Jazda

PDK: ako funguje dvojspojková prevodovka a jej skryté funkcie

Napriek tomu, čo si mnohí myslia, bolo to Porsche, ktoré prvýkrat použilo dvojspojkovú prevodovku vo funkčnom aute. Písali sa 80. roky. Dnes patrí PDK medzi najlepšie a najrýchlejšie prevodovky na svete.

23. marec 2021 5 minút čítania

Aj keď pôvodný patent na dvojspojkovú prevodovku bol zapísaný vo Francúzsku v čase II. svetovej vojny, tento nápad nebol nikdy zrealizovaný. Prvý funkčný automobil, ktorý dostal dvojspojkovú prevodovku, mal na sebe odznak Porsche. Treba priznať, že to nebolo úplne klasické Porsche, ale pretekársky špeciál Porsche 952 a následne aj 962. Neskôr Porsche požičalo svoju prevodovku PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe – v preklade prevodovka s dvoma spojkami) dokonca aj Audi, ktoré ho použilo vo svojom rally špeciáli Audi Quattro S1. Bleskové zmeny rýchlostných stupňov bez potreby púšťať pri radení plynový pedál, a teda bez straty výkonu pri radení – najmä pri silno preplňovaných motoroch prinášala takáto prevodovka obrovské výhody. Lenže ako to dokáže, ako funguje a čo to vlastne je dvojspojková prevodovka?

Automatický manuál

Dvojspojková prevodovka neznamená, že musíte obsluhovať dva spojkové pedále. Je to len špeciálny druh automatickej prevodovky, ktorý sa do prvého sériového Porsche dostal v roku 2008. Prevodovka PDK sa dostala do zoznamu príplatkovej výbavy modelov Porsche 911 Carrera a Carrera S. S ňou dosahovali lepšie hodnoty zrýchlenia vďaka funkcii Launch Control a dokonca aj lepšiu spotrebu. To všetko vďaka možnosti prenášať výkon na cestu nepretržite, dokonca aj počas samotného radenia. PDK ponúkala sedem prevodových stupňov a spiatočku. Auto dosahovalo svoju maximálnu rýchlosť na šiestom prevodovom stupni. Siedmy bol zámerne „dlhý“, aby umožnil autu dosahovať na diaľnici nižšie otáčky motora a teda aj nižšiu spotrebu.

Auto s PDK sa ovládalo rovnako ako keby malo automatickú prevodovku. V sekvenčnom manuálnom režime mohol o zmene prevodových stupňov rozhodovať vodič stlačením špeciálnych dvojsmerných tlačidiel na volante – zatlačením sa radili vyššie stupne, pritiahnutím k sebe nižšie.

Pre mnohých to bolo kontraintuitívne a s modelom Porsche 911 Turbo generácie 997.2 pribudli do ponuky aj klasické pádla pod volantom – pravým sa radilo, ľavým podraďovalo. Ako príplatkovú výbavu ste si ich mohli následne objednať aj na ďalších modeloch.

Prevodovka ponúkala športový režim, pri ktorom zámerne radila tak, aby vodič cítil jemný „kopanec“ do chrbta pre lepší pocit mechanického spojenia s autom. Ak sa pýtate, či také niečo nezneistí auto uprostred zákruty, tak inžinieri v Porsche na to mysleli. Prevodovka rozpozná, kedy je auto v zákrute a vtedy radí jemne.

Ako funguje PDK?

Tajomstvo prevodovky PDK spočíva v tom, že sú to vlastne dve manuálne prevodovky v jednej, kde prevodové stupne radí robot. Prevodovka má dva hriadele, každý so svojou spojkou v olejovom kúpeli.Na jednom hriadeli sú nepárne prevodové stupne (1, 3, 5, 7), na druhom párne (2, 4, 6) a spiatočka. Zaradené sú vždy dva prevodové stupne naraz, ale zopnutá je vždy iba jedna spojka. Pri zmene prevodového stupňa sa len jedna spojka rozpojí presne v tom momente, keď sa druhá zopína. Radenie tak prebieha bez prerušenia toku výkonu. Akonáhle sa jeden hriadeľ odľahčí, prevodovka na ňom zaradí taký prevodový stupeň, aký predpokladá, že budete chcieť použiť pri ďalšom radení. Samotná zmena prevodového stupňa potom prebehne opäť len synchronizovaním rozopnutím a zopnutím spojok. Zmena prevodového stupňa tak trvá pár stotín sekundy, pričom k prerušeniu toku výkonu prakticky nedochádza vôbec.

Výhodou prevodovky PDK je, že je kompaktnejšia a jednoduchšia než automatická prevodovka  hydrodynamickým meničom. Dosahuje menšie vnútorné straty, takže väčšia porcia výkonu motora sa dostane až na kolesá.

Skryté funkcie

Obľúbenou funkciou je systém Launch Control. Ten sa dodáva k autám vybaveným Sport Chrono paketom. Zabezpečuje maximálnu možnú akceleráciu z miesta. Riadiaca jednotka precízne pracuje so spojkou a plynom tak, aby mali zadné kolesá pri akcelerácii ideálny preklz pre čo najlepšiu trakciu. Aj vďaka prevodovke PDK je napríklad model Porsche 911 GT2 RS schopný zrýchliť z 0 na 100 km/h za 2,8 s napriek pohonu výlučne zadnej nápravy. S manuálnou prevodovkou by to nebolo možné.

Aktivácia systému Launch Control je na rozdiel od niektorých konkurenčných áut veľmi jednoduchá. Nemusíte mať vypnutú trakčnú kontrolu ani aktivovaný športový režim. Stačí ľavou nohou silno stlačiť brzdu, pravou nohou rýchlo stlačiť plyn až na mikrospínač funkcie kickdown. Otáčky motora vyletia v závislosti od modelu medzi 5 až 6 tisíc otáčok, kde ich bude držať dvojkrokový obmedzovač. Následne stačí iba pustiť brzdu a vaše Porsche už zvyšok spraví za vás. Zrýchli maximálne efektívne a konzistentne.

Ďalšou funkciou, špeciálne rezervovanou pre športové modely GT, je takzvaná „Paddle Neutral“ funkcia. Pri potiahnutí oboch radiacich pádielok naraz sa rozpoja spojky a auto je akoby v neutrále. Táto funkcia sa dá využiť buď na „manuálny“ štart z miesta, kde si chce vodič sám určiť otáčky, z ktorých má auto štartovať, alebo pri zámernej snahe vyvolať pretáčavý šmyk. Keď pádla pustí, pri vypnutom stabilizačnom systéme PSM sa spojka okamžite zopne, čo pri správnom použití môže vyvolať dostatočný ráz na vyvolanie šmyku. Pri zapnutom PSM je zopnutie spojky jemnejšie. Táto funkcia sa dá použiť aj naopak, pri snahe stabilizovať prednú časť auta pri nedotáčavom šmyku.

Zaujímavosť na záver: Porsche 911 generácie 992 vybavené medzitým už osemstupňovou prevodovkou PDK používa miesto klasickej veľkej páky automatickej prevodovky iba malú páčku. Nové Porsche 911 GT3 však používa stále sedemstupňovú prevodovku (je ľahšia) a klasický veľký volič, aby ho mohol vodič používať aj miesto pádielok na volante na sekvenčné radenie prevodových stupňov tak, ako v pretekárskych autách.

Zdielať: