Jazda

História modelu Porsche 911 GT3: Z trate na cestu a späť – časť 2

8. júla 2021
5 minút čítania

Už keď si zákazníci mysleli, že vedia, čo od modelu 911 GT3 očakávať, priniesli ďalšie modely razantné zmeny, ktoré však ovplyvnili to, ako model GT3 vyzerá dnes. Prečítajte si pokračovanie príbehu tejto legendy.

8. júla 2021     5 minút čítania

V predchádzajúcej časti sme sa venovali vzniku modelu a jeho formovaniu po technickej, ale aj filozofickej stránke. S generáciou 997 odišiel aj legendárny Mezgerov motor. A nebolo to to jediné. Avšak ako sa hovorí: niečo sa končí, niečo sa začína.

Generácia 991.1

Tento model priniesol veľa výrazných zmien a preto bol verejnosťou v čase predstavenia v roku 2013 prijatý rozpačito. Čo na ňom bolo také kontroverzné? V prvom rade to bola prevodovka – v ponuke zrazu bola výlučne dvojspojková prevodovka PDK, aj keď doteraz to bolo presne naopak – GT3 bolo výhradne manuálne. Nový model 911 GT3 bol postavený na novej platforme s dlhším rázvorom. To znamená, že pribralo pár kilogramov, konkrétne 55, a prekročilo tak hranicu 1 400 kg s hodnotou 1 430 kg. Na pomery bežných áut je samozrejme stále vynikajúci údaj, navyše základná výbava nového modelu bola podstatne vyššia. Porsche 911 GT3 dostalo dokonca aj natáčanie zadnej nápravy. Ďalším kontroverzným prvkom bolo použitie elektromechanického posilňovača riadenia. Na väčšinu týchto výčitiek však novinári zmenili názor, keď prvýkrát poriadne vyskúšali nový 3,8-litrový motor s priamym vstrekovaním. Už síce nepochádzal od Mezgera a jeho základ tvoril motor z „obyčajného“ modelu Carrera S, avšak väčšinu dielcov používal vlastných, vrátane titánových ojníc a kovaných piestov. Inžinieri Porsche ho vyladili tak, že dokázal točiť až neuveriteľných 9 000 ot./min. Produkoval výkon 349 kW (475 k) pri 8 250 otáčkach a maximálny krútiaci moment vrcholil na hodnote 440 Nm. Aj vďaka novej prevodovke PDK, založenej na pretekárskych prevodovkách, sa šprint na stovku skrátil len na 3,5 sekundy, maximálna rýchlosť bola až 315 km/h. Samozrejmosťou bola ešte lepšia aerodynamika a vyšší prítlak.

V roku 2011 uzrela svetlo sveta verzia RS. Tentokrát sa od klasického modelu GT3 odlišovala väčším motorom s objemom 4,0 litra. Výkon poskočil na 368 kW (500 k) a krútiaci moment na 460 Nm, teda rovnaké hodnoty, ako špeciálna verzia 997 GT3 RS 4.0. Maximálne otáčky však nedosahovali magickú hranicu 9 000, aj keď 8 800 isto nie je málo. Hmotnosť klesla v porovnaní s klasickou GT3 o 10 kg napriek použitiu širšej karosérie. Do výbavy sa dostali prvky ako magnéziová strecha či karbónová kapota. Zaujímavosťou sú kolesá. Tie predné mali priemer 20 palcov, zadné dokonca 21. Takéto nastavenie bolo novinkou pre modelový rad 911. Výkon? Stovka padla za 3,3 sekundy, maximálna rýchlosť bola pre výrazne vyšší prítlak nezmenená v porovnaní s tradičným modelom GT3. Ale 315 km/h nie je málo, všakže?

Porsche na sklonku života tejto generácie vytvorilo ešte ultimátny model 911 R, ktorý dal tušiť, čo môže nasledovať. Bol to vlastné odľahčený model 911 GT3 bez krídla so štvorlitrovým motorom z GT3 RS a vlastnou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou (Carrera využívala 7 stupňov aj pre manuál). Zameranie auta bolo jasné: čistý pôžitok z jazdy, nie ultimátne časy na pretekárskej trati. Preto tá užšia karoséria, užšie kolesá a menší prítlak. Inžinieri Porsche sa intenzívne rozhodovali aj medzi tým, či ponechať alebo vynechať systém natáčania zadných kolies, ale nakoniec sa rozhodli, že tak výrazne prispieva k perfektným jazdným vlastnostiam auta, že im to za tých niekoľko kilogramov hmotnosti navyše stojí. Aj tak v porovnaní s bežným modelom GT3 ušetrili až 50 (!) kilogramov. Model 911 R sa stal najľahším modelom tejto generácie, s hmotnosťou neuveriteľných 1 370 kg.

Generácia 991.2

Táto verzia GT3 dostala opäť upravenú aerodynamiku, keď sa Porsche zameralo nielen na obtekanie auta vzduchom zhora, ale aj na podlahu. Dostal sa sem difúzor po vzore 911 R, ale samozrejme opäť aj trochu väčšie krídlo. Aerodynamický prítlak sa zvýšil o 20 % na 154 kg pri maximálnej rýchlosti 319 km/h. Prekvapením bolo použitie úplne prepracovaného motora, ktorý využíva pevný ventilový rozvod bez hydraulického vymedzovania vôle ventilov. Pri bežných autách sa vôle vymedzujú každých približne 30 000 km a je to dosť náročná operácia, ale inžinieri v Porsche prišli na spôsob, ako zaručiť, aby ste sa ventilových vôlí nemuseli dotknúť počas životnosti vozidla.

Objem 4 litre a výkon 368 kW (500 koní) zostali zachované a stali sa základom aj pre klasický model GT3. Krútiaci moment trochu klesol, ale jeho priebeh sa vylepšil natoľko, že motor bol v skutočnosti o poznanie pružnejší. A opäť sa mu navrátila aj schopnosť točiť 9 000 otáčok! Veľkolepý návrat zažila aj manuálna prevodovka. V GT3 je v ponuke bez príplatku.

Novým prírastkom do rodiny sa stal model GT3 Touring. Po vzore 911 R je to vlastne GT3 bez krídla, avšak bez tak drastického znižovania hmotnosti. Model GT3 Touring však nemohol byť objednaný s balíkom Clubsport, ani s prevodovkou PDK. Motor je prakticky totožný s okrídleným modelom GT3, avšak použitie iných penových filtrov od BMC mu prepožičiava trochu odlišný zvuk sania. Bez krídla má Touring o 104 kg menší prítlak pri maximálnej rýchlosti.

Vrcholom sa stal opäť model GT3 RS. Dostal motor prakticky prevzatý z pretekárskych verzií RSR, dosahoval maximálne otáčky 9 000 ot./min. a inžinierom sa podarilo vydolovať z neho ešte o 15 kW (20 k) vyšší výkon a o 10 Nm viac v porovnaní s predchádzajúcim Porsche GT3 RS (dokopy 382 kW/520 k). Táto verzia RS bola zároveň skutočne hardcore. Využívala takmer o 100 % tvrdšie pružiny než jej predchodca (ktorý sa nedá nazvať nijako vymäknutým), unibaly na ramenách odpruženia, odľahčené okná a aj novú zmes pneumatík. Aj vďaka nej dosiahla na Nürburgringu neuveriteľný čas 6 min 56,6 s. Pre maximálny výkon a rýchlosť na trati je však dostupná iba v spojení s prevodovkou PDK.

Generácia 992.1

Táto história sa momentálne píše. Články o novom Porsche 911 GT3 nájdete TU aj TU. GT3 zostáva ako jedno z posledných áut s atmosférickým motorom, ktoré zážitky šoféra posúva na absolútny vrchol priorít a sme hrdí, že si vydobylo taký kultový status, aké mu môže závidieť nejeden konkurent. Neveríte? Choďte sa niekedy pozrieť na dni verejnosti na Nürburgring. Toľko modelov GT3 všetkých generácii na jednom mieste len tak nenájdete. A to hovorí za všetko.

Zdielať: