Vyrobené pre výkon: nové Porsche 911 GT3 RS

911 GT3 RS
WLTP (Celosvetový harmonizovaný skúšobný postup pre ľahké vozidlá): Kombinovaná spotreba paliva: 13.4 l/ 100 km; kombinované CO2 emisie: 305 g/km

Vysokovýkonné športové auto s inteligentnou aerodynamikou

Stuttgart. Nové Porsche 911 GT3 RS neskrýva svoje úmysly: je nekompromisne navrhnuté pre maximálny výkon. 386 kW (525 PS) vysokovýkonné športové auto použiteľné aj na obyčajné cesty využíva všetky výhody technológií a konceptov z motorizmu. Okrem nasávacieho motora s vysokými otáčkami so športovým DNA a inteligentnou ľahkou konštrukciou, sú to práve chladiace a aerodynamické systémy 911 GT3 RS, ktoré ho spájajú s jeho motoristickým bratom 911 GT3 R.

Koncept centrálneho chladiča inšpirovaný motorizmom – základ pre aktívne aerodynamiky

Základom podstatného zlepšenia výkonu je koncept centrálneho chladiča – myšlienka, ktorá bola prvýkrát využitá víťazmi pretekov Le Mans triedy 911 RSR, a následne 911 GT3 R. Namiesto usporiadania s tromi chladičmi použitého pri predošlých autách, nové 911 GT3 RS sa spolieha na veľký, zakrivený centrálny chladič v prednej časti auta, umiestnený tam, kde sa u iných modelov 911 nachádza batožinový priestor. To umožnilo využiť uvoľnený priestor na bokoch pre zabudovanie aktívnych aerodynamických prvkov. Plynulo nastaviteľné prvky krídla vpredu a na zadnom dvojdielnom krídle, v kombinácii s ďalšími aerodynamickými opatreniami, poskytujú 409 kg z celkovej prítlačnej sily pri 200 km/h. To znamená, že nové 911 GT3 RS vytvára dvakrát takú veľkú prítlačnú silu, ako jeho generačný predchodca 991.2, a trikrát takú veľkú prítlačnú silu, ako aktuálne 911 GT3. Pri rýchlosti 285 km/h je celková prítlačná sila 860 kg.

Systém na znižovanie odporu (DRS) sa používa v sériovom Porsche po prvýkrát. Na dosiahnutie nízkeho odporu a vyšších rýchlostí na rovných úsekoch trate DRS umožňuje sklopiť krídla stlačením tlačidla, v rámci špecifického prevádzkového rozpätia. Funkcia vzdušnej brzdy je aktivovaná počas núdzového brzdenia pri vysokých rýchlostiach: prvky krídla vpredu a vzadu sú nastavené na maximum, vytvárajúc tak efekt aerodynamického spomaľovania, ktoré podstatne pomáha kolesovým brdám.

Vzhľad nového 911 GT3 RS je charakteristický viacerými funkčnými aerodynamickými prvkami. Najpoprednejšou črtou športového auta GT je zadné krídlo so štíhlymi podperami, ktoré je podstatne väčšie vo všetkým rozmeroch. Zadné krídlo sa skladá z fixného hlavného krídla a horného, hydraulicky nastaviteľného prvku krídla. Po prvý krát je v sériovo vyrábanom Porsche vrchná hrana zadného krídla vyššie ako strecha auta. Navyše 911 GT3 RS už viac nemá predný spojler, ale namiesto neho má predný rozdeľovač, ktorý rozdeľuje prúdenie vzduchu nad ním a pod ním. Bočné čepele smerujú vzduch presne smerom von. Ventilácia blatníka predného kolesa je zabezpečená prostredníctvom štrbinových otvorov na predných krídlach. Vstupy za prednými kolesami, v štýle ikonického víťaza Le Mans 911 GT1, znižujú dynamický tlak v blatníkoch. Bočné čepele za prívodom zabezpečujú, že vzduch je nasmerovaný na bok vozidla. Vzduch z centrálne umiestneného chladiča prúdi cez veľké výfuky na prednej kapote. Plutvy na streche smerujú vzduch smerom von, čím zabezpečujú nasávanie nižších teplôt vzadu. V novom 911 GT3 RS sú otvory na zadnom bočnom blatníku používané výhradne na zlepšenie aerodynamiky a nie na nasávanie prevádzkového vzduchu. Zadný blatník tiež obsahuje prívod a bočnú čepeľ pre optimalizované prúdenie vzduchu. Zadný rozptyľovač pochádza z 911 GT3 a bol mierne prispôsobený.

Tlmiče, ktoré môžu byť nastavené z kokpitu

Aj tlmičom je venovaná aerodynamická pozornosť. Pretože blatníky nového 911 GT3 RS sú vystavené silnému prúdeniu vzduchu, komponenty dvojitého navádzacieho vedenia prednej osi sú navrhnuté s profilmi v tvare slzy. Tieto aerodynamicky efektívne spojenia zvyšujú prítlačnú silu na prednej náprave približne o 40 kg pri maximálnej rýchlosti, inak sú využívané iba na najvyššej úrovni motoristického športu. Z dôvodu širšieho rozchodu kolies (o 29 milimetrov viac, ako pri 911 GT3), sú spojenia dvojitého navádzacieho vedenia prednej nápravy tiež primerane dlhšie.

Na zabezpečenie udržania rovnováhy prítlačnej sily medzi prednou a zadnou nápravou, dokonca aj pri brzdení pri veľkých rýchlostiach, konštruktéri tlmičov podstatne znížili kývanie počas brzdenia. Na novom 911 GT3 RS bol predný guľový kĺb nižšieho vlečného ramena nastavený nižšie na prednej náprave. Viacprvková zadná náprava bola tiež upravená s modifikovanými charakteristikami pružiny. Systémy asistencie vodiča a riadenie zadnej nápravy majú tiež dynamickejšie nastavenie.

911 GT3 RS ponúka tri režimy jazdy: normálny, športový a pretekársky. V Pretekárskom režime môžu byť základné nastavenia jednotlivo upravené. Okrem iných nastavení môže byť tlmenie pri rozťahovaní a stláčaní tlmiča na prednej a zadnej náprave nastavené osobitne a vo viacerých stupňoch. Zadný diferenciál môže byť tiež nastavený cez rotačné ovládače na volante. Dá sa to urobiť rýchlo a intuitívne s prevádzkovou a displejovou koncepciou tiež prevzatou z motoristického športu: Štyri individuálne otočné ovládače a tlačidlo systému pre zníženie odporu (DRS) sa nachádzajú na volante. Tieto otočné ovládače sú zreteľne graficky zobrazené na palubnej doske počas procesu nastavenia. 911 GT3 RS obsahuje tiež pretekársku obrazovku dobre známu z 911 GT3. Stlačením tlačidla môže vodič znížiť digitálne zobrazenia na dvoch sedem-palcových bočných obrazovkách len na podstatné informácie. Indikátory riadiacej páky naľavo a napravo od analógového tachometra boli tiež prevzaté z GT3.

Vysokootáčkový štvorlitrový šesťvalcový motor s protiľahlými valcami

Štvorlitrový vysokootáčkový motor s nasávaním bol v porovnaní s 911 GT3 ďalej optimalizovaný.  Zvýšenie výkonu na 386 kW (525 PS) je dosiahnuté primárne novými vačkovými hriadeľmi s modifikovanými profilmi vačiek. Jednoklapkový nasávací systém a tuhý ventilový pohon sú odvodené z motoristického športu. Dvojitá spojka Porsche (PDK) so siedmimi rýchlosťami ma kratší celkový prevodový pomer ako 911 GT3. Nasávanie vzduchu na podvozku zabezpečuje, že prevodovka dokáže zvládnuť aj extrémne záťaže počas častého používania na dráhach. 911 GT3 RS zrýchli z nuly na 100 km/h za 3,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 296 km/h v siedmom prevode. Hliníkové monoblokové brzdy s pevným strmeňom, každá so šiestimi piestami, a kotúčové brzdy s priemerom 408 mm sú použité na prednej náprave. V porovnaní s 911 GT3 boli priemery piestov zväčšené z 30 na 32 mm. Navyše hrúbka kotúčov bola zväčšená z 34 na 36 mm. Zadná náprava je naďalej vybavená 380 mm kotúčovými brzdami a štvorpiestovými brzdami s pevným strmeňom. Dobrovoľne voliteľná kompozitná keramická brzda Porsche (PCCB) má 410 mm kotúče na prednej náprave a 390 mm kotúče na zadnej náprave. Nové 911 GT3 RS má štandardne kované kolesá z ľahkej zliatiny s centrálnym zamykaním. Športové pneumatiky použiteľné aj na obyčajné cesty s mierami 275/35 R 20 vpredu a 335/30 R21 vzadu zabezpečujú vysokú úroveň mechanického uchytenia.

Ľahká konštrukcia v každom smere

Inteligentná ľahká konštrukcia je základným princípom pre všetky RS modely počnúc legendárnym 911 Carrera RS 2.7. Vďaka rade opatrení pre ľahkú konštrukciu, ako napríklad rozšírené používanie CFRP (polyméry vystužené uhlíkovými vláknami), 911 GT3 RS váži iba 1 450 kg (pohotovostná váha podľa DIN) napriek mnohým väčším komponentom. Dvere, predné krídla, strecha a kapota sú napríklad vyrobené z CFRP. Ľahké CFRP sa tiež používajú v interiéri, napríklad v štandardných plne anatomických sedadlách.

Dostupné s balíkmi Clubsport a Weissach

Čo sa týka interiéru, nové športové auto GT má typický RS štýl: čierna koža, Racetex a karbónový lak charakterizujú čistú športovú atmosféru. 911 GT3 RS je dostupné s balíkom Clubsport bez príplatku. Tento zahŕňa oceľový ochranný oblúk proti prevráteniu, ručný hasiaci prístroj a šesť bodový bezpečnostný pás pre vodiča. Balík Weissach, ktorý je dostupný za príplatok, zahŕňa podstatne viac. Kapota, strecha, časti zadného krídla a horný kryt exteriérových zrkadiel sú potiahnuté uhlíkovým lakom. Predný a zadný ochranný oblúk proti prevráteniu, zadné spojovacie tyče a šmykový panel na zadnej osi sú vyrobené z CFRP a prispievajú k zlepšeniu dynamiky jazdy. Ochranný oblúk proti prevráteniu, vyhotovený po prvý krát z CFRP, váži približne o 6 kilogramov menej v porovnaní s oceľovou verziou. Ďalším vrcholom balíka Weissach sú PDK preraďovacie páčky s magnetickou technológiou prevzatou z motoristického športu. To robí zmeny rýchlostí ešte dynamickejšími vďaka viac presnejšiemu tlakovému bodu a jasne rozoznateľnému šťuknutiu. V balíku Weissach sú dobrovoľne voliteľné magnéziové kované kolesá, ktoré ušetria ďalších osem kilogramov. Nová 911 GT3 RS je dostupná teraz na objednanie a cena začína od 229 517 € v Nemecku[1].

Exkluzívne stopky s dizajnom Porsche

Inšpirované mentalitou motoristického športu – kde maximálna presnosť je prvoradá – prevádzka Porsche na výrobu hodiniek v Solothurne, Švajčiarsko, vyvinula stopky 911 GT3 RS. Tieto mechanické hodinky sú vyhradené pre majiteľov auta. Základ tvorí rám to sklených perličiek vyrobený buď z prírodného alebo čierneho titánu a s priskrutkovanou korunkou. Vnútri hodiniek sú mechanické stopky s dizajnom Porsche kalibru WERK 01.200, ktoré boli certifikované COSC pre ich vysokú presnosť. Ich funkcia spätného chodu umožňuje držiteľovi spustiť, zastaviť a reštartovať druhú ručičku jediným pohybom. Tlačidlá stopiek, ktoré majú laserové rytiny „Štart/Stop“ a „Ďalšie kolo“ prezrádzajú, že tieto stopky nie sú len na ukazovanie času. Navyše k inováciám, ako je stupnica pulzometra na objímke, stopky obsahujú aj viaceré dizajnové črty a materiály z GT3 RS.

 

Ďalšie informácie, ako aj filmový a fotografický materiál, sú k dispozícii v redakcii správ Porsche: newsroom.porsche.com

 

Spotrebné a emisné údaje určené v súlade s meracím postupom vyžadovaným podľa zákona. Pretože všetky nové auta ponúkané Porsche sú typovo schválené v súlade s WLTP, NEDC hodnoty sú odvodené od WTLP hodnôt.

Ďalšie informácie o oficiálnej spotrebe paliva a oficiálnych špecifických emisiách CO2 nových osobných áut sú dostupné v publikácii s názvom „Usmernenia o spotrebe paliva, emisiách CO2  a spotrebe energie nových osobných áut“, ktorá je k dispozícii zdarma vo všetkých predajniach a od DAT, Hellmuth-Hirth-Strasse 1, D-73760 Ostfildern.

 


[1]Odporúčaná obchodná cena s vybavením špecifickým pre krajinu a 19 percentnou DPH.

 
 

17.08.2022