Jazda

História modelu 911 Turbo

17. júna 2021
8 minút čítania

Turbo je technický výraz, no je to aj obľúbené označenie niečoho veľmi rýchleho. Porsche si tento názov právom kedysi zvolilo na označenie najrýchlejšej verzie modelu 911 a vznikla legenda: Porsche 911 Turbo.

17. júna 2021     8 minút čítania

História tohto legendárneho modelu má svoje korene, ako inak, v motoristickom športe. Porsche začalo využívať technológiu turbodúchadla (skrátene „turbo“) v pretekárskom modeli 917/10K z roku 1972, v ktorom absolútne zdemolovalo svoju konkurenciu a získalo dvojnásobný počet bodov v porovnaní s McLarenom M20 na druhej priečke. Ďalší model s označením 917/30, ktorého turbom preplňovaný motor dosahoval výkon cez 1 100 koní, bol ešte úspešnejší, s dvojnásobným počtom bodov v porovnaní s predchodcom. To už inžinieri tvrdo pracovali na tom, aby sa turbo technológia dostala aj do produkčných cestných áut.

Narodeninový darček

Ako lepšie otestovať novú technológiu, než ju venovať rodinnému členovi na 70. narodeniny? Presne to sa stalo Louise Piëchovej. Dostala špeciálny model 911 vybavený turbodúchadlom, ktorý predstavoval predzvesť limitovanej produkcie nového modelu 911 Turbo pre verejnosť. Jej auto bolo však výnimočné – využívalo karosériu „úzkej“ 911 modelovej generácie 930, pričom pod kapotou bol z doteraz neznámych príčin preplňovaný 2,7-litrový plochý šesťvalec.

Model pre verejnosť, predstavený verejnosti v roku 1973 na frankfurtskom autosalóne, využíval motor s objemom 3,0 litra a stal sa okamžitým hitom napriek tomu, že stál toľko, čo dve Carrery. Pôvodný plán vyrobiť 500 kusov sa zmenil – Porsche absolútne neočakávalo taký záujem.

Generácia 930: Len pre tých najskúsenejších

Porsche 911 930 Turbo bolo vo svojom čase poriadne zviera. Jeho vzduchom chladený trojlitrový plochý šesťvalec dosahoval výkon 260 koní a bol spojený so štvorstupňovou prevodovkou. Päťstupňová skriňa z Carrery totiž nedokázala ustáť krútiaci moment 345 Nm. Charakteristickým prvkom modelu sa stalo veľké „veľrybie“ zadné krídlo, ktoré bolo potrebné nielen z aerodynamických dôvodov.

Ukrýval sa v ňom masívny olejový chladič a taktiež slúžilo na vháňanie vzduchu do turbodúchadla. Typickým prvkom sú aj masívne rozšírené zadné blatníky (o 6 cm na každej strane) a maximálna možná výbava. Jazdiť na ňom nebolo nič pre slabé povahy. Spomínaný výkon kombinovaný s hmotnosťou len 1 195 kg znamenal zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba za 5,5 sekundy. Bol tu ešte jeden problém: auto nemalo ABS a ani trakčnú kontrolu. Skombinujte si to s motorom uloženým vzadu, historickými pneumatikami a výrazným oneskorením nástupu výkonu po pridaní plynu (tzv. turbodiera) a táto kombinácia vlastností spravila z modelu 911 Turbo jedno z najnáročnejších šoférskych áut histórie. Na druhej strane – bolo to svojho času najrýchlejšie sériové auto, aké si mohol človek kúpiť.

V roku 1978 predstavilo Porsche vylepšenú verziu s 3,3-litrovým motorom a medzichladičom stlačeného vzduchu, vďaka čomu narástol výkon na 300 koní a trochu sa zmenšila turbodiera. Na zvládnutie tohto výkonu dostalo Turbo aj nové brzdy. Až v poslednom modelovom ročníku – 1989 – dostalo auto aj päťstupňovú prevodovku.

Generácia 964: Sofistikovanejšia

Dopyt po najvýkonnejšom Porsche 911 bol taký veľký, že zákazníci sa ho nemohli dočkať. Aj preto sa Porsche rozhodlo ponúknuť v novej generácii 964 Turbo motor z modelu 930, aj keď upravený, s výkonom navýšeným na 320 koní. Zásadnou zmenou pre zákazníkov bolo však predstavenie ABS a posilňovača riadenia, čo výrazne uľahčilo šoférovanie. Prvýkrát sa svetu predstavila aj verzia 911 Turbo S, ktorá obsahovala odpruženie z modelu RS, motor s výkonom až 381 koní a odľahčenou karosériou. Toto auto bolo monštrum.

alt="" />

Skutočne populárnym sa však stal až model z roku 1993 s kompletne novým motorom: Porsche 911 Turbo 3.6. Jeho výkon dosahoval až 360 koní. S týmto modelom sa zároveň svetu predstavili veľké červené brzdové strmene, symbolizujúce použitie športových bŕzd a veľkého potenciálu pod zadnou kapotou. Ukrývali sa pod krásnymi dvojdielnymi diskami Speedline, ktoré sa predstavili na modeli 3.8 RS.

Generácia 993: 2 × turbo, 2 × poháňaná náprava

Posledná generácia vzduchom chladeného Porsche 911 Turbo dostala do vienka dve zásadné zmeny. Prvou bol pohon všetkých štyroch kolies cez viskóznu spojku. Trval na ňom Walter Röhrl, ktorý sa podieľal na vývoji a vtedy hovoril, že výkon 408 koní nie je možné bezpečne preniesť na cestu bez pohonu všetkých štyroch kolies. Druhou zmenou je pridanie ďalšieho turbodúchadla. Dve menšie turbá poskytovali autu oveľa lepšie reakcie na plyn a jazda s Turbom bola vďaka tomu oveľa príjemnejšia a predvídateľnejšia. Auto bolo výrazne lepšie ovládateľné aj vďaka úplne novej zadnej náprave Weissach, ktorá úspešne potláčala tendencie auta k pretáčavosti pri ubratí plynu alebo nedajbože brzdení uprostred zákruty, ktoré boli pre modely 911 charakteristické, avšak vyžadovali si ruky skúseného vodiča.

alt="" />

Porsche 911 Turbo generácie 993 podávalo ohurujúce výkony: zrýchlenie na 100 km/h trvalo iba 4,5 sekundy a maximálna rýchlosť dosahovala hodnotu 290 km/h podľa výrobcu, aj keď nezávislé magazíny namerali aj vyššie hodnoty. Porsche zvykne udávať „konzervatívne“ hodnoty.

alt="" />

V posledný rok výroby generácie 993 vzniklo aj veľmi obmedzené množstvo exkluzívnych verzií Porsche 911 Turbo S – dokopy iba 345 kusov. O ich vznik sa postaralo oddelenie Porsche Exclusive. Malo väčšie turbodúchadlá, dodatočný chladič oleja a upravenú riadiacu jednotku. Výkon motora dosahoval na tú dobu závratných 450 koní. Turbo S ste mohli rozpoznať aj vďaka použitiu žltých brzdových strmeňov, štvorici výfukov či väčšiemu zadnému krídlu.

alt="" />

Z modelu 993 sa taktiež prvýkrát zrodila legenda s označením Porsche 911 GT2. Bol to homologačný špeciál pre triedu FIA GT2. Spomíname ho preto, lebo ako základ slúžil práve model Turbo, ktorému odstránili pohon predných kolies. Zadné blatníky inžinieri vyrezali a nanitovali na ich miesto ešte väčšie plastové, aby sa do nich zmestili obrovské pretekárske pneumatiky a zároveň aby sa uľahčila ich výmena v prípade kontaktu s oponentom. Auto používalo interiér z modelu Carrera RS s ľahkými škrupinovými sedadlami. Cestných variantov modelu 911 GT2 vzniklo iba 57 kusov. Posledný modelový ročník (1998) vyvinul výkon 331 kW (450 k) a krútiaci moment 586 Nm pri 3 500 otáčkach za minútu. Modely GT2 však preberieme niekedy neskôr v zvlášť článku.

Generácia 996: prvá vodou chladená

Pri prelomovej generácii z roku 2001 sa Porsche riadne poistilo a prvýkrát vodou chladený 3,6-litrový motor s dvoma turbami odvodilo z pretekárskej verzie, ktorú používal model GT1 určený pre vytrvalostné preteky. Výkon vzrástol iba mierne na 309 kW (420 k). Opäť sa na vozovku prenášal cez všetky štyri kolesá a aj vďaka tomu zrýchlenie na stovku trvalo iba 4,2 sekundy. K dispozícii bol aj balík X50, ktorý navýšil výkon motora na 331 kW (450 k) a krútiaci moment dosahoval masívnych 620 Nm. Ku koncu životného cyklu sa svetu predstavilo aj ako Turbo S, ktoré malo balík X50 v štandardnej výbave. Maximálna rýchlosť modelu bola 304 km/h a zrýchlenie na 100 km/h zvládlo za 3,9 s. Výroba bola obmedzená iba na 1 500 kusov.

alt="" />

Porsche 911 Turbo sa v tejto generácii prvýkrát výraznejšie odlišovalo od modelu Carrera. Malo iné predné svetlá, upravený predný nárazník, zadný nárazník s vetracími otvormi po bokoch a nad zadnými blatníkmi sa usídlili dva masívne nasávacie otvory, ktoré odvtedy zdobia každé 911 Turbo.

alt="" />

Zmenou prešlo aj veľké zadné krídlo, ktoré dostalo prvýkrát pre model Turbo aj aktívne ovládanie. Vysúvalo sa pri rýchlosti nad 120 km/h aby znížilo vztlak nad zadnou nápravou. 911 Turbo bolo vďaka tomu mimoriadne stabilné pri vysokých rýchlostiach. Generácia 996 Turbo bola tiež prvou, ktorá bola dostupná aj ako kabriolet. Do výbavy sa taktiež prvýkrát dostali karbón-keramické brzdy Porsche PCCB.

alt="" />

Aj dnes predstavuje Porsche 996 911 Turbo skvelé auto s mimoriadnym výkonom, spoľahlivosťou a každodennou využiteľnosťou a zároveň výbornými športovými jazdnými vlastnosťami.

Generácia 997: variabilné turbo

Nasledujúca generácia priniesla niekoľko zásadných inovácií. Vďaka výraznejšiemu podielu hliníka na konštrukcii karosérie bol nový model až o 41 kg ľahší v porovnaní s predchodcom. Pod zadnou kapotou bol upravený motor z generácie 996, avšak jeho výkon teraz dosahoval hodnotu až 480 koní. Krútiaci moment mal hodnotu 680 Nm. Porsche doprialo motoru veľmi zaujímavú technológiu: jeho turbodúchadlá mali variabilnú geometriu.

alt="" />

Táto technológia je známa z dieselových motorov, avšak benzínovým sa vyhýbala. Teploty výfukových plynov sú tu totiž príliš veľké. Až Porsche sa podarilo túto technológiou vyvinúť tak, aby bola spoľahlivá aj pri vysokovýkonnom benzínovom motore. Vďaka variabilným turbám VTG bolo nové Turbo rýchlejšie a s oveľa lepšími reakciami na plyn. Zároveň však bolo úspornejšie. Ďalším zásadným vylepšením bol nový systém pohonu všetkých štyroch kolies PTM, ktorý po novom využíval elektronicky kontrolovanú medzinápravovú spojku. To umožňovalo plynulo meniť prerozdelenie krútiaceho momentu medzi nápravy a korigovať tak pretáčavosť aj nedotáčavosť.

alt="" />

Facelift z roku 2010, teda generácia známa ako 997.2, dostal nový motor s objemom zväčšeným na 3,8 litra a priamym vstrekovaním paliva. Jeho variabilné turbá inžinieri upravili pre ešte lepšie reakcie na plyn. Auto dostalo výkonnejší medzichladič a palivový systém a výkon motora poskočil na 500 koní. Svetu sa zároveň predstavil aj model Turbo S s ešte vyšším výkonom (až 530 k a 700 Nm), ktorý bol dostupný výlučne s automatickou prevodovkou.

alt="" />

Zásadný vplyv na jazdné vlastnosti malo predstavenie aktívnych uchytení motora, ktorých tuhosť sa dala regulovať. V športovom režime stuhli, motor sa pevnejšie prepojil s karosériou a to ostránilo plávajúci pocit pri zatočení auta. Tu nastal ďalší míľnik, pretože práve v generácii 997.2 nahradila päťstupňový automat nová 7-stupňová prevodovka PDK, ktorá vďaka systému Launch Control umožňovala modelu 911 Turbo vyhrávať väčšinu šprintérskych pretekov. Veď zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo tomuto modelu oficiálne iba 3,3 sekundy. Základné Turbo to zvládlo za 3,6 s v daždi a popri tom, čo šofér pil kolu.

Generácia 991: odznova

Ďalšia generácia, predstavená v roku 2012, prinášala modelu 911 Turbo úplne nové možnosti. Model 911 totiž stál na celkom novej platforme s dlhším rázvorom a rozsiahlejším technickým potenciálom. Karoséria bola už prevažne z hliníka, takže nový model bol napriek väčším rozmerom o 50 kg ľahší než predchodca.

alt="" />

V oblasti dizajnu sa na Turbo vrátili prominentné zadné blatníky, ktoré dodávali karosérii rešpekt vzbudzujúcu šírku. Prepracovaný 3,8-litrový motor v modeli Turbo dosahoval výkon 382 kW (520 k), výkonnejšie Turbo S ho malo na úrovni 412 kW (560 k). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa dostalo pod úroveň troch sekúnd a maximálna rýchlosť ďaleko za hranicu 300 km/h.

alt="" />

Nové Turbo dostalo celý zástup nových technológií. Patrili medzi ne aktívne riadenie zadnej nápravy, ktoré zvyšovalo agilitu a manévrovateľnosť v nižších rýchlostiach a stabilitu vo vyšších, ale aj aktívna aerodynamika. Model 991 Turbo už na usmernenie prúdu vzduchu nepoužíval len výsuvný zadný spojler, ale aj nastaviteľnú prednú gumovú zásteru.

alt="" />

Faceliftovaný model 991.2 priniesol iba vizuálne zmeny, 20 koní navyše (celkovo 580 k pre Turbo S) a inak naladený systém pohonu všetkých štyroch kolies.

Generácia 992: súčasnosť

Nové Porsche 911 Turbo je seriózna mašina. Ešte rýchlejšia, ale aj viac hardcore. Zároveň je maximálne prešpikovaná technológiami umožňujúcimi rýchlejšiu jazdu a ešte efektívnejšie ohýbanie fyzikálnych zákonov pri lepšej hospodárnosti s palivom. Cieľom bolo poskytnúť vodičovi intenzívnejší a emotívnejší zážitok zo šoférovania, čomu bol prispôsobený zvuk, podvozok ale aj charakter úplne nového motora.

alt="" />

Ten má už pri základnom modeli Turbo výkon 427 kW (580 k), teda rovnaký, ako malo predchádzajúce Turbo S. Súčasná generácia Turbo S však poskočila ešte vyššie a dosahuje výkon 478 kW (650 k) a krútiaci moment 800 Nm! Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je teraz vďaka ešte lepšiemu systému Launch Control a novej 8-stupňovej prevodovke PDK na úrovni ťažko predstaviteľných 2,7 sekundy. Maximálna rýchlosť dosahuje hodnotu 330 km/h.

alt="" />

Aktuálna generácia 911 Turbo využíva všetko, čo tá pred ňou, ale lepšie a efektívnejšie. Nechýba teda aktívna aerodynamika, aktívny samosvorný diferenciál, aktívne uloženia motora, ale aj adaptívny podvozok, natáčanie všetkých štyroch kolies, aktívne potláčanie náklonov karosérie a mnoho, mnoho ďalšieho.

alt="" />

Nové Porsche 911 Turbo pokračuje vo svojich dobre zaužívaných tradíciách a stavia na rovnakých hodnotách. Je to jedno z najrýchlejších áut, aké si môžete dnes kúpiť, ale zároveň ponúka neskutočné schopnosti v každom počasí a za každého ročného obdobia.

Zdielať: