Jazda

Dokonalé Porsche Macan

18. októbra 2021
5 minút čítania

Predstavenie výnimočného auta si pýta špeciálne miesto a atmosféru, ktorá sa vymyká bežnému štandardu. Preto Porsche predstavilo najnovší Macan na božských Lofotách za polárnym kruhom.

18. októbra 2021     5 minút čítania

Na pomery automobiliek nevšedné miesto prvej šoférskej prezentácie podčiarkuje osobitné poslanie modelu Macan, ktorý zohral v modelovej palete Porsche dôležitú úlohu. Zo 600 tisíc predaných Macanov od jeho uvedenia v roku 2014, pripadlo takmer 80 percent na nových zákazníkov značky Porsche. Tvorcovia tohto SUV videli ďaleko za horizont, keď pred takmer desaťročím ukazovali v Lipsku na rozostavanú gigantickú halu a hrdo oznámili, že tam sa bude vyrábať “baby Cayenne”. Vraj to bude stredné SUV, ktoré má k značke Porsche prilákať oveľa širšie publikum. Ak sme si vtedy išli neveriacky vykrútiť hlavu zo strany na stranu, teraz musíme zmeniť pohyb a uznanlivo pokývať hlavou zhora nadol, že v Porsche mali pravdu a odhadli situáciu. Modernizácia Macanu dáva tušiť ďalší správny krok a hrdé odovzdanie štafety budúcemu elektrickému Macanu v roku 2023. Klasický Macan s benzínovými motormi prichádza na vrchole krajší, silnejší a vyladený do dokonalosti. Na pochvalné slová po prvých testovacích jazdách majú zástupcovia značky jasné stanovisko: “Mali sme úplne voľné ruky a nový Macan sme urobili pre radosť.”

Opticky znížené

Macan je od svojho uvedenia miláčikom žien pre svoje kompaktné rozmery, ľahkú ovládateľnosť, komfortné nastupovanie a doslova prítulné tvary. Zároveň ponúka všetky atribúty Porsche, ak skončí v rukách rozvášneného muža na zasneženej ceste alebo dokonca na hobby “track days”. Vstupnou bránou do sveta Porsche prešlo až 60 percent žien z celkového počtu zákazníkov, a preto nový Macan hrá farbami a používa aj módne triky. Napríklad čierna v nárazníku a v spodnej časti auta opticky odľahčuje a zoštíhľuje. Naopak, čím väčšiu plochu v nárazníkoch zaberá farba karosérie, tým pôsobí auto zavalitejšie. Macan otvára dvere do sveta Porsche, a preto je teraz ešte farebnejší. V palete štrnástich farieb pribudol nový trojlístok metalíz - Papaya, modrá Gentian a pre Macan GTS vyhradená zelená Python.

Vyšší štandard pre všetky verzie

Čiernej pribudlo aj v zadnom nárazníku s obrovským difúzorom. Našťastie bez lesklého “piano black” povrchu. Bystré oko však spozoruje nový a výraznejší dizajn svetiel. Kým zadné skupinové LED svetlá ohurujú 3D efektom, vpredu vyznieva v grafike svetiel Porsche Dynamic Light System (PDLS) funkčnosť. Ani nové ochranné lišty na spodnom leme dverí, ani štandardne športové zrkadlá pre všetky verzie nepôsobia v dizajnovo zladenom celku násilne. Porsche prichádza s osvedčeným receptom výrazných štylistických zmien, ktoré v celku nepôsobia rušivo, akoby tam ani neboli. Na prvý pohľad je to starý dobrý Macan, ale keď stojí vedľa minulého modelu, rozdiel je obrovský. Brutálne vylepšený podvozok s výrazným zameraním na komfort umožnil použiť štandardne väčšie kolesá. Kým predné LED svetlá sú štandardom pre všetky verzie, vo veľkosti kolies je to odstupňované. Macan má 19 palcové kolesá, Macan S dostal 20 palcové a GTS začína s diskami priemeru 21 palcov. Samozrejme za príplatok je možné aj v nižších verziách skrášliť Macan o väčšie kolesá z celkovo siedmich dizajnov.

Dieťa korony

Až pri diskusii s technikmi Porsche pochopíte, ako hlboko zasiahla pandemická situácia prípravu a najmä testovanie nových modelov. Uzamknutie sveta prišlo práve vo fáze, kedy mal nový Macan vyraziť na finálne testovacie jazdy do najextrémnejších oblastí sveta. Našťastie mnohé časti modernizovaného kokpitu, vrátane 10,9 palcového full HD displeja, stredovej konzoly a nového volantu sú vyladené z modelov 911 a Panamera. Celosvetová situácia priniesla viac času na ladenie zmien v továrni, mierne oddialila premiéru, ale zintenzívnila následné testovanie. Vyladenie interiéru, nové prešívania a ešte kvalitnejšie materiály sú len drobnou ozdobou výrazného navýšenia výkonu motorov a zmien na podvozku.

Základ s veľkým turbom

V ére preplňovaných motorov asi nikoho neprekvapí základný dvojlitrový štvorvalec s výkonom 195 kW (265 k). V jazde pôsobí veľmi kultivovane, nestrháva na seba pozornosť šoféra a pracuje v pozadí. Zľahka akceleruje a bude dobrou každodennou pohonou jednotkou. Na plynový pedál reaguje mäkko, akoby nechcel ukázať, že má väčšie turbo. Potenciál odhalí až športový režim alebo funkcia launch control. Macan zrazu vyletí z pokoja na stovku za 6,2 sekundy a po nemeckej diaľnici dosiahne rýchlosť 232 km/h. Štvorvalec bude výborná alternatíva pre každodennú harmonickú jazdu a ak treba, ukáže prednosti podvozka a pohonu Porsche.

Silná šestka

Z úplne iného súdka je druhý motor v ponuke a to 2,9 litrový šesťvalec s dvomi turbami v strede motora medzi oboma radmi valcov. Ten už v Macan S strhne na seba pozornosť hneď pri štarte. Pri prvom kontakte s plynovým pedálom cítiť takmer neexistujúcu vzdialenosť medzi turbodúchadlami a valcami. Motor reaguje síce jemnúčko, ale bez oneskorenia. Charakter silného športového motora dáva najavo aj pri pokojnej jazde Lofotami. Stačia však dva - tri rýchlejšie výjazdy zo zákrut s hlbšie stlačeným plynom a vodič nechápe, kde sa to v Macane S berie. Tých 280 kW (380 k) dáva zo seba tak ľahúčko a pri tom je stále jasné, že podvozok je dimenzovaný na ešte väčšiu silu. Už pri 1850 otáčkach začína vrcholiť krútiaci moment 520 Nm ako predjedlo k hlavnému chodu, ktorý príde s maximálnym výkonom pri 5200 otáčkach a trvá a trvá až do 6700 otáčok. Stačí jeden štart na zaprášenom parkovisku a Porsche Traction Managment jasne naznačí ako vie narábať s výkonom a krútiaci moment smerovať tak, aby auto aj s pomocou pohonu všetkých kolies nasledovalo pohyby volantu. Pri lahodnej jazde s charizmou šesťvalca a ľahko dostupným výkonom si ťažko predstaviť, čo sa bude diať za bránou režimu Sport alebo Sport+. A to si dáva človek otázku, o čom je Macan GTS, keď Macan S posunul hranice až sem, a to mu pri facelifte pribudlo “iba” 20 kW.

Na rozlúčku

Aby Macan dostal hrdé označenie GTS, musí znamenať oproti verzii S oveľa viac. Preto dostal 2,9 litrový šesťvalec, oproti minulej verzii o 44 kW (60k) viac a krútiaci moment vzrástol z 520 na 550 Nm. Výkon motora verzie GTS vzrástol na 324 kW (440k). Kto však pozná modely GTS, ten vie, že motorom to pri GTS iba začína a “pár” koní verziu GTS nerobí. Základom sú brzdy Porsche Surface Coated Brake, ktoré sú dimenzované na raz taký výkon motora. Verzia GTS oplýva kompletne prepracovaným podvozkom so sériovo dodávaným výškovo nastaviteľným pneumatickým pružením. Na informácii o novom nastavení Porsche Active Suspension Managment (PASM) a tuhšom podvozku by nebolo nič zvláštne, keby Macan GTS neprišiel s tak obrovským rozsahom medzi komfortným a športovým správaním. Podľa technikov práve podvozok Macanu GTS a pohon všetkých kolies je najväčšou pýchou. Ani na Lofotách nie je každý kúsok cesty kvalitný a nezaplátaný a keď máte SUV tak sa vydáte na 21-palcových kolesách preskúmať nespevnené cesty. Vtedy sa Macan GTS ukáže ako celkom komfortné SUV, až nabáda k presvedčeniu, že je to SUV tak aj GTS musí byť také SUV-éčkové. Stačí vymeniť cestu za serpentíny alebo okruh a mozog to nevie pobrať. Macan GTS sa zmení a reaguje na odozvy ako pretekárske rely auto. Vysokorýchlostné “high performance” pneumatiky Pirelli P-Zero Corsa sa prilepia o asfalt, ale podvozok nepustí impulz do karosérie, aby so rozkývala. Jedine ruky šoféra cez vycizelované riadenie cítia, čo robí podvozok. Až keď šofér precíti účinok GTS SPORT PACKAGE, vtedy pochopí slová technikov, ktorí chceli Macanu GTS darovať jazdné pôžitky dvojdverových športových Porsche. Na opísanie techniky, ktorá zušľachťuje šasi verzie GTS by bolo potrebných veľa viet, ale na zhrnutie pocitov z Macanu GTS stačí jedno slovo: “Úžasné.”

Lofoty a Porsche

Možno je to symbolické, možno zámer, ale Macan GTS prišiel na svojom technickom vrchole odovzdať štafetu novému modelu do raja elektromobilov. Áno, na prvý pohľad to znie veľmi zvláštne až paradoxne, supervýkonné SUV Macan GTS na cestách Nórska. Avšak Lofoty sú iné a s Porsche majú veľa spoločné. Navonok majú veľmi jednotnú tvár, ale vo vnútri sú veľmi rozmanité a s osobitým charakterom na každom kilometri ciest. Vždy v nich objavíte niečo nové, lebo nie sú nudné. Vyzerajú poeticky krásne, ale sú drsné a vzbudzujú rešpekt. Sú za polárnym kruhom, ale extrémna zima tam nie je. Sú tak ojedinelé ako Porsche v automobilovom svete a nový Macan túto charakteristiku iba potvrdzuje.

Text: Rastislav Chvála

Zdielať: