Jazda

Nové Porsche Cayenne Turbo GT posúva hranice možného

12. júla 2021
4 minút čítania

Nové Turbo GT je čerešničkou na torte modelového radu Cayenne s dôrazom na maximálny výkon a radosť z jazdy.

12. júla 2021     4 minút čítania

Jedno z hlavných lákadiel modelu Cayenne Turbo GT sa nachádza pod kapotou v podobe štvorlitrového benzínového osemvalca s dvojitým preplňovaním. V súčasnosti ide o vôbec najvýkonnejší osemvalcový agregát od Porsche s výkonom 471 kW (640 k) a maximálnym krútiacim momentom 850 Nm (+67 kW a 80 Nm v porovnaní s modelom Cayenne Turbo Coupé). Tešiť sa môžeme aj z ďalších technických vylepšení v podobe tuhšie naladeného podvozka zníženého o 17 mm, ktorý bol dodatočne optimalizovaný pre maximálny jazdný zážitok. Aj vďaka týmto zmenám dokáže Cayenne Turbo GT zrýchliť z 0 – 100 km/h za neuveriteľných 3,3 sekundy, pričom ručička tachometra sa zastaví až pri rýchlosti 300 km/h.

Rekordér

Štvormiestne kupé už v štandarde ponúka všetky dostupné podvozkové systémy spolupracujúce s novými 22-palcovými pneumatikami Pirelli P Zero Corsa s väčšou kontaktnou plochou, ktoré boli špeciálne vyvinuté pre model Turbo GT. Štandardne dodávané sú tiež karbón-keramické brzdy (PCCB), ktoré vydržia aj skutočné trápenie na okruhu. Tieto schopnosti naplno preveril aj testovací jazdec Lars Kern, ktorý zdolal legendárny Nürburgring za neuveriteľne krátky čas - 7:38,925 minút. Porsche Cayenne Turbo GT tak prekonalo rekord a získalo na trati titul najrýchlejšieho sériovo vyrábaného SUV.

Na výborných jazdných vlastnostiach sa podpísala tiež precízna kalibrácia pasívnych komponentov podvozka s aktívnymi systémami riadenia tak, aby medzi nimi dochádzalo k dokonalej interakcii. Dôkazom môžu byť prispôsobené vlastnosti trojkomorového vzduchového pruženia, ktoré je po novom tuhšie až o 15 %, so zmenenou charakteristikou riadenia tlmičov Porsche Active Suspension Management (PASM). Tento systém nepretržite prispôsobuje silu tlmenia pre jednotlivé koleso v závislosti od stavu vozovky a jazdného štýlu vodiča. Spoločne so systémom regulácie náklonov podvozka (PDCC) bola softvérová mapa upravená špeciálne pre použitie na závodnej trati.

Výsledkom týchto zmien je ešte lepšia stabilita, ako aj presnejšie správanie v zákrutách pri vyšších rýchlostiach. V súlade s tým umožňuje systém vektorovania krútiaceho momentu prerozdeliť na jednotlivé kolesá ešte viac krútiaceho momentu než predtým, čo zaručí ešte lepšiu trakciu na ceste.

Rýchlejšie radenie a titánový výfukový systém

Konštruktéri pri vývoji osemvalca najviac zapracovali na zosilnení a zefektívnení kľukového hriadeľa, turbodúchadla, priameho vstrekovania paliva, nasávacieho systému a medzichladiča. Okrem toho boli spevnené aj ďalšie súčasti motora ako ojnice, piesty, pohon rozvodovej reťaze a tlmiče torzných vibrácií. S ohľadom na maximálny výkon 471 kW museli byť spomínané komponenty upravené tak, aby bez problémov zvládali extrémne zaťaženie.

V podobnom duchu musela úpravy podstúpiť aj prevodovka Tiptronic S, ktorá po novom lepšie spolupracuje s inteligentným pohonom všetkých štyroch kolies (PTM). Cayenne Turbo GT sa tiež môže pýšiť športovým výfukovým systémom využívajúcim obzvlášť ľahký a žiaruvzdorný titán. Jeho celkovú hmotnosť ešte viac znížilo vynechanie stredového tlmiča.

Veľa karbónu

Cayenne Turbo GT, ktorý je na želanie dodávaný v novej farbe Arctic Grey, podčiarkuje svoju výnimočnú atletickosť prostredníctvom charakteristických dizajnových doplnkov. Medzi ne patrí predný nárazník špecifický pre modely GT s nápadným spojlerovým okrajom a zväčšenými bočnými prívodmi chladiaceho vzduchu, ktoré vytvárajú jedinečný pohľad na auto spredu. Tvarovaná karbónová strecha a čierne rozšírenia blatníkov kolies spolu s 22-palcovými neodymovými kolesami dominujú pri pohľade zboku. Oku rozhodne neunikne ani adaptívne nastaviteľný zadný spojler. Ten je o 25 mm väčší ako v modeli Turbo, čo zvyšuje prítlak pri maximálnej rýchlosti vozidla až o 40 kilogramov. Pohľad zozadu uzatvára nápadný karbónový difúzor.

Ešte viac Alcantary

Športový charakter modelu Cayenne Turbo GT zdôrazňuje vysoko kvalitná štandardná výbava a prvky interiéru z exkluzívnej Alcantary. Štandardom sú elektricky nastaviteľné športové sedadlá vpredu aj vzadu so špecifickým vzorom kombinujúcim Alcantaru s kontrastnými akcentmi v odtieňoch Neodyme alebo Arctic Grey. Opierkam hlavy potom dominuje výrazný nápis „Turbo GT“. Ako sa od športových automobilov Porsche očakáva, multifunkčný športový volant má charakteristický žltý pásik označujúci stredovú polohu volantu.

A ak si chcete pozrieť, ako vyzerá rekord na Nürburgringu pre sériovo vyrábané SUV, nech sa páči:

Zdielať: