Jazda

25 rokov s motorom v strede

21. január 2021
4 minúty čítania

Porsche Boxster oslavuje významné výročie. Už 25 rokov je tento model neoddeliteľnou súčasťou rodiny športových automobilov Porsche. Takéto niečo treba osláviť a Porsche si prichystalo pekný darček – limitovanú edíciu Boxster 25 years.

21. január 2021     4 minúty čítania

Aj keď Boxster nebol prvé Porsche s motorom v strede (teda pred zadnou nápravou), jeho príchod v auguste roku 1996 bol prvým krokom veľkej revolúcie. Jeho plochý šesťvalec bol chladený vodou a dizajnový jazyk s charakteristickými prednými svetlometmi sa neskôr objavil aj na modeli 911 generácie 996 – z dnešného pohľadu prvej modernej a zároveň vodou chladenej deväťstojedenástky. Od uvedenia modelu Boxster je to už 25 rokov a Porsche sa toto výročie rozhodlo osláviť uvedením špeciálnej limitovanej edície Boxster 25 years. Vznikne z nej 1 250 kusov.

Úcta ku koreňom

Tak, ako si na oslavu vyberáte oblečenie z tých lepších častí šatníka, aj Porsche pristupovalo ku konfigurácii oslavného modelu s rozvahou. Preto ako základ slúži model Boxster GTS 4.0 so svojím atmosférickým štvorlitrovým plochým šesťvalcom, dosahujúcim maximálny výkon 294 kW (400 k). Spriahnutý môže byť s delikátnym šesťstupňovým manuálom, alebo ultrarýchlou sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou PDK. Vo výbave je štandardne o 10 mm znížený športový adaptívny podvozok PASM a samosvorný diferenciál s Porsche Torque Vectoring (PTV). K tomu červený kožený interiér so športovým volantom a nápisom Boxster 25 years vyrazeným do červenej plátennej strechy. Samozrejme, že Boxster 25 years má aj ďalšie špeciálne prvky, ktoré ho odlišujú od bežne dostupných modelov. Zrak okamžite upútajú detaily na karosérii v kontrastnej medenej farbe Neodyme, ktoré zahŕňajú lištu v prednom nárazníku, vnútorný lem bočných náduchov, nápisy a samozrejme aj jedinečné 20-palcové dvojfarebné zliatinové disky. To tvorí jemný a zároveň zaujímavý kontrast s farbou karosérie GT Silver Metallic.

A prečo práve tieto farby a detaily? Pretože presne takými sa pýšil koncept Boxster, ktorý Porsche predstavilo ešte v roku 1993. Strieborný roadster s červeným interiérom a medenými viacdielnymi kolesami si verejnosť okamžite získal na svoju stranu. Úspech zožal aj u členov predstavenstva, ktorí okamžite nariadili jeho zradenie do modelového portfólia značky.

Zrod novej éry

Boxster bol pre Porsche veľmi dôležitý. Priniesol so sebou nový vietor a aj nové, mladšie publikum. Ponúkal síce iba dve sedadlá, ale aj dva batožinové priestory (jeden vpredu a jeden vzadu), takže bol nečakane praktický. Motor v strede mu prepožičiaval mimoriadne vyvážené jazdné vlastnosti a Boxster sa rýchlo stal meradlom pre ostatné športové autá. Jeho význam pre značku mal však viac úrovní. Boxster totiž prichádzal v čase finančnej krízy a slúžil ako základ pre novú koncepciu výroby áut v Porsche. Pred jeho prednou nápravou bol historicky prvý vodou chladený plochý šesťvalec. Pri jeho návrhu a výrobe sa zároveň myslelo aj na ďalšie modely a systém zdieľania dielcov, ktorý znížil náklady na výrobu a spolu s úspechom modelu Boxster a novej 911 dostal značku Porsche späť do čiernych čísel.

Z Porsche Boxster generácie 986 sa stal mimoriadne úspešný model. Najprv ho poháňal 2,5-litrový šesťvalec s výkonom 150 kW (204 k). Postupne sa motory aj výkony zväčšovali na 2,7 litra a 168 kW (228 k). V roku 1999, pribudla verzia Boxster S s ešte väčším, 3,2-litrovým motorom a výkonom až do 191 kW (260 k). S nasledujúcou generáciou 987 z roku 2004 sa už do výbavy dostali väčšie kolesá, karbón-keramické brzdy PCCB, adaptívny podvozok a modelu Boxster pribudol súrodenec s pevnou strechou a názvom Cayman. Ďalšia generácia 981 z roku 2012 už tvorí technický základ aktuálneho modelového radu 718, ktorý ako prvý priniesol do hry aj preplňované motory, aby nakoniec skalných fanúšikov s tradičnými hodnotami potešil návratom famózneho štvorlitrového atmosférického motora v modeli 718 Cayman GT4. Tento istý motor, akurát s trochu nižším výkonom, sa nachádza aj v modeli Porsche Boxster 25 years. Na cestu spomienkami vďaka nemu vyráža so zrýchlením 4,0 s z 0 na 100 km/h (s PDK a paketom Sport Chrono) a s maximálkou 293 km/h.

Zdielať: