Jazda

História modelu Porsche Boxster a Cayman: od ľudového Porsche po jedno z najlepšie jazdiacich áut na svete

17. marec 2021
10 minút čítania

Svet superšportových áut už od svojich počiatkov priťahoval obrovské množstvo fanúšikov. Autá s obrovským výkonom boli vždy považované za akúsi technologickú výkladnú skriňu automobiliek. Ich cena bola mnohokrát privysoká a aj preto boli vždy určené len pre úzky okruh ľudí. Porsche sa však chcelo priblížiť čo najbližšie ľudom všetkých vrstiev a preto v roku 1993 predstavilo koncept, ktorý začal písať históriu legendárneho označenia Boxster.

17. marec 2021     10 minút čítania

Na Detroit Motor Show na začiatku 90. rokov minulého storočia ukázala automobilka  Porsche svetu štúdiu, ktorá mala spojiť dva svety. Názov modelu bol, dnes už známe, meno Boxster. Málokto však vie, že toto pomenovanie vychádza z dvoch označení. Prvým z nich je Boxer, ktorý poukazuje na kategóriu motorov typu boxer, ktoré najmä v minulosti patrili na špičku. Mohli sme ich vidieť napríklad v legendách ako Porsche 356 z roku 1948 či Porsche 911 od roku 1963. Druhým označením je Roadster, čo je typ karosérie s dvoma sedadlami, väčšinou bez strechy a zadných bočných okien.

Verejnosť vtedy auto prijala s nadšením. Koncept s motorom v strede, krátky previs karosérie vzadu a predná kapota siahajúca ďaleko pred predné kolesá zožali u predstavenstva taký úspech, že krátko po jeho predstavení dostali inžinieri v Porsche pokyn na zahájenie prác na produkčnej verzii.

Vodou chladená revolúcia

Tá prišla v roku 1996. Zaujímavosťou bolo, že pre zníženie ceny Boxsteru na minimum začala nemecká automobilka zdieľať niektoré komponenty medzi modelmi. K tomuto rozhodnutiu došlo po odbornej konzultácii s japonskou Toyotou. Aj keď bolo auto predstavené až v roku 1996, nie je ničím nezvyčajným, že v bazároch alebo u zberateľov môžete naraziť aj na model vyrobený v roku 1995. Je to z toho dôvodu, že pilotná výroba začala už rok pred premiérou.

Boxster bol pritom navrhnutý tak, aby zdieľal veľkú porciu dielcov s drahším Porsche 911 generácie 996, ktoré však malo prísť na trh neskôr. Boxster predpovedal revolúciu aj pre modely 911, keďže jeho plochý šesťvalec bol chladený vodou. Doteraz využívali športové modely Porsche chladenie vzduchom. Práve motor robil z tohto „baby Porsche“ poriadnu raketu. V Boxsteri bol uložený uprostred karosérie, zatiaľ čo v 911-ke sa ocitol až za zadnou nápravou. Došlo tak k centralizovaniu a zníženiu ťažiska, pričom auto získalo takmer dokonalé rozloženie hmotnosti.

Prvý Boxster mal aj svoje problémy. Spočiatku ho trápili poruchy, ktoré sa týkali motora. Išlo napríklad o prasknuté alebo posunuté vložky valcov. Všetko má aj svoju svetlú stránku a Porsche v roku 1999 na základe toho zlepšilo výrobný proces odlievania blokov motora. Problémové motory potom Porsche zvolávalo naspäť, prebrúsilo komory valcov a vložilo do nich úplne nové puzdrá.

Prvá generácia prešla miernou modernizáciou zovňajšku v roku 2002. Zadné, dovtedy, plastové okno bolo nahradené menším skleneným, došlo k vylepšeniu interiéru, kde pribudla schránka na rukavice, elektromechanické odblokovanie kufra alebo úplne nový volant. Zmeny sa dotkli aj sacieho a výfukového systému či dizajnu svetiel.

Prvý Boxster bol dostupný hneď s trojicou motorov, ktoré si môžete pozrieť v tabuľke nižšie.

Špeciálna edícia vzdávala hold legende

V roku 2004 prišla na trh edícia Boxster S 550 Spyder, z ktorej bolo vyrobených len 1953 kusov. Edícia vzdávala hold modelu 550 Spyder z roku 1953. Táto verzia bola charakteristická špeciálnym strieborným lakovaním alebo kakaovohnedým celokoženým interiérom. Každý model z tejto série mal tiež prémiovú aparatúru BOSE, 18-palcové disky kolies Carrera, športový výfuk, voliteľné športové odpruženie a štítok na stredovej konzole s vyobrazeným výrobným číslom.

Boxster privítal Caymana

Druhá generácia „baby Porsche“ bola oficiálne predstavená v roku 2004 na autosalóne v Paríži. Do predaja vstúpila o rok neskôr. Na aute bolo vykonaných viacero viditeľných zmien. Celkovo Boxster pôsobil agresívnejšie, nakoľko dostal nové, širšie blatníky, do ktorých sa po novom zmestili až 19-palcové kolesá. Zmeny sa dotkli aj bočných nasávacích otvorov, ktoré boli výrazne väčšie. Nezabudlo sa ani na úplne nové svetlomety. Výraznejšie zmeny z pohľadu vodiča nastali aj v interiéri. Nový Boxster dostal združený prístrojový štít s kruhovým tienidlom, pozmenené výduchy klimatizácie a úplne novú stredovú konzolu.

Krátko po predstavení klasického modelu Boxster, Porsche ukázalo aj jeho súrodenca s pevnou strechou a ešte športovejším zameraním s názvom Cayman. Konkrétne jeho verzia s dodatkom S  bola predstavená v roku 2005 a klasický Cayman v roku 2006. Oproti Boxsteru sa odlišoval najmä tým, že mal pevnú strechu a vyšší výkon. Inak bola drvivá väčšina komponentov zdieľaná naprieč oboma autami. Oproti modelu Boxster sa Cayman mohol pochváliť zadnými dverami, pod ktorými sa nachádzal väčší batožinový priestor.

Boxster prešiel faceliftom v roku 2008, kedy dostal väčšie motory, začlenenie priameho vstrekovania paliva pre model S, novú 6-stupňovú manuálnu prevodovku či rôzne dizajnové zmeny. Vo februári 2009 sa dočkala modernizácie aj verzia Cayman. Podobne ako Boxster, aj on dostal väčšie motory, priame vstrekovanie a v neposlednom rade si udržal výkonovú výhodu 7 kW. Zásadnou novinkou bola prevodovka PDK, ktorá sa dostala do ponuky prvý raz pre tento model. Ponuka motorizácií bola takmer zhodná pre oba modely. Rozdiel bol prevažne vo výkone.

Vrcholom ponuky bola špeciálna verzia Cayman R, ktorá vážila až o 55 kg menej než Cayman S, čo dostalo hmotnosť pod úroveň 1 300 kg. Auto dostalo hliníkové dvere z modelu 911 GT3, karbónové sedadlá z GT2, prišlo o kľučky dverí a aj o rádio a klimatizáciu (ktoré ste si mohli objednať späť bez príplatku). Podvozok je nižší o 20 mm a má špeciálne naladenie tlmičov a pružín. Motor dostal o 7 kW (10 k) vyšší výkon na celkových 243 kW (326 k).

Športová generácia 3

Príchod ďalšej generácie modelu Boxster sa niesol v znamení veľkých očakávaní. Auto dostalo dizajn odvodený od najnovšieho dizajnového jazyka, ktorý načrtol nový model 911 a stal sa z neho naozajstný krásavec. Novinka sa predstavila v Ženeve v roku 2012 a opäť dostala viacero technických vylepšení. Za zmienku stojí najmä širší rozchod predných kolies o 40 mm a zadných kolies o 18 mm. Zároveň sa predĺžil rázvor o 60 mm, čím auto získalo krajšie proporcie. Hmotnosť šla dolu o slušných 35 kilogramov v porovnaní s predchodcom.

Prvýkrát sa do ponuky dostalo aj označenie GTS, ktoré symbolizovalo silnejší 3,4-litrový motor, ktorého výkon bol oproti základnej verzii vyšší o 11 kW. Verzia GTS obsahovala v podstate všetky voliteľné športové prvky verzie Boxster S a ponúkala ich za lákavú cenu. Pokrok sa však prejavil aj v spotrebe paliva. Nové modely mali totiž až o 15% lepšiu spotrebu paliva v porovnaní s  predchádzajúcou generáciou. Za to vďačí Boxster aj Cayman použitiu nového typu riadenia. Hydraulický posilňovač nahradil elektromechanický. Mnohí to vnímali ako kontroverzný krok, pretože Porsche bolo známe vynikajúcim citom v riadení. Elektronický systém však patril na špičku medzi konkurenciou. Možno že aj vďaka tomu je Cayman označovaný za jedno z najlepšie ovládateľných športových áut aké boli kedy vyrobené. O jeho športových génoch svedčí aj nemalé množstvo úspechov. Napríklad na 2013 Rolex 24 Hous of Daytona sa Cayman umiestnil vo svojej kategórii na prvých troch miestach.

Cayman pre fajnšmekrov

V roku 2015 srdce každého nadšenca rýchlych áut zaplesalo. Bol totiž oficiálne odhalený Cayman GT4, ktorý bol navrhnutý tak, aby mohol ihneď vyraziť na závodnú dráhu. Za sedadlami mu tepal upravený 3,8-litrový šesťvalec z modelu 911 Carrera S. Cayman GT4 bol dostupný výhradne so 6-stupňovým manuálom a vážil iba 1340 kilogramov.

Okrem zmien na agregáte sa miernych vylepšení dočkal aj podvozok. Celkovo šiel Cayman GT4 o 30 mm bližšie k asfaltu a dostal vylepšené brzdy z modelu 991 GT3. Okrem toho si z tohto modelu požičal aj špeciálne tlmiče a v podstate celú prednú nápravu. Na Nordschleife na Nürburgringu sa tomuto dravcovi podarilo zajazdiť čas 7 minút 40 sekúnd. Jeho maximálna rýchlosť bola až 293 km/h.

Nestačí? Tak ideme ďalej. V tom istom roku, konkrétne 6.10. 2015 Porsche ukázalo ešte dravší Cayman, avšak určený iba na pretekársku trať. Jeho označenie Cayman GT4 Clubsport hovorí za všetko. Auto dostalo rovnaký 3,8-litrový motor s výkonom 283 kW (385 k) a s krútiacim momentom až 420 Nm ako cestná verzia. Oproti klasickému sa odlišoval najmä v technických parametroch. Dostal totiž dvojspojkovú automatickú prevodovku PDK, ktorá mala deaktivovaný 7. stupeň. Vážil len 1300 kilogramov a prednú nápravu prevzal z pretekárskej 911 GT3 Cup. Nechýbali pretekárske brzdy, ochranná klietka či datalogger. Zaujímavosťou bolo, že Cayman GT4 Clubsport dostal až 100-litrovú palivovú nádrž, ktorá mala oficiálnu certifikáciu od FIA a 6-bodový bezpečnostný pás a nastaviteľné ABS s 12 stupňami citlivosti.

Turbo éra a veľký návrat

Štvrtá generácia modelu Boxster prináša so sebou aj zmenu označenia na 718. Toto označenie vzdáva hold niekdajšiemu závodnému špeciálu Porsche 718. Kým karoséria zostala technicky veľmi podobná, zmeny sa odohrali pod kapotou. Pre emisie sa sem dostal preplňovaný plochý štvorvalec s objemom 2,0 litra (Boxster a Cayman), resp. 2,5 litra (Boxster S a Cayman S). Nový Boxster a Cayman sa ešte viac začlenili do dizajnovej rodiny Porsche a priniesli viacero zaujímavých verzií.

V roku 2020 bola odhalená verzia Boxster a Cayman T, ktorá obsahovala dvojliter so zvýšeným výkonom oproti klasickej verzii. Dôraz sa tu kládol nie na maximálny výkon motora, ale čo najnižšiu hmotnosť spojenú so športovým podvozkom.

Výkon mali na zreteli až modely GTS, ktoré sa svetu pre generáciu 718 ukázali v roku 2017. Mali 2,5-litrový motor s výkonom až 268 kW (365 k). Stále málo? Tak ideme do finále!

Po mnohých špekuláciách, čo bude s modelom Cayman GT4, sa Porsche rozhodlo naozaj potešiť svojich fanúšikov a predstavilo model 718 GT4, ktorý mal motor s objemom až štyri litre a výkon 309 kW (420 k)! Tento motor nebol založený na predchodcovi, teda GT4 3.8. Štvorliter vznikol z pôvodne preplňovaného motora, ktorý sa používa v modeloch Porsche 911, akurát bol zbavený turbodúchadiel a prevŕtaný na väčší objem.

A aby sa model 718 Boxster necítil vynechaný z hry, dostal svoju vlastnú špeciálnu edíciu v podobe modelu 718 Spyder. Je to vlastne 718 Cayman GT4 bez strechy.

V roku 2020 bol predstavený vrcholný pokračovateľ rodu GTS, ktorý sa zbavil svojho preplňovaného štvorvalca a miesto neho použil atmosférický štvorliter z modelu 718 GT4 s trochu nižším výkonom. Ale 294 kW (400 k) je aj tak celkom dosť, čo poviete? Ale Čerešnička na torte? Na výber je manuál a aj PDK!

Zdielať: