Za tepla aj mrazu: nový Cayenne v náročných testoch po celom svete

Tretia generácia SUV značky Porsche absolvuje testovací maratón

Tretia generácia modelového radu Porsche Cayenne pomyselne usadá do štartovacích blokov. Aby aj nová generácia úspešného modelu, ktorého bolo od roku 2002 predaných viac než 760 000 vozidiel, spĺňala najvyššie nároky značky Porsche na kvalitu, absolvuje SUV komplexný a náročný testovací maratón – po celom svete a za extrémnych podmienok. Prototypy a predsériové vozidlá prejdú celkovo približne 4,4 milióna testovacích kilometrov bez ohľadu na to, či vonku panujú teploty mínus 45 °C, alebo plus 50 °C.

Porsche oslávi svetovú premiéru nového modelu Cayenne 29. apríla 2017. Celé vozidlo bolo kompletne novovyvinuté. Novokoncipovaná bola okrem iného poháňacia sústava a podvozok, ako aj koncept zobrazovania a ovládania, aby bolo možné náročným vodičom ponúknuť ešte väčší rozsah možností pre individualizáciu medzi športovým a komfortným nastavením. Hlavným cieľom náročného testovacieho procesu je dokonalé zladenie mnohých komponentov, z ktorých niektoré boli pre model Cayenne novovyvinuté. Program testov novej generácie modelu Cayenne, pre ktorú Porsche používa interné označenie E3, sa začal už v roku 2014 s vozidlami vybavenými čiastkovými agregátmi. Jazdné skúšky pokračujú dodnes s prototypmi a predsériovými vozidlami. Navzdory stále precíznejším virtuálnym simuláciám majú testy v reálnej prevádzke pre Porsche aj naďalej veľký význam, pretože predstavujú skúšku technickej vyzretosti každého nového modelu stuttgartského výrobcu športových vozidiel.

Testy kompletných vozidiel slúžia na harmonizáciu súčinnosti všetkých jednotlivých komponentov a testy prevádzkovej spoľahlivosti aj funkčnosti v podmienkach blízkych reálnej prevádzke v rukách zákazníkov. Cieľom je vždy splnenie najvyšších nárokov značky Porsche na kvalitu. Konkrétne to znamená okrem iného tvrdé dlhodobé testy na hydraulických skúšobných stoliciach, ktoré vystavujú podvozok a karosériu pôsobeniu umelo vyvolávaného kmitania a vibrácií. Testovací program okrem toho zahŕňa zaťaženie zodpovedajúce reálnej prevádzke na cestách a v teréne, pri testoch na skúšobnom polygóne Porsche vo vývojovom centre Weissach alebo dlhodobé testy v rámci skúšobného polygónu aj mimo neho. Pritom sa simuluje celá životnosť vozidla za tak tvrdých prevádzkových podmienok, ktoré sú u zákazníkov prakticky vylúčené. V bežných podmienkach každodennej prevádzky na zmeny absolvujú vozidlá počas niekoľkých mesiacov až 240 000 kilometrov v mestskej prevádzke, na cestách mimo mesta aj na diaľniciach.

S cieľom simulácie extrémneho zaťaženia jazdia prototypy nového modelu Cayenne po celom svete. Aj na pretekárskych okruhoch, ktoré Porsche tradične využíva na testovanie všetkých svojich modelov. V Nemecku medzi ne patrí Hockenheimring a mimoriadne náročná Severná slučka Nürburgringu. V Taliansku jazdia testovacie vozidlá v dlhodobej prevádzke po vysokorýchlostnom okruhu Nardò s dĺžkou 12,6 kilometra. Materiály, senzory a elektronické systémy musia preukázať svoju kvalitu a odolnosť v rôznych klimatických zónach – tak pri teplotách až plus 50 °C v dubajských dunách a na prašných cestách v americkom Údolí smrti, ako aj v mraze s teplotami klesajúcimi až k mínus 45 °C na ľade a snehu na Aljaške v USA. Tretia generácia modelového radu Porsche Cayenne musela už okrem toho zvládnuť dopravné zápchy v parne čínskych metropol, úspešne zvládla testovacie trasy vo Švédsku, Fínsku a v Španielsku a kvôli rozsiahlym testom na cestách aj v teréne bola prepravená až do Južnej Afriky, Japonska a na Nový Zéland.

 
 

22.08.2017