Jazda

Martin a jeho Porsche Cayman GT4

23. február 2021
8 minút čítania

Martin má rád analógové autá a evidentne má slabosť pre koncepciu so zadným náhonom a motorom v strede. Všetky tieto atribúty spĺňa Porsche Cayman GT4. Martinovi parkuje v garáži jeho prvá generácia s 3,8-litrovým atmosférickým šesťvalcom s výkonom 283 kW (385 k).

23. február 2021     8 minút čítania

Bol si odjakživa fanúšikom Porsche?

Prišlo to až s týmto modelom. Nikdy som nebol nejaký extra „poršista“, do svojich 30. rokov som celkom nechápal, o čom celé Porsche je – všetky modely si boli v mojich očiach vtedy podobné. Asi dva roky pred uvedením modelu Cayman GT4 som značku začal postupne chápať, ale až GT4 ma oslovila tak, že som si povedal: „Tak toto si chcem kúpiť!“

Prečo práve Cayman GT4?  Oslovili ťa technické parametre, alebo ťa viac presvedčil dizajn? Predsa len, je to krásne auto.

Technické a jazdné vlastnosti. Sledoval som novinárske recenzie a každý bol z toho auta nadšený. Páčilo sa mi, že Porsche zvolilo pre tento model manuálnu prevodovku a atmosférický motor.

Ako vyzerala tvoja cesta k nemu? Ak si správne pamätám, dostať sa k nemu nebolo vôbec jednoduché pre obrovský záujem.

 Ešte pred kúpou modelu Cayman som mal v garáži Lotus, ktorý má tiež zadný náhon a motor v strede. Je to však až príliš ultimátne auto na každodenné využívanie. Recenzie na Cayman GT4 ma natoľko oslovili, že som začal vážne uvažovať nad tým, že by som si ho kúpil. Lenže podľa informácií, ktoré som vtedy mal, sa malo vyrobiť iba okolo 1 700 kusov (nakoniec sa vyrobilo oveľa viac) a takmer pod každým článkom, ktorý som o GT4 čítal, bolo napísané, že auto je už dávno vypredané. A to bol začiatok roka. Nedalo mi to, a niekedy v máji som sa odvážil ísť k predajcovi. Na moje obrovské šťastie som zistil, že auto mal objednané jeden pán, lenže nemal ešte zaplatenú žiadnu zálohu. Dohoda bola taká, že ak ju nezaplatí, auto sa môže predať niekomu inému. To som nečakal, takže moja prvá reakcia bola „kam vám môžem poslať peniaze?“ (smiech). Nakoniec to vyšlo a objednal som si takú výbavu, že mi auto dokonca prišlo o tri mesiace skôr.

Takže sa nebavíme o predvádzacom kuse, ale o kvóte.

Áno, auto som si našpecifikoval ja. Mal som na to dosť času, takže som sa s tým vyhral k úplnej spokojnosti.

Máš v ňom nejaké špeciálne prvky výbavy?

Mám karbónový balík v interiéri, aby to bolo krajšie. Sedadlá mám komfortné. Trochu ľutujem, že som nezvolil karbónové škrupiny. Bál som sa, či budú dostatočne komfortné, ale ako sa ukázalo na jednom testovaní, ktorého som sa zúčastnil s Porsche v Istanbule a jazdil som tam aj na GT4 s tými športovými sedadlami, nemal by som s nimi problém. Teraz to trochu ľutujem aj z toho dôvodu, že autá vybavené tými sedadlami budú mať asi väčšiu zberateľskú hodnotu. Aj komfortné sedadlá sú však veľmi dobré, preto sa nad tým príliš nezamýšľam. Je tak, ako je. Práve vďaka tým sedadlám mi auto prišlo skôr. Na karbónové bolo vraj treba čakať.

Aký to bol pocit, prvýkrát sa v ňom zviezť?

Ešte pred zakúpením môjho auta mi predajca umožnil vyskúšať si predvádzací Cayman GTS. A už ten ma presvedčil, že ak bude GT4 jazdiť aspoň tak dobre ako GTS, tak budem spokojný. Keď som sa potom prvýkrát posadil do svojho vlastného Porsche Cayman GT4, bol som nadšený. Samozrejme, že som nezažil nejaký šok z výkonu, pretože už som mal čo-to odjazdené na svojom Lotuse, ktorý rozhodne nie je pomalý. Ale prekvapil ma nádherný zvuk plochého šesťvalca, fantasticky presné dráhy radiacej páky – asi najlepšie, aké som kedy zažil – a v neposlednom rade samozrejme jazdné vlastnosti. Keď som autu prvýkrát „podkúril“, neveril som, ako to auto drží na ceste.

GT4 sa predávala výhradne s manuálnou prevodovkou. Prijal by si v nej aj PDK?

Nemal by som s tým zásadný morálny problém. Ak by mi niekto povedal, že to auto je dostupné iba s PDK, zobral by som ho aj tak. Tú prevodovku som si tiež vyskúšal na pár testovacích jazdách a lepší automat som ešte nezažil.

V garáži máš aj ďalšie zaujímavé auto. Aké miesto v nej má Cayman GT4? Na aké príležitosti ho vyťahuješ? Sú predsa autá, ktoré robia podobnú vec...

Robia podobnú vec, ale zároveň úplne inak. Sú neskutočne rozdielne, až som tomu neveril. Porsche je uhladené, tlmí nerovnosti a zároveň je mimoriadne schopné v zákrutách. Cayman je pre mňa viac výletové auto, vytiahnem ho keď sa chcem povoziť, alebo na rýchly výlet do Álp. Lotus mám skôr na pretekanie, na slalomy. Avšak aj GT4 som vyskúšal na slalome a bol som milo prekvapený, aký čas sa mi s ním podarilo dosiahnuť. Predsa len je to auto oproti Lotusu o 400 kg ťažšie. Aj sa mi na začiatku zdalo také nemotorné. Medzi kužeľmi je veľmi cítiť, že je väčšie. Zajazdil som s ním však možno aj lepší čas, než by sa mi podarilo s Lotusom! Nakoniec som ešte aj skončil prvý v kategórii, čo som nečakal. Zdanie ma teda klamalo a v skutočnosti je Cayman mimoriadne obratný.

Zároveň má dlhšiu dvojku. Nevadilo Ti to na slalome?

Nevadilo, pretože vďaka skvelo fungujúcej funkcii automatických medziplynov som sa nemusel báť podraďovať do jednotky. Normálne by som to nerobil a auto takto netýral, lebo sústrediť sa na rýchlu jazdu aj presné medziplyny nie je jednoduché, ale tie automatické medziplyny fungujú tak dobre, že jednotku nie je žiadny problém zaradiť.

Takže s autom si spokojný?

Áno, som s ním veľmi spokojný.

Najlepšia jazda, ktorú si na ňom absolvoval? Prípadne najlepší zážitok s ním.

Určite to bol výlet na Grossglockner. Tie cesty a scenérie tam nemajú chybu. Ďalej som bol aj s kamarátmi motorkármi v talianskych Alpách, čo bol tiež skvelý zážitok. Chlapci zistili, že motorky nestíhajú (smiech).

Jazdíš aj na okruhoch? Ktoré sú tvoje najobľúbenejšie?

Áno, jazdím. Nemôžem sa pýšiť, že by som toho mal najazdeného extrémne veľa, ale medzi moje obľúbené okruhy patrí Brno. Nikdy som nebol v Moste, ten je vraj dobrý. Bol som aj na Nürburgringu, ale tam som šiel s Lotusom. Boli to verejné jazdy a úprimne poviem, že som sa trochu bál vziať tam Porsche. Ale veľmi to tam každému odporúčam. To už len keď dôjdete na to parkovisko a vidíte tam všetkých tých ľudí so svojimi autami, ide z toho úžasná atmosféra.

Turistické dni sú niekedy dosť preľudnené, aký bol tvoj zážitok?

Ja som si zajazdil dobre. Mali sme aj veľa voľného miesta, ale na druhej strane bolo v ten deň aj dosť búračiek.

Čo v tebe prebudilo túžbu zlepšovať sa v jazdení? Si samouk, alebo ti v tom niekto pomáhal?

Môj bývalý šéf jazdil preteky do vrchu. Mal okolo seba partiu ľudí a spolu jazdievali kopce, slalomy... A mňa to začalo lákať, keď som videl, ako jazdia na tých svojich autách, tak som začal uvažovať, že aj ja by som si niečo kúpil, na čom by som mohol sám jazdiť. Najprv som auto kupoval s ohľadom na to, že musí slúžiť aj na bežné jazdenie, tak som si kúpil BMW 335i Cabrio. Pri ňom som veľmi rýchlo zistil, že hmotnosť je nepriateľom zákrut (smiech). Ale párkrát som s ním absolvoval aj preteky do kopca na Pezinskej Babe a dokonca aj slalom, ale tomu autu sa to nepáčilo.

Ako potom pokračoval tvoj automobilový život?

Z extrému do extrému – BMW som vymenil za Lotus a Cayman GT4 pribudol ako posledný.

Jazdil si na viacerých rôznych modeloch Porsche. Čo si o nich myslíš?

Áno, od predajcu bolo príjemné, že ma vzal ako zákazníka na dvojdňový výlet do Tatier, kde sme si vyskúšali všetky modely, ktoré mali vtedy k dispozícii od Porsche Boxster, 911, cez Macan až po Cayenne. Bol som aj v Istanbule, kde sme si rôzne autá vyskúšali aj na okruhu. Napríklad na modeli Macan ma prekvapilo, ako veľmi je obratný a rýchly, napriek tomu, že to je vlastne rodinné SUV.

Máš s Porsche plány aj do budúcnosti? Ktorý z nových (alebo pokojne aj starých) modelov ťa zaujíma?

Samozrejme, že by som si vedel predstaviť mať v garáži kráľa kráľov – Porsche 911 GT3 RS. Ak sa niečo podarí, tak si ho veľmi rád zaobstarám. Či už nové, alebo veľmi jemne jazdené.

Zdielať: