Jazda

História modelu Porsche 911 GT3: Z trate na cestu a späť – časť 1

7. júla 2021
10 minút čítania

Máloktoré auto sa môže pýšiť takým statusom živej legendy, ako práve Porsche 911 GT3. Patrí medzi posledných mohykánov s atmosférickým motorom a vzdorovito odoláva pokušeniu zúčastniť sa vo výkonovej vojne. Aj preto nemá konkurenciu. Prečítajte si prvú časť o tom, ako táto legenda vznikla a ako sa formovala.

7. júla 2021     10 minút čítania

Korene modelu GT3 siahajú k modelu, ktorý toto označenie vôbec nemal v názve, avšak stanovil hodnoty, ktoré poslúžili ako pevné základy jeho filozofie. Bolo ním Porsche Carrera 2.7 RS z roku 1974. To so slávnym „kačacím chvostom“ na veku motora. Vzniklo ako homologačný špeciál a okamžite sa zapísalo do dejín ako jedno z najlepšie jazdiacich Porsche. Dnes má obrovskú hodnotu pre zberateľov a považuje sa za najlepšie historické Porsche. Prečo? Pretože obsahovalo iba to, čo bolo potrebné pre čo najlepšie jazdné vlastnosti: upravený podvozok, rozšírené kolesá a širšie zadné blatníky, a 2,7-litrový boxer šesťvalec s výkonom 154 kW (210 k) a krútiacim momentom 255 Nm. Stovku zdolala za vtedy vynikajúcich 5,8 sekundy. Jej najlepšou vlastnosťou bola nízka hmotnosť: vážila iba 960 kg.

996 Porsche 911 GT3

Prvé Porsche s označením GT3 sa verejnosti predstavilo v roku 1999 na ženevskom autosalóne a nikto vtedy nečakal, ako veľmi sa model zameraný na čistú radosť z jazdy stane obľúbeným. Na jeho vývoji sa podieľal dvojnásobný majster sveta vo WRC, Walter Röhrl, ako aj pretekový inžinier Roland Kussmaul či špecialisti z oddelenia Porsche Motorsport z Weissachu. Porsche 911 GT3 vždy prepájalo svet cestovných áut so skutočným motoršportom, takže z každej GT3 vždy existovala aj pretekárska verzia. Tie majú na svedomí nespočítateľné množstvo víťazstiev, najmä vo vytrvalostných pretekoch. Toto know-how sa následne priamo premietalo do produkčných áut. Niet divu, že až 80 % zákazníkov berie svoje GT3 pravidelne na okruh.

Prvé produkčné Porsche 911 GT3 poháňal vodou chladený atmosférický 3,6-litrový šesťvalec typu boxer, ktorého korene siahali až k závodnému motoru z modelu 911 GT1 a jeho dizajn mal na starosti legendárny konštruktér Hans Mezger. Vyznačoval sa mazaním so suchou kľukovou skriňou a vysokootáčkovou charakteristikou. Dosahoval výkon 265 kW (360 k). O kvalitách motora svedčí aj litrový výkon 100 k/liter.

O kvalitách upraveného podvozka zníženého o 30 mm, výkonnejších bŕzd a odľahčenej karosérie zbavenej zadných sedadiel a väčšiny odhlučnenia zas svedčil čas, ktorý sa s ním Walterovi Röhrlovi podarilo zajazdiť na Severnej slučke Nürburgringu. Podliezť hranicu 8 minút znamenalo v tom čase nový rekord pre cestné športové autá. Tento model sa vyznačoval aj možnosťou vo veľkej miere nastavovať geometriu podvozka, tuhosť stabilizátorov, meniť pružiny či dokonca prevody v prevodovke. V ponuke bola aj verzia Clubsport, ktorá obsahovala polorám. GT3 bolo na ceste okamžite rozpoznateľné vďaka veľkému fixnému spojleru na zadnej kapote.

Generácia 996.2

Úspech prvej generácie otvoril dvere ďalšiemu rozvoju modelu 911 GT3. V roku 2003 podstúpil model facelift, v rámci ktorého dostal vyšší výkon: 280 kW (381 k). Motor totiž dostal technológiu variabilného časovania ventilov VarioCam. Práve vďaka tejto technológii dosahoval najvyšší krútiaci moment 385 Nm, pričom až 80 % z neho bolo k dispozícii už od 2 000 otáčok, čo je pri takto výkonnom motore nevídané. Auto dostalo nové svetlá, väčší zadný spojler pre vyšší aerodynamický prítlak a prepracovanejší predný nárazník. Využívalo karosériu modelu Carrera 4. Medzi opcie sa dostali karbón-keramické brzdy PCCB.

V roku 2003 vznikol taktiež prvýkrát model 911 GT3 RS. Ten bol ešte viac orientovaný na trať – RS je totiž skratka pre RennSport, teda v preklade pretekový šport. Prvé GT3 RS bolo k dispozícii v dvoch farbách – modrej a červenej, ale iba pre kolesá a nálepky. Karoséria bola biela. Inžinieri Porsche sa pri ďalšom odľahčovaní modelu RS naozaj odtrhli z reťaze a siahli po polykabonátových zadných oknách, karbónovej kapote či karbónovom zadnom spojleri (ktorý samozrejme natiahli do väčších rozmerov).

Napriek tomu, že motor RS dosahoval rovnaký výkon (280 kW/381 k), nebol úplne identický s modelom GT3 – obsahoval hlavy valcov s upraveným tvarom sacích a výfukových portov pre pretekársku homologáciu. V kuloároch sa hovorí, že výkon predsa len dosahuje vyššie hodnoty, ale Porsche sa k nim nikdy oficiálne nepriznalo. Priznalo sa však k priamemu nasávaniu, ktoré pri vysokej rýchlosti tlačí vzduch do motora môže prispieť k dodatočným 11 kW (15 k) výkonu. Zmeny na modeli RS samozrejme zahŕňali aj podvozok. Ten dostal iné, progresívne pružiny (auto je nižšie o 3 mm) a tuhšie tlmiče, zosilnené ložiská a možnosť upraviť odklon prednej nápravy na špecifikáciu pretekárskych CUP modelov. Vďaka upravenej aerodynamike s vyšším prítlakom a nižšej hmotnosti porazilo GT3 na Nürburgringu aj najvýkonnejší model generácie 996, model GT2, s časom 7 min 43 s.

Generácia 997.1

V roku 2006 sa svetu ukázala celkom nová generácia modelu GT3. Dostala kompletne prekopaný motor, ktorý mal síce rovnaký objem 3,6 litra, ale jeho výkon dosahoval až 305 kW (415 k). Novinkou bola aerodynamika, ktorá v žiadnom momente nevytvárala vztlak. Do výbavy sa dostal podvozok s adaptívnymi tlmičmi PASM. Pribudli aj komfortné prvky ako navigácia. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo iba 4,3 sekundy a maximálna rýchlosť sa pohybovala na úrovni 311 km/h. Walter Röhrl dosiahol s týmto autom na Nürburgringu čas 7 min 42 s.

Samozrejme, model GT3 RS nesmel chýbať. Opäť bol homologačným modelom pre rôzne pretekové série. Vážil o 20 kg menej než klasická GT3: 1 370 kg. Tento model GT3 RS prvýkrát využil širšiu karosériu z modelu Carrera 4. Zadná časť je rozšírená až o 64 mm v porovnaní s GT3. Umožnilo to dosiahnuť nielen vyššiu stabilitu auta, ale aj väčší grip vďaka možnosti použiť ešte širšie pneumatiky. Zameranie auta bolo jasne definované na okruhy, preto sa inžinieri rozhodli obetovať maximálnu rýchlosť v prospech prítlaku.

Generácia 997.2

Prvýkrát za svoj život dostal model GT3 väčší motor. V roku 2009 sa predstavil facelift modelu GT3 s motorom s objemom 3,8 litra a výkonom 320 kW (435 k). Novinkou sa stali dynamické uloženia motora, ktoré dokázali meniť svoju tuhosť v závislosti od jazdného režimu. Pri motore umiestnenom vzadu je veľké plus, keď je motor uchytený na pevno, avšak pri bežnej jazde je lepšie mať úchyty mäkšie pre nižšiu mieru vibrácií, hluku a vyššiemu komfortu. Dynamické uloženia motora toto umožnili. Novinkou bola aj možnosť objednať si pneumatické zdvíhanie prednej nápravy pre lepšiu prejazdnosť cez spomaľovače či nájazdové rampy do garáží. Ako ste si už isto všimli, zo zväčšovania zadného spojlera sa stal trend a vynovený model dostal opäť väčšie krídlo.

V roku 2010 uzrel svetlo sveta aj model 911 GT3 RS. Využíval taktiež 3,8-litrový motor, avšak upravený pre ešte vyšší výkon: 331 kW (450 k). Dostal kratšie vyskladané prevody a možnosť jednohmotného zotrvačníka pre ešte lepšie reakcie motora na plyn. Prvýkrát sa v pri modeli RS inžinieri zamerali aj na rozšírenie prednej nápravy, ktorá dostala širšie pneumatiky s cieľom potlačiť vrodenú nedotáčavú charakteristiku modelov 911. Samozrejmosťou boli rozsiahle aerodynamické úpravy a ešte väčšie zadné krídlo. Táto generácia bola dokonca o 5 kg ľahšia oproti predchádzajúcemu RS – aj vďaka ľahším brzdám. Porsche sa s týmto autom zúčastnilo pretekov 12 Hours of Nürburgring – už sme o tom viac písali TU.

Porsche 997 bolo zároveň posledné, ktoré malo kedy používať motor od Mezgera, preto sa rozhodlo s ním rozlúčiť vo veľkom štýle. Vyrobilo špeciálnu, limitovanú edíciu Porsche 911 GT3 RS 4.0. Ako iste tušíte, využívalo motor zväčšený na štyri litre, ktorý mal veľmi blízko k pretekárskej špecifikácii, ktorú Porsche používalo v závodných autách. Kľukový hriadeľ pochádzal priamo z verzie RSR. Výkon sa vyšplhal na neuveriteľných 368 kW (500 k) pri 8 250 otáčkach. Krútiaci moment dosahoval hodnotu 460 Nm. Opäť sa popracovalo na aerodynamike. Na prednom nárazníku sa ocitli krídelká, zadný spojler dostal agresívnejšie nastavenie a podvozok pomocné pružiny.

Parametre auta boli ohromujúce, zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo iba 3,9 sekundy a maximálna rýchlosť bola na hranici 311 km/h. Čas na Nürburgringu? Iba 7 minút 27 sekúnd. To je aj na dnešnú dobu veľmi rýchle. Z GT3 RS 4.0 vzniklo iba 600 kusov a dnes majú obrovskú hodnotu. Rozlúčka s motorom od Mezgera sa teda podarila vo veľkom štýle.


Nasledoval najväčší skok, aký model GT3 vôbec mohol zažiť. O ňom však až nabudúce.

Zdielať: