Osobnosti, Jazda

Aké to je, byť dizajnérom Porsche?

Peter Varga je riaditeľ exteriérového dizajnu Porsche. Dozviete sa, akým najväčším výzvam musí v tejto úlohe čeliť.

7. apríl 2021 4 minúty čítania

Kontúry, siluety a proporcie sú špecialitou Petra Vargu. Na terase reštauráce múzea Porsche nám na kus papiera rýchlo načrtne línie modelu 911 Turbo S a rozrozpráva sa o svojej vášni: „Zaujíma ma tok línií a ako sa dajú navzájom vybalansovať. Napríklad, koľko pnutia potrebuje hrana strechy,“ spomína tento 42-ročný rodák z Maďarska, ktorý študoval dizajn dopravných prostriedkov v nemeckom Pforzheime a v Porsche začínal pred 17 rokmi ako brigádnik.

Zdroj: Porsche Newsroom

„To, čo z karosérie vidí vodič spoza volantu, je veľmi dôležité,“ zdôrazňuje. „Napríklad náduchy nad zadnými kolesami je vidieť aj v spätných zrkadlách nového Porsche 911 Turbo S, takže sme ich dizajnu venovali zvláštnu pozornosť.“ Peter Varga je skrátka perfekcionista.

Ktokoľvek s aspoň akýmsi záujmom o autá alebo dizajn by dokázal Petra počúvať celé hodiny a veľa by sa pri tom naučil. O dizajne, ale najmä o Porsche. Napríklad keď vysvetľuje, ako sa rozdielny priemer predných 21-palcových a zadných 22-palcových diskov na novej 911 Turbo S podpisuje pod ešte športovejší zjav vozidla vďaka akoby klinovitému postoju a vizuálnemu efektu, ktorý to vytvára.

Špecifické výzvy modelu 911 Turbo S

Pri rozhovore je v pozadí krásne Porsche 911 Turbo 3.0 Coupé z roku 1976 pochádzajúce z Porsche múzea, zaparkované zadnou časťou k novému 911 Turbo S v metalickej farbe Gentian Blue. Ako sa chvíľku na tieto dve autá zahľadíte, začnete si uvedomovať, akým výzvam čelí dizajnérsky tím pri návrhu každej novej generácie.

„Auto by nemalo byť príliš veľké – ani len o milimeter,“ hovorí Varga. „Snažíme sa vynechať toho najviac, ako sa len dá.“ Čistý dizajn puristickej série 911 a schopnosť slúžiť aj ako auto na každý deň - to sú sú podľa Vargu hlavné ciele pri návrhu dizajnu. Samozrejme, že medzi ne patrí aj zachovanie tradičných hodnôt a prvkov Porsche, akými sú napríklad okrúhle predné svetlomety. Napriek tomu všetkému nemôže byť rozdiel medzi zaparkovanými modelmi Turbo väčší. „Model 911 Turbo S je najširšia 911 v histórii,“ hovorí Varga, „široká zadná náprava a roztiahnutá zadná časť zvýrazňujú výkon tohto auta.“

Zdroj: Porsche Newsroom

Vývojový proces trvá celé roky

Miesto, kde Peter Varga spolu s jeho 25-členným tímom pracuje, sa nachádza v Porsche Development Centre vo Weissachu. Pracuje sa tu rôznymi spôsobmi a na rôznych platformách – analógových aj digitálnych. Ceruzka a papier, počítačové návrhy v 2D aj 3D, virtuálna realita, plastelína a nakoniec aj modelárska hlina, ktorú dizajnéri často využívajú pri modelovní – to všetko dokáže v dizajnérskom štúdiu žiť spolu bok po boku.

Zdroj: Porsche Newsroom

„Počas vývojového štádia dizajnu musíme každý centimeter štvorcový karosérie prediskutovať a zosúladiť s mnohými ďalšími oddeleniami fabriky,“ vysvetľuje Varga. Celý vývojový proces trvá niekoľko rokov. „Až keď neskôr vidíme výsledky a všetko funguje tak, ako má, až vtedy sme spokojní.“ Je všetko otázka kreativity? Nie. Práca s technickými obmedzeniami a špecifikáciamu tu hrá podstatnú úlohu. Dizajn modelu Porsche 911 Turbo predstavuje jednu z najväčších výziev Vargovej kariéry a priznáva, že „už to nemôže byť zložitejšie v oblasti kompatibility dizajnu a technológií.“

Zdroj: Porsche Newsroom

O tom, aký perfekcionista je Peter Varga, svedčí aj fakt, že spolu s manželkou (tiež dizajnérkou) si vhodný obedový stôl do domácnosti vyberali vyše tri roky, než našli taký, aký ich uspokojil. Keď sa ho raz malá štvorročná dcérka Naomi pri hre s malým modelom Boxster opýtala: „Oci, toto je Porsche, alebo je to auto?“ Vtedy vedel, že robia aj s kolegami ozaj dobrú robotu.

Obsah prevzatý z Porsche Newsroom.

Zdielať: