sústavou

Nový Cayenne Turbo disponuje ako prvé SUV adaptívnym strešným spojlerom, ktorý je súčasťou aktívnej aerodynamiky. V závislosti od jeho polohy je optimalizovaná hospodárnosť alebo sa zvyšuje prítlak na zadnú nápravu. V polohe aerodynamickej brzdy dokonca skracuje brzdnú dráhu pri spomaľovaní z vysokých rýchlostí. Pri maximálnom brzdení z 250 km/h zastaví SUV vďaka tomu až o dva metre skôr. Aerodynamický systém týmto spôsobom zvyšuje účinnosť novovyvinutej vysokovýkonnej brzdovej sústavy Porsche Surface Coated Brake (PSCB), ktorá patrí k sériovej výbave modelu Cayenne Turbo. Vrstva karbidu volfrámu na oceľových kotúčoch zvyšuje brzdový výkon a odolnosť proti opotrebeniu. Zároveň sa minimalizuje znečisťovanie kolies prachom z bŕzd. Vrcholnou verziou v ponuke zostáva na prianie dodávaná brzdová sústava Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Nový Cayenne Turbo možno už objednávať a na európske trhy bude uvedený koncom roka 2017. Aktuálna vrcholná verzia SUV stojí v Nemecku 138 850 eur vrátane DPH a špecifickej výbavy pre tento trh.

 
 

12.09.2017