1088 koní stvorených pre livestream: Porsche Mission R ukazuje budúcnosť pohárových pretekov
Už názov najnovšieho prírastku do rodiny štúdií značky naznačuje, že toto vozidlo má jasnú misiu. Ale akú? “R” v názve predstavuje slovo “Racing” a parametre ho zaraďujú vedľa modelu 911 GT3. Áno, toto je budúcnosť pohárových pretekov značky.
Porsche má v oblasti pohárových sérií (“Cup”) bohatú históriu. Od spustenia pohára Porsche Carrera Cup Deutschland pred 31 rokmi vzniklo vo Weissachu viac ako 4 400 cupových automobilov. Po celom svete sa dnes koná až 30 pretekárskych sérií založených na tomto automobile, ktorý vo svojej poslednej verzii vychádza z modelu 911 generácie 992. Porsche Mission R teda naznačuje, ako by mohla vyzerať budúcnosť cupových pretekov – len na batérie.
Dva novovyvinuté elektromotory dosahujú kombinovaný výkon až 800 kW (1 088 koní) v kvalifikačnom režime. Kapacita akumulátora približne 80 kWh a inovatívny systém rekuperácie energie zasa umožňujú vytrvalo šprintovať bez citeľnej straty výkonu.

1088 koní, 900 voltov a 15 minút
Porsche Mission R je so svojou dĺžkou 4 326 milimetrov o niečo kratší ako rad 718 Cayman, no pri svojich 1 990 milimetroch šírky je podstatne rozkročenejší. Výška 1 190 milimetrov len dopĺňa extrémne proporcie vozidla.
Automobil dostal pohon všetkých štyroch kolies a funguje v dvoch režimoch – “kvalifikačnom” a “pretekárskom”. S výkonom necelých 1 100 koní v prvom menovanom režime zrýchli z nuly na 100 km/h za menej ako 2,5 sekundy a zrýchľovať neprestane až do 300 kilometrov za hodinu.

Pre pružnosť a výdrž elektromobilov je podstatné predovšetkým chladenie batérie pri jej vysokom vyťažení. Vďaka novo navrhnutým elektromotorom a batériovým článkom – všetky vybavené inovatívnym priamym chladením olejom – produkuje štúdia Porsche Mission R v pretekárskom režime konštantný výkon 500 kW (680 k), ktorý je výnimočne stály a nekolíše. Auto teda bolo navrhnuté tak, aby sa časmi na okruhu vyrovnalo súčasnej 911 GT3 a tento cieľ sa mu darí ochotne plniť.
Elektromotor s maximálnym výkonom až 320 kW (435 k) poháňa prednú nápravu, pričom vzadu sa o trakciu stará jednotka produkujúca až 480 kW (653 k). Vďaka pokročilej 900-voltovej technológii a nabíjaniu Porsche Turbo Charging stačí na dobitie batérie z 5 až 80 percent kapacity len 15 minút – a to aj počas vyťaženia v pretekoch. Pri takýchto číslach napokon neprekvapí, že nabíjanie môže prebiehať s výkonom až 340 kW.

Stieranie rozdielov medzi realitou a hrou
Mission R zároveň demonštruje ďalší stupeň vývoja aktívnej aerodynamiky Porsche (PAA) so systémom znižovania odporu vzduchu (DRS) v prednej časti a na zadnom krídle. Systém pracuje s tromi žalúziami v každom z dvoch primárnych nasávacích otvorov vpredu a so segmentami v nastaviteľnom, dvojdielnom zadnom krídle.
Porsche si síce dalo výnimočne záležať na pohonnej jednotke Mission R, v technickej vyspelosti však nezaostáva ani karoséria vozidla. Tá je vyrobená prevažne z plastu vystuženého prírodnými vláknami (NFRP), ktorého základnou surovinou je ľanové vlákno. Tento ekologický materiál sa využíva aj v oblasti hrany predného spojlera, difúzora a bočných prahov. NFRP by sme zároveň našli aj na rôznych miestach interiéru štúdie, akými sú napríklad vnútorné výplne dverí, zadná prepážka kabíny či sedadlo vodiča.
Interiérový dizajn sa ultimátne sústreďuje na vodiča. Ergonomicky umiestnený displej medzi ovládacími prvkami na volante zobrazuje relevantné údaje počas pretekov. Monitor nad stĺpikom riadenia zobrazuje obraz z kamier suplujúcich spätné zrkadlá. Dotykový displej napravo od sedadla možno použiť napríklad na vyvolanie biometrických údajov vodiča. Mission R je zároveň aj kamerovým vozidlom, ktoré dokáže z rôznych miest interiéru prenášať živý obraz a zatiahnuť tým do centra diania aj diváka. Pretekárske vozidlo stvorené na live streaming? Určite áno.

Mission R je presne tým, čím vyzerá byť – futuristickou, no nie veľmi vzdialenou víziou pretekárskeho vozidla budúcnosti, ktoré zotrie niekoľko ďalších rozdielov medzi virtuálnym a skutočným športom nielen vďaka svojim dychberúcim výkonom, ale aj vďaka prostrediu, ktoré obklopuje vodiča. S kompozitným monokokom s novým, vylepšeným strešným panelom z uhlíkových vlákien, ktorý inžinieri nazývajú “exoskeleton”, je kabína vozidla aj podobne bezpečná ako jazda na simulátore.




