História Porsche 911 Targa

Konštrukcia Targa nanovo definovala zážitok z jazdy v Porsche

Stuttgart. Automobilka Porsche prvý raz predstavila model Porsche 911 Targa v septembri 1965 na Medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte. Targa nebola kabriolet ani kupé, vozidlo s pevnou skladacou strechou ani sedan, ale niečo úplne nové. Prvý bezpečný kabriolet na svete s pevným oblúkom, ktorý chráni posádku pri prevrátení. Jazda s otvorenou strechou prinášala dovtedy nepoznané potešenie s rôznymi možnosťami, ktoré predstavovala odnímateľná strecha a zasúvacie zadné okno. Úplne zatvorené, plne otvorené alebo s otvorenou strechou, prípadne  iba so zasunutým zadným oknom. Konštrukcia Targa predstavovala štartovací signál pre úplne nový zážitok z jazdy vo vozidle Porsche. Následne sa objavila v ďalších generáciách Porsche 911 a zároveň aj v iných modeloch ako boli napríklad Porsche 914 alebo Porsche Carrera GT.

Názov podľa Targa Florio

Porsche novou konštrukciou splnilo čoraz intenzívnejšie bezpečnostné nároky na vozidlá s otvorenou strechou na americkom trhu ako aj hlasy, ktoré volali po úplnom zákaze kabrioletov  v USA. Pri rozhodovaní o názve modelu sa zvažovala niektorá z tratí, na ktorých získavala značka Porsche svoje športové úspechy. Veľmi rýchlo prišlo na rad označenie Targa Florio, cestné preteky na Sicílii, na ktorých Porsche v polovici päťdesiatych rokov dosiahlo viacero úspechov. Krátko sa zvažovalo aj označenie 911 Flori, až kým riaditeľ domáceho predaja Harald Wagner nepoložil otázku: „A prečo by sa vozidlo nemohlo volať jednoducho Targa?” Talianske slovo označuje aj poznávaciu značku, ale legenda hovorí, že keď sa začali práce na katalógu, bolo to už jediné meno, ktoré zostalo v hre. Automobilka Porsche podala v auguste 1965 žiadosť o registráciu patentu konštrukcie Targa a od jesene 1966 vozidlo úspešne doplnilo paletu modelov Porsche  modelmi Coupé 911, 911 S a 912. Od konca leta roku 1967 sa dali modely Targa na požiadanie objednať aj s pevným a vyhrievaným zadných oknom, vyrobeným z bezpečnostného skla namiesto zasúvacieho plastového okna. Toto riešenie sa od ďalšieho roka v podstate bez úprav stalo až do roku 1993 súčasťou štandardnej výbavy.

Ponuka možností pre modely typu G

Targa zostala pevnou súčasťou ponuky aj v modelovom rade druhej generácie Porsche 911  typu G vyrábanej od konca leta 1973. Karoséria Porsche 911 prešla prvými úpravami a na kraje predného nárazníka dostala špeciálne bloky, ktoré si vyžiadali bezpečnostné predpisy v USA. Dokázali absorbovať nárazy do rýchlosti 8 km/h bez akéhokoľvek poškodenia karosérie. Technické riešenie strechy modelu Targa sa nijako nezmenilo. Zmenil sa iba vzhľad oceľového bezpečnostného oblúka. Okrem brúsenej ušľachtilej ocele bol dostupný aj v čiernej verzii.  Napriek tomu, že od januára 1983 bol v ponuke aj kabriolet Porsche 911 SC, ďalšie Porsche, ktoré ponúklo jazdu bez strechy nad hlavou, Targa zostala pevnou konštantou.A to aj po ukončení výroby verzie G v roku 1989.

Typ 964 má 85 % nových dielov, ale Targa zostáva klasikou

Začiatkom jesene 1988 sa prvý raz predstavilo Porsche 911 s pohonom všetkých kolies, model Porsche 911 Carrera 4 typ 964. Zároveň išlo o tretiu generáciu ikonického športového vozidla z Zuffenhausenu. Porsche zachovalo klasický tvar karosérie modelu 911, ale približne 85 %  dielov bolo nových. O rok neskôr sa v podobe verzie Porsche 911 Carrera 2 predstavil model s klasickým pohonom zadných kolies a zároveň sa dali objednať všetky tri druhy karosérie: Coupé, Cabriolet aj Targa. Modely Porsche 911 Carrera 2 Targa a Porsche 911 Carrera 4 Targa vyrábané do roku 1993 mali stále klasický ochranný oblúk Targa a odnímateľnú stredovú časť strechy. Z prvých troch generácií modelu Porsche 911 Targa vzniklo dovedna 87 663 vozidiel.

Koniec ochranného oblúka. Targa typ 993 so sklenenou strechou

Štvrtá generácia Porsche 911 typ 993 sa predstavila na jeseň 1993 a priniesla nový dizajn karosérie, pričom nová konštrukcia verzie Targa sa predstavila v novembri 1995. Prvý raz dostalo Porsche 911 širšie a výrazne nižšie predné blatníky. Zadné blatníky boli tiež širšie a smerom dozadu ustupovali v priamejšej línii. Spolu s výraznými zmenami v motore a v podvozku sa úplne novým smerom vydala aj verzia Targa, tentokrát už bez typického ochranného oblúka. Strecha, vytvorená z tmavého skla, ktoré odolávalo slnečnému žiareniu, sa tiahla od rámu čelného skla až dozadu a bola zapuzdrená v pozdĺžnej bezpečnostnej konštrukcii. Rozdelenie   do samostatných elektricky ovládaných segmentov umožnilo po stlačení tlačidla jemné otváranie a strecha sa následne zasunula pod zadné okno. Hlavnými výhodami tohto riešenia bolo zníženie aerodynamického hluku a slnkom zaliaty interiér aj so zatvorenou strechou. Ďalším charakteristickým prvkom tohoto modelu Targa bolo kužeľovité zadné okno. Nový koncept verzie Targa prvý raz v type 993 spojil potešenie z jazdy s tvorenou strechou a klasickú líniu strechy karosérie kupé, ktorá sa v podstate nezmenila.

Porsche 911 Targa typ 996. Nová zadná časť verzie Targa

Automobilka Porsche predstavila piatu generáciu modelu 911 verziou 911 Carrera typ 996 v roku 1997. Bola kompletne prepracovaná a prvý raz sa v nej objavili vodou chladené 6-valcové motory typu boxer. Verzia Targa bola dostupná od decembra 2001 a doplnila tak karosárske verzie Coupé a Cabriolet. Rovnako ako predchodca aj teraz mala Targa elektricky ovládanú sklenenú strechu, avšak už s plochou s veľkosťou viac ako 1,5 m2. Žiaden model Porsche 911 nemal dovtedy takú veľkú presklenú plochu. Nová verzia Targa bola zároveň prvým Porsche 911 s výklopným zadným oknom. To uľahčilo prístup k zadnému batožinovému priestoru s objemom 230 dm3.

Porsche 911 Targa 4/4S typ 997. Ľahšie sklo a prvý raz dve verzie

September 2006 bol termínom predstavenia nového modelu Porsche 911 Targa, ktorý patril k šiestej generácii Porsche 911 typ 997. Konštrukcia strechy bola v podstate rovnaká ako v prípade predchodcu, ale s praktickejšou zadnou časťou. Navyše použitie špeciálneho skla umožnilo znížiť hmotnosť o 1,9 kg a vizuálnu príťažlivosť zvýrazňovali dve vysoko leštené hliníkové lišty po stranách. Špecifikom bolo, že táto verzia Porsche 911 Targa sa dodávala iba v dvoch verziách s pohonom všetkých kolies, ako Porsche 911 Targa 4 a Porsche 911 Targa 4S. 

Porsche 911 Targa typ 991. Návrat legendárneho bezpečnostného rámu Targa

V septembri 2011 predstavila automobilka Porsche siedmu generáciu plne prepracovaného modelu Porsche 911. Po karosárskych verziách kupé a kabriolet sa v januári 2014 predstavilo Porsche 911 Targa v podobe, ktorá spájala moderný aj klasický prístup. Výsledkom bola inovatívna strecha Targa. Klasickú ideu Targa prvý raz úspešne doplnila špičková technológia strechy. Rovnako ako legendárna prvá generácia modelu Porsche 911 Targa mal aj nový model  na mieste B-stĺpika charakteristický oblúk, pohyblivú časť strechy nad prednými sedadlami a zaoblené zadné okno bez C-stĺpika. Avšak na rozdiel od klasických modelov sa strecha nového modelu Porsche 911 Targa otvárala a zatvárala tlačidlom. Plne automatický systém pevnej strechy očarujúco zmizol za zadnými sedadlami. Nový model Porsche 911 Targa predstavoval špičkový  a inovatívny nový pohľad na klasiku z roku 1965.

Svetová premiéra v rámci programu 9:11 Magazine na internetovom TV kanáli

Porsche predstaví nový model Porsche 911 Targa celosvetovej verejnosti prvý raz v rámci  svojho vlastného formátu internetovej televízie. Na stránke www.911-magazin.porsche.com/de  sa stretnú Dr. Frank-Steffen Walliser, riaditeľ sekcie modelov Porsche 911 a Porsche 718 spolu  s ambasádormi značky Porsche, ktorými sú Maria Šarapovová a Jörg Bergmeister, aby predstavili inovácie najnovšieho športového vozidla. Druhá epizóda dnes nazrie do histórie značky Porsche a pozrie sa na prvky, ktoré inšpirovali svetovú premiéru druhého z nových modelov, exkluzívnu limitovanú edíciu, ktorá spojila modernú automobilovú technológiu s dizajnovými prvkami minulosti. Vzhľadom na aktuálnu situáciu s koronavírusom a na globálny zákaz podujatí bude výrobca športových automobilov prvý raz predstavovať nové modely  médiám prostredníctvom virtuálneho formátu.

 

Komunikácia, Udržateľnosť a Politika

Porsche Museum
Astrid Böttinger
Telefón: +49 (0) 711 / 911 24026
E-mail: astrid.boettinger@porsche.de

 
 

26.05.2020