Jazda

Koniec spaľovacích motorov? Možno nie...

Porsche sa spojilo so Siemens Energy a ExxonMobil a pracujú na vývoji syntetických palív, ktoré možno zachránia spaľovacie motory.

3. máj 2021 4 minúty čítania

Automobilka Porsche si dala ambiciózny cieľ – dosiahnuť CO2-neutrálnu bilanciu do roka 2030 v celom výrobnom reťazci. Už teraz je výroba v továrňach v mestách Zuffenhausen a Leipzig CO2 -neutrálna, čo znamená, že továreň pri svojom fungovaní nevytvára nové skleníkové plyny, používa energiu z obnoviteľných zdrojov a bioplyn.

Šetrenie CO2 na všetkých frontoch

Takisto Porsche Taycan Cross Turismo je prvý model automobilky, ktorý je počas svojho života kompletne CO2-neutrálny. Avšak to nestačí. „V ďalšom kroku budeme využívanie obnoviteľných zdrojov a energie vyžadovať aj od našich subdodávateľov. Ktokoľvek, kto pre nás bude vyrábať batérie, tak bude musieť robiť výlučne za pomoci obnoviteľných zdrojov,“ prehlásil na výročnej konferencii Oliver Blume, predseda predstavenstva Porsche AG. Výroba batérií je totiž momentálne mimoriadne energeticky náročná. „Ak zatlačíme na našich dodávateľov, dosiahneme významné zníženie uhlíkovej stopy. Samotná batéria bude v horizonte 10 rokov recyklovateľná na viac ako 90 % a znížime v nej aj podiel znečisťujúcich látok ako napríklad kobalt,“ dodáva Blume.

Cieľom Porsche je šetriť také množstvo emisií, ako je len možné. „Nechceme emisie kompenzovať, chceme sa im vyhnúť. Nebudeme teda nakupovať CO2 certifikáty od iných spoločností, chceme reálne šetriť emisie CO2 všade, kde je to len možné. Tam, kde energiu neušetríme, budeme ju využívať z obnoviteľných zdrojov.“

A čo s motormi?

Automobily Porsche sú autá pre nadšencov motorizmu, mnohí z nich milujú mechaniku spaľovacích motorov, ich zvuk, priebeh výkonu. Motory ako tie v novom Porsche 911 GT3 sú stroje, ktoré neprodukujú iba výkon, ale aj krásne emócie. Aj to je dôvod, prečo sa Porsche začalo zaujímať o vývoj syntetických palív, tzv. eFuels. Tieto palivá vznikajú z obnoviteľných zdrojov. Prvou továrňou na syntetické palivá sa stala Haru Oni v Chile, ktorá vyrába vodík, ktorý sa potom kombinuje so oxidom uhličitým odchyteným z atmosféry, aby vznikol metanol. Za pomoci partnera ExxonMobil a jeho expertízy na poli palív sa tento metanol konvertuje na benzín Esso Renewable Racing Fuel.

Prechod na „zelené“ palivá má dve fázy. Prvou je výroba benzínu z pokročilých biopalív získaných z potravinového odpadu. Prvé testy už prebehli na záťažových motorových brzdách, avšak až nasadenie v reálnych podmienkach je vždy tou skutočnou skúškou kvality. Porsche sa rozhodlo nové syntetické palivo otestovať v pretekovom seriáli Porsche Mobil 1 Supercup, kde sa bude tankovať do Porsche 911 GT3 Cup. Vieme, že motor tohto modelu má toho veľmi veľa spoločného s cestným motorom, ktorý používa nový model 911 GT3. Vysokootáčkový štvorlitrový šesťvalec je skvelý testovací agregát na overenie kvalít nového paliva. To musí spĺňať mnoho parametrov a nariadení. Zatiaľ sa podarilo vyvinúť palivo s oktánovým číslom 98. Prebehli testy materiálovej kompatibility s komponentmi motora a nakoniec sa len doladením softvéru v riadiacej jednotke motora podarilo s novým palivom dosiahnuť rovnaký výkon, ako s klasickým benzínom bežne používaným pri pretekoch.

Syntetické palivá

Druhá fáza sa začne v roku 2022, keď bude dostupné palivo z továrne Haru Oni v Chile. V pilotnej fáze v roku 2022 by mala vyprodukovať 130 000 litrov paliva a toto množstvo sa bude časom rapídne navyšovať. Očakáva sa, že toto palivo zníži produkciu skleníkových plynov až o 85 percent, keď sa namieša na štandardy vyžadované dnešnými automobilmi. Porsche a ExxonMobil spolupracujú aj s ďalšími medzinárodnými partnermi, aby sa posunul vývoj a aj komerčná dostupnosť syntetických palív.

Syntetické palivá sa teda budú najprv používať pri pretekoch, ale ak sa osvedčia a získajú si záujem širokej verejnosti (a úradov), je možné, že sa ich časom dočkáme aj v autách so spaľovacími motormi. Ekologický prínos syntetického paliva spočíva v tom, na jeho produkciu sa z atmosféry odoberá CO­­2, takže keď ho potom autá spália a vyprodukujú, celková bilancia zostáva oveľa lepšia, než pri klasických palivách.

Zdielať: