Jazda

5 spôsobov ako ohnúť fyziku

15. júna 2021
3 minúty čítania

Mať precízne vyladený podvozok a dobré pneumatiky už dnes nestačí. K slovu sa dostávajú elektronické systémy, ktoré z týchto komponentov vyťažia ešte väčší potenciál. Ktoré to sú a ako fungujú?

15. júna 2021     3 minúty čítania

1. Adaptívne tlmiče (PASM)

Úlohou tlmiča je absorbovať energiu nahromadenú v pružine pri prejazde nerovností a kontrolovať pohyby karosérie pri zatáčaní, brzdení či zrýchľovaní. Mäkší tlmič, teda taký, ktorý kladie menší odpor, má v istej rozumnej miere pozitívny vplyv na komfort, avšak auto stráca schopnosť prudko meniť smer. Tuhší tlmič poskytuje autu priamejšie reakcie na pokyny vodiča a lepšie jazdné vlastnosti, avšak na úkor komfortu. Výsledné nastavenie je preto kompromis medzi jedným a druhým.

Na to je tu systém aktívneho odpruženia PASM (Porsche Active Suspension Management), ktorý sa často spája aj s nižšou svetlou výškou podvozka. Pri modeli 911 Turbo je auto vybavené systémom PASM o 10 mm nižšie. PASM dokáže elektronicky regulovať tuhosť tlmičov, pričom vodič má na výber niekoľko úrovní tuhosti. Adaptívne tlmiče však menia svoju charakteristiku aj v rámci zvoleného režimu v závislosti od povrchu vozovky či štýlu jazdy, aby vášmu Porsche zabezpečili v daný moment tie najlepšie jazdné vlastnosti. Napríklad v pravotočivej zákrute stuhnú ľavé tlmiče o ktoré sa auto opiera aj vtedy, keď je auto v komfortnom režime.

Adaptívne tlmiče dokážu autu poskytnúť ešte širší záber schopností. Môže byť tuhé pre jazdu po kľukatých cestách alebo na pretekárskej trati, alebo príjemne komfortné pri každodennej jazde v meste alebo na diaľnici.

2. Aktívne stabilizátory (PDCC Sport)

Priečny skrutný stabilizátor je vlastne tyč, ktorá spája pravé a ľavé zavesenie kolies. Pri stlačení pružín na jednej strane vozidla (v zákrute) prenáša tyč v závislosti od svojej tuhosti časť tejto energie aj na opačnú stranu karosérie, čím potláča náklony auta v zákrutách. Čím hrubší stabilizátor, tým menšie náklony, avšak trpí aj komfort jazdy.

alt="" />

Aktívne elektromechanické stabilizátory, ktoré ponúka Porsche pod názvom PDCC Sport (Porsche Dynamic Chassis Control Sport), umožňujú akoby aktívne regulovať tuhosť stabilizátorov a opäť ponúknuť vysokú mieru komfortu pri jazde v priamke a zároveň úplne eliminovať náklony auta v zákrutách.

3. Vektorovanie krútiaceho momentu (PTV)

Pod skratkou PTV (Porsche Torque Vectoring) sa skrýva systém, ktorý dokáže prerozdeľovať výkon motora individuálne medzi ľavé a pravé zadné koleso. Býva spojený s mechanickým samosvorným diferenciálom.

Na čo je takýto systém dobrý? Umožňuje začať skoršie pridávať plyn v zákrute a dosiahnuť vyššie prejazdové rýchlosti zákrut pod plynom. Tým, že výkon motora sa presmeruje na vonkajšie zadné koleso či už pomocou aktívneho diferenciálu alebo pribrzdením vnútorného kolesa, vznikne stáčavý moment, ktorý sa snaží predok auta nasmerovať do vnútra zákruty. Spomeňte si na princíp, akým zatáča tank. Jedna strana pásov sa točí rýchlejšie než druhá. Tu je princíp podobný, len oveľa sofistikovanejší.

4. Natáčanie zadnej nápravy

Schopnosť natáčať zadné kolesá nezávisle od predných posúva schopnosti auta na úplne inú úroveň – a nielen pri jazde na hrane. Najužitočnejší benefit je totiž lepšia manévrovateľnosť auta – menší polomer otáčania a prirodzenejšia dráha pri zatáčaní. V nízkych rýchlostiach sa totiž zadné kolesá natáčajú v opačnom smere ako tie predné, čím sa zvyšuje agilita.

Vo vyšších rýchlostiach sa už zadné kolesá začnú natáčať do tej istej strany ako predné. To zvyšuje stabilitu auta vo vysokých rýchlostiach. A nebojte sa. Natáčanie zadných kolies je v pomere k natáčaniu predných oveľa menšie.

5. Aktívna aerodynamika

Opäť umožňuje dosiahnuť to najlepšie z dvoch svetov: optimálne chladenie a aerodynamický prítlak pri jazde na okruhu, ale zároveň nízky odpor vzduchu na diaľnici.

Napríklad Porsche 911 Turbo obsahuje nielen aktívne zadné krídlo, ktoré dokáže dokonca slúžiť aj ako vzduchová brzda, ale má aj aktívny predný spojler a klapky v prednom nárazníku.

Zdielať: