Porsche GT Team s dobrými šancami v boji o titul majstra sveta

GT – Majstrovstvá sveta vo vytrvalostných pretekoch WEC: Napínavé finále tohtoročnej sezóny v Bahrajne

V šesťhodinových pretekoch na pretekárskom okruhu Bahrain International Circuit sa 18. novembra rozhodne o posledných držiteľoch titulu v majstrovstvách sveta športových vozidiel WEC. Porsche GT Team sa môže stať po výbornej prvej sezóne s pretekárskymi vozidlami 911 RSR majstrom sveta v dvoch kategóriách – v hodnotení tímov aj v hodnotení jazdcov vďaka dvojici Richard Lietz a Frédéric Makowiecki. Na púštnom okruhu Formuly 1 sa postavia na štart dve vozidlá 911 RSR v najtvrdšej konkurencii triedy GTE-Pro.

Situácia pred finále

Predovšetkým Richard Lietz a Frédéric Makowiecki vstúpia do finálových pretekov s dobrými šancami na titul. Pred finálovými pretekmi majú v hodnotení jazdcov iba dvojbodovú stratu za dvojicou jazdcov Ferrari, Pier Guidi/James Calado a náskok 5,5 bodu pred dvojicou Harry Tincknell/Andy Priaulx (Ford). Všetky tri dvojice jazdcov sa môžu stať v Bahrajne majstrom sveta. To ukazuje, aká tvrdá konkurencia panuje v triede GTE-Pro. Richard Lietz a Frédéric Makowiecki sa stanú majstrom sveta, pokiaľ…

… zvíťazia vo finálových pretekoch.

… sa umiestnia na druhom alebo treťom mieste pred jazdcami Pier Guidi/Calado a Tincknell/Priaulx – za predpokladu, že Pier Guidi/Calado nezískajú bonusový bod za prvé miesto na štarte.

… získajú bonusový bod za prvé miesto na štarte a v pretekoch dôjdu do cieľa pred posádkami Pier Guidi/Calado a Tincknell/Priaulx – je jedno, na akom mieste.

Porsche GT Team, ktorý nasadzuje pretekárske vozidlo 911 RSR so štartovým číslom 91, je v hodnotení tímov na druhom mieste so stratou 13 bodov na AF Corse (Ferrari číslo 51) a s náskokom dvoch bodov pred tímom Ford Chip Ganassi Team (Ford číslo 67). Majstrom sveta sa stane, ak…

… s pretekárskym vozidlom číslo 91 získa prvé miesto na štarte a zvíťazí v pretekoch – a Ferrari skončí najlepšie štvrté.

… zvíťazí v pretekoch a Ferrari bude najlepšie piate (s prvým miestom na štarte alebo bez neho).

… získa prvé miesto na štarte a v pretekoch obsadí druhé miesto – a Ferrari bude ôsme a Ford nezvíťazí.

… v pretekoch bude druhý a Ferrari bez prvého miesta na štarte ôsme – a Ford nezvíťazí.

V Bahrajne môže získať titul aj zákaznícky tím Porsche, Dempsey Proton Racing, ktorý bojuje v triede GTE-Am s pretekárskym vozidlom 911 RSR modelového roku 2015 o pohár FIA World Endurance Trophy. V hodnoteniach jazdcov aj tímov je po víťazstvách na Nürburgringu a v Mexiku na druhom mieste.

Cesta k púštnemu duelu o titul

Richard Lietz a Frédéric Makowiecki si vybojovali šance na titul vo finále tohtoročnej sezóny v Bahrajne trvalo výbornými výkonmi. S novým pretekárskym vozidlom 911 RSR vstúpili úspešne do novej sezóny tretím miestom v Silverstone. V Spa-Francorchamps (5. miesto) a Le Mans (4. miesto) im umiestnenie na stupňoch víťazov uniklo len tesne. No na Nürburgringu, v domácom prostredí pre Porsche, mali s druhým miestom víťazstvo na dohľad. Vzostupný trend potvrdili v Mexiku, kde došli do cieľa ako tretí. V horúcom počasí počas pretekov v Austine sa prepadli v poradí kvôli dvom trestom prejdenia boxmi a museli sa uspokojiť so šiestym miestom. V chaotických pretekoch na okruhu Fuji, skropenom dažďom, slávili o to veľkolepejší návrat. V najnáročnejších podmienkach získali prvé miesto na štarte a druhé miesto v pretekoch. Ďalším druhým miestom v Šanghaji zmenšili svoju stratu na prvé miesto iba na dva body, a zaistili si tak dobrú východiskovú pozíciu do posledného kola súboja o titul.

Skvelé výkony nového pretekárskeho vozidla 911 RSR

Pretekárske vozidlo 911 RSR bolo pre sezónu 2017 celkom nanovo vyvinuté oddelením Porsche Motorsport vo Weissachu na základe vysokovýkonného športového vozidla 911 GT3 RS a hneď v prvých pretekoch sezóny presvedčilo svojimi skvelými výkonmi. Svoje prvé víťazstvo (22. júla na okruhu Lime Rock) a svoj prvý titul (North American Endurance Cup, hodnotenie jazdcov aj tímov) si zaistilo v severoamerických majstrovstvách IMSA SportsCar Championship. Úspešnú prvú sezónu absolvovalo aj vo WEC. Medzi úspechy patrí osem umiestnení na stupňoch víťazov a dve prvé miesta na štarte. K tomu je nutné pripočítať ešte tri najrýchlejšie kolá pretekov (Kévin Estre v Spa a na Nürburgringu, Richard Lietz na okruhu Fuji) a najrýchlejšie kolo v kvalifikácii Michaela Christensena v Šanghaji. Celkovo 229 kôl bolo pretekárske vozidlo 911 RSR počas pretekov tohtoročnej sezóny v čele štartového poľa kategórie GTE-Pro.

Tesné výsledky kvalifikácií a napínavé preteky

Trieda GTE-Pro, v ktorej okrem Porsche štartujú tiež továrenské tímy Aston Martin, Ferrari a Ford, je najsilnejšie obsadená kategória s najväčšou konkurenciou v majstrovstvách sveta športových vozidiel WEC. V tejto sezóne malo osem doterajších pretekoch štyroch rôznych víťazov. Už kvalifikácie prinášajú tesné výsledky. Napríklad v Mexiku sa časy všetkých ôsmich štartujúcich líšili maximálne jednou sekundou. Na Nürburgringu, v Austine a na okruhu Fuji boli rozdiely v časoch pri šiestich vozidlách menšie než jedna sekunda. O víťazoch v pretekoch s mnohými predbiehacími manévrami a tvrdými súbojmi o pozície sa väčšinou rozhoduje až krátko pred cieľom. Na okruhu Fuji chýbalo posádke Richard Lietz/Frédéric Makowiecki iba 0,968 sekundy k víťazstvu, v Šanghaji to bolo 11,082 sekundy. V Austine delilo posádku Michael Christensen/Kévin Estre na konci šesťhodinových pretekoch od víťazov iba 25,663 sekundy.

Rozhodujúcim faktorom pre vyrovnané a napínavé preteky je pravidlo Balance of Performance (BoP), ktorým má byť zaistená rovnaká úroveň výkonov pri rôznych konceptoch vozidiel. Na tento účel sú pri pretekoch prostredníctvom telemetrie zaznamenávané prevádzkové údaje vozidiel – nielen časy na kolo, ale napríklad aj priebehy zrýchlenia a nastavenia motora. Tieto dáta sú analyzované a automaticky využívané pri aplikácii pravidlá Balance of Performance. Podľa vôle FIA nemá byť pre úspech na pretekárskom okruhu rozhodujúci individuálny potenciál vozidla, ale faktory, ako sú výkony jazdca, pretekárska stratégia, dokonalé nastavenia alebo práca tímu pri zastávkach v boxoch.

Rýchle zastávky v boxoch a perfektná pretekárska stratégia

Kľúčom k úspechu pretekárskych jazdcov Porsche boli aj v tejto sezóne rýchle zastávky v boxoch, pri ktorých sa uplatnila dokonalá súhra všetkých členov tímu Porsche GT Team, ktorý tým poskytol svojim jazdcom rozhodujúcu výhodu. Aj pretekárska stratégia bola často rozhodujúca pre vynikajúce umiestnenie v silnej konkurencii. Jazdci dokážu túto podporu oceniť. Richard Lietz k tomu hovorí: „Náš tím má veľký podiel na tom, že sme sa vôbec dostali tak ďaleko a už v prvom roku môžeme s naším novým pretekárskym vozidlom 911 RSR bojovať o titul majstra sveta.“

Vo dne aj v noci

Zvláštnosťou šesťhodinových pretekov na okruhu Bahrain International Circuit je to, že štartuje v popoludňajšej horúčave a končí sa neskoro večer za tmy a pri omnoho nižších teplotách. Pretekársky okruh dlhý 5,407 kilometra so 14 zákrutami je vzdialený pol hodiny jazdy autom na juhozápad od hlavného mesta Manama. Pretekársky okruh bol vybudovaný v roku 2004 v púšti pre preteky Formula 1.

Na štart sa postavia štyria továrenskí jazdci Porsche

V Bahrajne sa postavia na štart štyria továrenskí jazdci Porsche a jeden jazdec z programu Porsche Young Professional. Kokpit pretekárskeho vozidla 911 RSR so štartovým číslom 91 budú v triede GTE-Pro zdieľať Richard Lietz a Frédéric Makowiecki. Ich tímoví kolegovia Michael Christensen a Kévin Estre sa budú striedať za volantom vozidla 911 RSR so štartovým číslom 92. V triede GTE-Am pôjde Porsche Young Professional Matteo Cairoli s vozidlom so štartovým číslom 77 vo farbách tímu Dempsey Proton Racing. Zákaznícky tím Porsche oslavoval v tejto sezóne víťazstvo na Nürburgringu a v Mexiku.

Porsche 911 RSR

Na základe vysokovýkonného športového vozidla 911 GT3 RS celkom novovyvinuté pretekárske vozidlo 911 RSR absolvuje v roku 2017 svoju prvú pretekársku sezónu. Podvozok, skelet karosérie, aerodynamický koncept, motor a prevodovka boli od základu nanovo skonštruované oddelením Porsche Motorsport vo Weissachu. Pred zadnú nápravu premiestnený motor poskytuje v závislosti od priemeru restriktora najvyšší výkon cca 375 kW (510 k). Vďaka veľkému zadnému difúzoru v kombinácii so zadným spojlerom s horným uchytením boli výrazne vylepšené hodnoty prítlaku aj celková aerodynamická účinnosť.

Preteky v televízii a na internete

Šesťhodinové preteky v Bahrajne (štart 18. novembra o 14. h SEČ) možno bezplatne sledovať v živom prenose na www.sport1.de od 13.30 do 20.30 h. Platená televízna stanica Motorsport.TV vysiela priamy prenos pretekov od 13.45 do 20.05 h. Diváci televíznej stanice Sport 1 môžu sledovať živé vstupy z pretekov od 13.45 do 17.00 h a od 19.00 do 20.30 h, na stanici Eurosport „pobeží“ živý prenos od 17.15 do 20.10 h. V základnej verzii bezplatná aplikácia FIA WEC App ponúka za poplatok živý prenos kompletných pretekov vrátane aktuálnej časomiery.

Hlasy pred pretekmi

Dr. Frank-Steffen Walliser, vedúci oddelenia motoristického športu a vozidiel GT: „V tomto finále sa zameriame celkom jednoznačne na podporu posádky Richard Lietz a Frédéric Makowiecki, aby mohla v pretekoch zvíťaziť, a zaistiť si tak v triede GTE-Pro prvýkrát udeľovaný titul majstra sveta. Prvé víťazstvo vozidla 911 RSR v seriáli WEC by zároveň zvýšilo šance tímu Porsche GT Team na víťazstvo v hodnotení tímov. A, samozrejme, držíme palce nášmu zákazníckemu tímu Dempsey Proton Racing, ktorý má ešte šancu zakončiť úspešnú sezónu ziskom pohára FIA World Endurance Trophy.“

Marco Ujhasi, vedúci celkového projektu továrenskej účasti v pretekoch kategórie GT: „Preteky za veľkej horúčavy v Bahrajne sú najvyššou skúškou odolnosti bŕzd. Aj na pneumatiky kladú finálové preteky tohtoročnej sezóny v púšti najvyššie nároky.“

Richard Lietz (911 RSR #91): „Máme v Bahrajne veľkú šancu získať s naším novým pretekárskym vozidlom 911 RSR hneď v prvom roku titul majstra sveta. To je naším cieľom, na dosiahnutie ktorého budeme bojovať až do konca.“

Frédéric Makowiecki (911 RSR #91): „V Šanghaji nám k víťazstvu chýbalo len jedenásť sekúnd. To nás ešte viac motivuje pred pretekmi v Bahrajne. Chceme pre Porsche získať titul majstra sveta.“

Michael Christensen (911 RSR #92): „V roku 2017 sme sa postavili na štart s novým pretekárskym vozidlom 911 RSR, v každých pretekoch sme získavali nové a nové skúsenosti a teraz sme sa už vypracovali na dobrú úroveň. Dúfam, že v Bahrajne sa nám podarí zakončiť sezónu skvelým výsledkom.“

Kévin Estre (911 RSR #92): „Tieto preteky sa pôjdu v celkom mimoriadnej atmosfére, s nádychom tisíc a jednej noci. Bude to úžasné finále.“

Majstrovstvá sveta športových vozidiel WEC

V majstrovstvách sveta športových vozidiel WEC (World Endurance Championship) štartujú športové prototypy a vozidlá GT v štyroch triedach: LMP1 (napr. Porsche 919 Hybrid), LMP2, LMGTE-Pro (napr. 911 RSR) a LMGTE-Am (napr. 911 RSR modelového roku 2015). Všetky vozidlá absolvujú spoločné preteky, v ktorých sú však klasifikované oddelene podľa tried.

 
 

16.11.2017