Jazda

Porsche 911 GT3: Čísla hovoria iba polovicu príbehu

12. marec 2021
6 minút čítania

Máloktorý automobil má takú reputáciu ako Porsche 911 GT3. Možno je to spôsobené tým, že mu ju vytvorili ľudia, ktorí absolútnu radosť z jazdy a emócie za volantom kladú na najvyššie priečky. Teraz prichádza nová generácia GT3. Obavy, či ju otupili čoraz prísnejšie ekologické predpisy, sa ukazujú ako neopodstatnené. Privítajte legendu.

12. marec 2021     6 minút čítania

Model 911 GT3 vznikol ako homologačný model pre preteky FIA GT3 (odtiaľ má aj svoje meno) ešte v roku 1999. Bol postavený na báze modelu 996 Carrera 911, avšak bol výrazne odľahčený od väčšiny luxusných prvkov vrátane odhlučnenia a dostal motor s pretekárskymi génmi, upravený podvozok, vylepšenú aerodynamiku a závodný systém mazania a chladenia.

Teraz uzrela svetlo sveta ďalšia, v poradí štvrtá celkom nová generácia legendárneho modelu 911 GT3. A napriek tomu, čo sa vzhľadom na neustále sa sprísňujúce pravidlá ohľadom emisií šepkalo, má nové Porsche 911 GT3 pod zadnou kapotou stále atmosférický motor. Je to už tradične plochý šesťvalec s objemom 4 litre, dosahuje maximálny výkon 375 kW (510 k) a točí až 9 000 otáčok. Vydáva pri tom zvuk, z ktorého sa vám zježia vlasy na zátylku. Z veľkej časti je založený na motore, ktorý Porsche využíva vo svojích pretekárskych 911 GT3 Cup. Má titánové ojnice, kovanú kľuku a piesty. Úplnou novinkou je použitie individuálnych škrtiacich klapiek. Využíva ventilový rozvod s pevnými zdvíhadlami, teda bez hydraulického vymedzovania vôle ventilov. Samozrejme, keďže je to Porsche, ventilové vôle sú nastavené z výroby a na rozdiel od iných motorov, kde sa musia manuálne nastavovať v intervale pár desiatok tisíc kilometrov, tu nič také nie je potrebné.

Prečo atmosféra?

Mnoho konkurentov dnes používa preplňované motory, ktoré dosahujú ohromné výkonové parametre. Lenže v Porsche 911 GT3 hovoria takéto čísla iba polovicu príbehu. Druhá polovica je totiž o nízkej hmotnosti, optimalizovanej aerodynamike a maximálne vyladenom podvozku. To všetko zaručuje, že ani jedna konská sila nevyjde nazmar. Atmosférický motor má v porovnaní s preplňovanými síce nižší krútiaci moment, ale poskytuje neporovnateľne rýchlejšie reakcie na plyn, presnejšiu moduláciu výkonu a v neposlednom rade zvuk, ktorý žiaden preplňovaný motor nikdy nedosiahne. Porsche 911 GT3 je zamerané na maximálne zážitky spoza volantu. Je pre ľudí, ktorí milujú zákruty a jazdu na pretekárskej trati. A majú slabosť pre atmosférické motory. Tých je už na trhu absolútne minimum, čo robí z Porsche 911 GT3 unikát.

Z okruhu na cestu

Nová generácia 911 GT3 s kódovým označením 992 nemala ľahkú úlohu, pretože predchádzajúca generácia 911 GT3 je ešte stále považovaná za absolútny vrchol medzi šoférskymi autami. V Porsche to však inžinieri zobrali ako výzvu a prišli s autom, ktoré pokorilo svoje vlastné hranice.

Výzvou pri návrhu novej GT3 bolo udržať hmotnosť na uzde. Nové predpisy prikazujú použitie rôznych asistenčných systémov a filtrov pevných častíc, pričom tieto systémy niečo vážia. Nová GT3 má teda o 10 kg odľahčenú batériu, brzdy (napriek tomu, že majú väčšie kotúče), využíva karbónovú prednú kapotu, odľahčené zadné okno, ľahší kryt zadných sedadiel (samozrejme, vzadu žiadne nie sú) a za príplatok je k dispozícii aj karbónová strecha či karbón-keramické brzdy PCCB, ktoré sú ešte ľahšie, než už spomínané odľahčené kovové kotúče. Hmotnosť sa podarilo ušetriť aj na výfukovom systéme. Celková hmotnosť auta je 1 418 kg s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a 1 434 kg so 7-stupňovou PDK. Ak si priplatíte za balík Clubsport s polorámom a hasiacim prístrojom, prirátajte si ďalších 15 kg. Nová GT3 teda napriek počiatočným obavám pribrala len o 5 kg, čo je zanedbateľné. Zrýchlenie na 100 km/h tak zvláda za 3,4 s (PDK), 200 km/h pokorí za 10,8 s a maximálna rýchlosť je na úrovni 318 km/h. Manuál zvláda stovku za 3,9 sekundy, 200 letíte za 11,9 s a maximálka je 320 km/h.

Prvýkrát s lichobežníkmi

Nová GT3 je prvé Porsche 911, ktoré má vpredu nápravu s dvojitými priečnymi ramenami, samozrejme kompletne na unibalových uloženiach pre maximálnu precíznosť a stabilitu pod záťažou. Tento typ nápravy umožňuje dosiahnuť lepšiu kontrolu nad geometriou pri prepružení a dodáva novej GT3 neskutočnú stabilitu a schopnosť zatáčať. Je to taká zmena, že pre ňu musela byť kompletne prepracovaná zadná náprava a kalibrácia systému natáčania zadných kolies.

Aerodynamika

Ako vidíte aj na fotografiách, výrazne sa popracovalo aj na aerodynamike. Nový model dosahuje vďaka novému zadnému zhora uchytenému spojleru, výraznejšiemu difúzoru a prepracovanej aerodynamike podlahy až o 50 % väčší prítlak pri rýchlosti 200 km/h než doteraz. A to hovoríme o východzom nastavení. Predný splitter aj spojler sa dajú manuálne nastaviť a v najagresívnejšom nastavení produkujú až o 150 % väčší aerodynamický prítlak pri rýchlosti 200 km/h. Pýtate sa, prečo je zadný spojler ukotvený zhora, na tzv. labutích krkoch? Je to preto, lebo najefektívnejšia je spodná časť spojlera, ktorá pod sebou vytvára zónu nízkeho tlaku a tá spod difúzora pomáha vysávať vzduch a to tlačí auto k vozovke. Ak je spodná časť spojlera narušená úchytom, výrazne to zmenšuje jeho efektívnu plochu, preto sa na množstve pretekárskych áut používa uchytenie zhora. A teraz ho má aj GT3.

Pod 7

Porsche 911 GT3 bolo úspešne pokrstené aj na okruhu Nürburgring, kde prebiehala značná časť jeho vývoja. Na pneumatikách Michelin Pilot Sport CUP 2 R (za príplatok) tu dosiahlo v rukách testovacieho pilota Larsa Kerna čas neuveriteľných 6 min 59.927 s na kompletnom okruhu Nortschleife, pričom podľa starej časomiery bez rovinky je tento čas dokonca 6 min 55.2 s. To je o 17 sekúnd rýchlejšie, než predchodca. Ten však jazdil na menej lepivých pneumatikách Cup 2. Preto je zaujímavejšie porovnanie s modelom RS, ktorý svoj rekord zajazdil na Cup 2 R. A nová GT3 je rýchlejšia než predchádzajúci model GT3 RS o 1,2 sekundy!

Miesto koncentrácie

Kokpit novej GT3 je založený na kokpite klasickej Carrery, avšak je tu pár dôležitých rozdielov. Popri tom, že vzadu nie sú žiaden sedadlá, si môžete všimnúť, že veľký centrálne umiestnený otáčkomer sa končí číslom 10. Displeje po bokoch zobrazujú nový typ upozornenia na preradenie, ktoré je optimalizované tak, aby ho vodič dokázal vnímať periférne. Posledná zvláštnosť, ktorá stojí za zmienku, je radiaca páka prevodovky PDK. Nie je tu malý elektronický volič ako v modeli Carrera, ale páka podobná tej manuálnej. Dôvod? Niektorí jazdci radi využívajú manuálne radenie voličom prevodovky. GT3 vám to umožní, pričom má kulisu nastavenú tak, ako to majú pretekárske sekvenčné prevodovky. K sebe radíte nahor, od seba podraďujete.

Zdielať: