Jazda

Na vlastnej koži: Porsche 911 GT3 na Slovakia Ringu!

16. augusta 2021
6 minút čítania

Keď si myslíte, že všetko má svoje hranice, Porsche 911 GT3 generácie 992 je živým dôkazom, že tieto hranice sa dajú neustále posúvať ďalej. Už zostáva len posunúť svoje vlastné. Skúšali sme to počas testovacích jázd na Slovakia Ringu.

16. augusta 2021     6 minút čítania

Model Porsche 911 GT3 najnovšej generácie 992 máme naštudovaný dopodrobna a na našej stránke o ňom nájdete množstvo článkov. Teraz prichádza ďalší, avšak na jeho výrobu sme sa extra tešili. Mali sme totiž možnosť sadnúť si za volant nového Porsche 911 GT3 na našom domácom okruhu – na Slovakia Ringu. V rámci prestávok počas Porsche Sprint Challenge sme mali pár kôl na to, aby sme si vyskúšali, ako vyzerá ozajstné šoférske nebo. Už teraz vám môžeme povedať, že má farbu Shark Blue.

Pridaj!

Je zvláštne, ako nespokojne znie prepracovaný štvorlitrový šesťvalec typu boxer na voľnobehu. Akoby chcel naznačiť, že pre toto na Slovakia Ring neprišiel. Prišiel jazdiť a čím dlhšie bude otvorená jeho šestica individuálnych škrtiacich klapiek, tým lepšie. Ešte však bude musieť chvíľku vydržať. Ocitnúť sa v blízkosti GT3 v jej rajóne, to je kohokoľvek, kto nevlastní veľký technický preukaz, v ktorom by našiel svoje priezvisko a zároveň aj heslo „GT3“, nevšedný zážitok. Treba si ho aspoň trochu vychutnať.

Nízku siluetu auta ešte umocňuje viditeľne rozšírená predná náprava ukrývajúce kompletne novú architektúru odpruženia. Celok následne rebelsky narúša veľké krídlo, ktoré je samé o sebe umeleckým dielom: vyrobené z karbónu, zavesené zhora na hliníkových držiakoch po vzore skutočných pretekárskych áut. Pod ním spod zadného nárazníka trčia dva kanóny, zasadené do stredu výrazného difúzora. Vidieť, že aerodynamika tu zohráva dôležitú úlohu. Bodaj by nie, keď nová GT3 dosahuje aerodynamický prítlak takmer ako predchádzajúca generácia ultimátneho modelu GT3 RS.

Sadáme za volant a padáme hlboko do skvele tvarovanej karbónovej škrupiny. Ak niečo definuje dokonalú pozíciu za volantom, je to práve GT3. Sedíte nízko s volantom vytiahnutým pekne kolmo k hrudi, pritom máte stále vynikajúci výhľad z auta. Vďaka zdvihnutým predným blatníkom viete presne odhadnúť, kde sa nachádzajú vaše predné kolesá.

Teraz je však čas potešiť motor a vyslobodiť ho z voľnobehu. Vyrážame na trať.

Posúvanie svojich hraníc

Prioritou je vrátiť sa po svojom stinte s autom v jednom kuse a bez škrabanca, takže osobný rekord za 5 kôl na okruhu asi nepadne. Ale to neznamená, že sa s GT3 budeme maznať. Zahrievacie kolo sa nesie v znamení spoznávania cez zmysly. Ako prvý ohúri zvuk. Len čo sa dostanete nad hranicu 2 500 otáčok, začne sa akoby otvárať a zapĺňať sparťanský a predsa prémiový kokpit auta. Okolo štyroch tisíc znie ako koncert lesných rohov, ktorý sa s pribúdajúcimi otáčkami mení na mechanický rev. Okolo hranice 7 000 dosahuje svoj najkrajší tón a udržiava si ho so stupňujúcou frekvenciou až k obmedzovaču, ktorý zasiahne tvrdo pri stratosférických 9 000 otáčkach za minútu. Nové hlukové normy teda tento motor neutíšili ani náhodou! A to je dobre, lebo GT3 generuje jeden z najkrajších automobilových zvukov! Keď nám trochu klesli všetky chlpy, ktoré sa pri prvom dosiahnutí maximálnych otáčok postavali dupkom, začali sme sa sústreďovať na ďalšie zmysly. Hmat. Alcantarou obšitý volant má príjemne tenký veniec a nie je prepojený s hyperaktívnym riadením. Aj pri vysokých rýchlostiach sa auto ovláda jednoducho, nie je nervózne. Brzdy majú príjemne tuhý pedál, ktorý sa dá krásne modulovať. Všetko so všetkým hrá v absolútnej súhre. Volant sa v zákrutách pekne naváži vo vašich rukách a dáva vám jasne najavo, čo sa deje s novou lichobežníkovou prednou nápravou. To už vychádzame na cieľovú rovinku a je čas pritlačiť.

Tentoraz sa každé jedno preradenie odohráva pri 9 000 otáčkach, čo sprevádza rozsvietenie vianočného stromčeka indikátora preradenia. Prevodovka PDK seká s absolútnou presnosťou jeden prevod za druhým a GT3 nemá chuť prestať zrýchľovať. Pri značke 150 m prichádzajú v rýchlosti 256 km/h tvrdé brzdy a nesú so sebou prvý šok. Brzdili sme príliš skoro. Auto je nabrzdené a do zákruty nám zostáva ešte asi 20 metrov. Pritom sa neodohrala žiadna dráma, Porsche proste vyhodilo kotvy a spomalilo. Brzdy PCCB majú oveľa hryzavejšie platničky než predchádzajúca generácia. Prichádzajú prvé zákruty v ostrom tempe a my sa nestačíme čudovať, aká stabilná je nová GT3. Aj na ubratie plynu uprostred oblúka reaguje pozvoľna, vôbec to nie je zabijak. Predná náprava má zdanlivo nekonečné zásoby gripu a aj po dosiahnutí jeho hraníc máte stále otvorené možnosti, čo s autom robiť. Utiahnuť ho na brzdách alebo ešte kúsok na volante, vyskúšať ho presvedčiť do jemnej, efektívnej pretáčavosti plynom? Nech sa páči a nemusíte sa báť. Žiadna nečakaná nedotáčavosť ani skoková pretáčavosť. Len jemné náznaky, že tu ste to možno prehnali a nabudúce to skúste inak.

Stratila tým GT3 svoj charakter? Nie. Iba sa posunula ďalej a aby ste v nej prebudili zviera, musíte sa posunúť aj vy. A to nie je počas pár kôl v novom aute také jednoduché. Ale nedá nám to. Skúšame. V druhej, najrýchlejšej zákrute Slovakia Ringu dosahujeme minimálnu rýchlosť 170 km/h na dosť špinavom asfalte. GT3 v nej asi aj vďaka prítlaku sedí ako prikovaná a ak aj má sklony k tancovaniu, tak transparentne ich viete precítiť v zadku a vo volante, že ju len chytíte za ruku a vediete jej tanečné kroky. Dokonca aj so zapnutou stabilizáciou vám dovolí jemné skĺznutie, ktoré koriguje len natoľko, aby vás nedostala do problémov, avšak jemný pretáčavý šmyk na výjazde môže byť dlhý aj desiatky metrov. Elektronika je nastavená skvelo. Vypnúť sme ju nemohli, na čo by sme bežne nadávali, ale tu nás v podstate nijako neobmedzovala. Tak to má vyzerať.

Porsche 911 GT3 je skvelé auto na okruhu. Výkon 510 koní je dostatočný na to, aby vás do každej zákruty priviedol v serióznej rýchlosti a potom vám umožnil ju opustiť s horiacimi zadnými kolesami (ak si želáte), avšak nie je taký vysoký, aby vás vystrašil a odoprel vám možnosť vychutnať si ostatné kvality auta. Jeho balans, ladné a perfektne kontrolované pohyby, neúnavné a extrémne efektívne brzdy, úžasný zvuk, bleskurýchlu prevodovku a mnoho ďalších drobností, ktoré sa podieľajú na skvelom veľkom divadle.

Asi najviac fascinujúce na celej jazde bolo to, ako sa s ňou Porsche vysporiadalo. Za tých pár dní na okruhu absolvovalo desiatky kôl. Maximálna teplota oleja počas našej jazdy (vonku bolo vyše 32°C) bola 112°C. Pneumatikám Michelin Pilot Sport Cup2 takmer neubúdal dezén. Neprehrievali sa a držali si tlak. Brzdy PCCB vôbec nezaznamenali, že pravidelne spomaľujú auto z rýchlostí ďaleko presahujúcich 200 km/h a len si spokojne pukotali popri tom, ako chladli, kým sa v aute vystriedali vodiči. A motor sa na každý ďalší výjazd na trať tešil tak, akoby to bolo prvý raz.

Porsche 911 GT3 bolo jedným z prvých áut, na ktorom ste sa mohli doviezť na pretekársku trať, ponaháňať na nej aj čisté závoďáky a potom sa po vlastných vrátiť späť domov hoc aj cez pol Európy. Nový model je verný tejto tradícií na sto percent.

Zdielať: