Jazda

Porsche Cayenne: Príbeh o tom, ako SUV zachránilo superšportovú značku

Koniec minulého storočia mnohým automobilkám neprial. V tejto dobe vzniklo viacero modelov, ktoré nezožali taký úspech, ako by si výrobca predstavoval. V 90. rokoch 20. storočia sa v pomerne hlbokej kríze nachádzalo aj Porsche. Predaje jeho modelu 911 klesali a on jediný už nedokázal ťahať celú automobilku k udržateľnej budúcnosti.

19. apríl 2021 9 minút čítania

Aj preto bolo Porsche nútené predstaviť lacnejší model Boxster, ktorý sa stal ihneď predajným hitom. Tlak konkurencie bol však enormný a preto sa vedenie rozhodlo, že ponuka nemôže byť založená len na dvoch modeloch. Na konci 90. rokov preto došlo k dôležitému rozhodnutiu. Projekt Colorado mal pre automobilku priniesť auto, ktoré by ju vytrhlo z krízy a zároveň by nastolilo trendy pre nové tisícročie. Malo ísť o vôbec prvé novodobé Porsche so štyrmi dverami. Ešte prekvapivejším rozhodnutím bol koncept karosérie. Nebolo to klasické športové kupé, ale poriadne veľké SUV.

A tak sa zrodil Cayenne

Klesajúce predaje a reálna hrozba veľkej finančnej krízy prinútili Porsche načrieť do vôd dovtedy neznámych. Automobilka vedela, že keď chce vytvoriť plnohodnotné SUV, nezvládne to sama. Projekt Colorado bol teda vytváraný v úzkej spolupráci so značkou VW. Jeho cieľ bol jasný. Vytvoriť silné SUV, ktoré ponesie gény Porsche a založí novú kategóriu na trhu.

Spočiatku si Porsche na výrobu prvých prototypov modelu Cayenne prenajalo výrobnú halu v priemyselnom parku Nord v Hemmingene. Išlo o nenápadnú budovu, o ktorej by asi nikto nepovedal, že v nej vzniká legenda. Prvé testy, na ktorých mohla verejnosť vidieť nové SUV, prebiehali už v roku 2000. Išlo o tvrdé testovanie v krutých podmienkach kanadskej zimy. Zmienky o tom, že automobilka pripravuje model s označením Cayenne sa začali objavovať už v roku 1998. Slávnostný debut nového SUV sa však odohral až o 4 roky neskôr. K oficiálnemu predstaveniu došlo na autosalóne v Paríži v roku 2002.

Zmiešané privítanie

Verejnosť vtedy toto SUV prijala zmiešane. Keďže všetko bolo už pripravené na sériovú výrobu, autu nebránilo absolútne nič pred tým, aby skúsilo odporcov presvedčiť. Hlavným cieľom projektu Colorado bolo zvýšenie ziskovosti a udržateľnosti značky. Tento cieľ bol našťastie napriek očakávaniam aj odbornej verejnosti splnený do bodky.

Prvá generácia na trh vstúpila so silným motorom V8 a vo výbave Cayenne S a Cayenne Turbo. Neskôr sa do ponuky dostal základný model, ktorý bol poháňaný známym motorom 3,2L VR6 z dielne VW. Napriek tomu mal základný Cayenne pomerne slušnú dynamiku. Dosahoval na tú dobu skvelé zrýchlenie z 0 na 100 za 9,3 sekundy. Väčšej obľube sa aj napriek tomu tešila verzia S s ohromným 4,5-litrovým motorom V8 s výkonom 250 kW (340 k). S faceliftom sa objem osemvalca zväčšil na 4,8 litra a výkon poskočil na 283 kW (385 k).

Vrchol ponuky bol samozrejme model Turbo a neskôr Turbo S. Výkon 331 kW (450 k) z modelu Porsche Cayenne Turbo robil jedno z najrýchlejších SUV planéty s zrýchlením nepredstaviteľných 5,3 sekundy na 100 km. Cayenne Turbo všetkých ohurovalo neskutočne agilnými jazdnými vlastnosťami a rýchlosťou charakteristickou pre Porsche, avšak toto auto malo dokonca aj uzávierky diferenciálov, redukčnú prevodovku a vzduchový podvozok, takže bolo neporaziteľné v teréne. Taký mix schopností nemalo žiadne iné auto na svete. A to neskôr prišiel ešte model Cayenne Turbo S s výkonom až 383 kW (521 k)...

Porsche ako športovo založená značka chcela dopriať emócie za volantom aj ľuďom, ktorí si z akýchkoľvek dôvodov nemôžu dovoliť denne jazdiť na 911-ke. Preto predstavilo špeciálnu verziu Cayenne GTS. Bola to vlastne ostrejšia verzia Cayenne S. Jej pointa nebol najvyšší výkon – na to boli modely Turbo a Turbo S. GTS mal byť najprecíznejší, najľahší a najemotívnejší Cayenne, vybavený zvučným atmosférickým motorom. GTS  malo znížený podvozok, inú kalibráciu tlmičov a stabilizátorov. Motor 4,8 V8 dostal úpravy, aby produkoval vyšší výkon 298 kW (405 k) a točil vyššie otáčky, plus dostal športovú výfukovú sústavu pre adektvátny emotívny soundtrack. Zrýchlenie na stovku trvalo iba 5,7 sekundy. Keď samotný príchod Cayenne spôsobil zmiešané reakcie, to čo sa udialo v roku 2009 bol doslova šok. Porsche s naftou pod kapotou? Cayenne Diesel bol pomerne kontroverzným avšak, ako sa neskôr ukázalo, aj správnym krokom. Pod kapotou bol obyčajný trojlitrový motor TDI s výkonom len 177 kW. Napriek tomu dnes v bazároch nájdeme pomerne veľa naftových Cayenne prvej generácie a sú to obľúbené a vyhľadávané modely poskytujúce kvalitu a jazdné vlastnosti Porsche spojené s výbornou spotrebou paliva.

Nebolo by to Porsche keby jeho auto nebolo spojené s nejakým obrovským úspechom. Bolo jasné, že Cayenne asi nikdy nezíska nejaký dôležitý okruhový vavrín. Avšak Porsche sa s príchodom veľkého SUV otvorili možnosti vstupu do rally. Najväčšie úspechy dosiahol Cayenne na Transsyberia Rally kedy sa v roku 2007 umiestnil na prvých troch miestach. Na tomto neľútostnom, 7000 kilometrov dlhom závode sa o rok neskôr dokonca Cayenne umiestnil na prvých piatich miestach a tým dokázal, že jednoznačne patrí na mapu automobilového priemyslu.

Kabriolet?

Porsche pri návrhu mohutného SUV počítalo aj s inou karosárskou verziou. Tou mal byť kabriolet. Takýto model dokonca aj vznikol. Išlo o špeciálne upravený Cayenne, ktorý nemal strechu, no mal špeciálne vyvýšený C-stĺpik, aby boli zabezpečené potrebné bezpečnostné predpoklady. Vzhľadom na nejasný záujem verejnosti sa však nikdy nedostal do sériovej výroby.

Nástup hybridov

Druhá generácia dnes už obľúbeného SUV prišla na trh v roku 2010. Auto už nebolo prijaté tak rozpačito, pretože si právom získalo srdcia mnohých majiteľov a ukázalo sa, že peniaze z jeho predaja automobilka investovala do áut, ktoré robili šťastnými zarytých priaznivcov značky. Vďaka Cayennu vlastne existovali modely ako 911 GT3. Na druhej generácii došlo oproti pôvodnému Cayenne k viacerým zmenám. Dostala modernejší vzhľad a priblížila sa tak ešte viac modelu 911.

V tomto čase začala úradovať legislatíva Európskej únie a Cayenne musel prísť so zmenami pod kapotou. Tie sa týkali najmä príchodu hybridných modelov.

Porsche prvýkrát načrtlo koncepciu hybridného pohonu už v roku 2007. Išlo o paralelný hybrid, ktorý mal dopomôcť k znižovaniu flotilových emisií. V roku 2010 sa z konceptu stala realita a tak vznikol Cayenne s označením S Hybrid. Neskôr sa z neho stal S E-Hybrid, ktorý umožňoval aj dobíjanie zo siete. Plug-in hybrid sa v roku 2014 zároveň stal vôbec prvým podobným modelom značky s týmto pohonom v segmente prémiových SUV. Porsche si stanovilo cieľ, aby jeho S E-Hybrid dokázal na jedno nabitie prejsť 30 kilometrov. To sa im papierovo aj podarilo.

Napriek tomu, že druhá generácia bola skôr v znamení hybridizácie, priniesla aj zopár zaujímavých motorov. Medzi ne nepochybne patrí 4,1-litrový motor TDI V8 s výkonom 283 kW (385 k). Išlo o doposiaľ najväčší dieselový agregát, ktorý sa pod kapotou Porsche Cayenne nachádzal. Nakoniec sa však Porsche rozhodlo používanie naftových agregátov zastaviť a ako ekonomická alternatíva už začali slúžiť iba plug-in hybridy.

Napriek tomu si tento ohromný naftový motor vyslúžil zápis do Guinessovej knihy rekordov. 1. mája 2017 totiž Porsche Cayenne S Diesel dokázalo utiahnuť 265-tonový Airbus A380 na vzdialenosť 42 metrov. Tým výrobca jasne demonštroval nesporné výhody naftového pohonu. Navyše, Porsche tento test zopakovalo aj s benzínovým Cayenne S, ktorý mal nižší točivý moment o 50 Nm oproti dieselovej verzii. Oba testy dopadli úspešne.

Dopyt po SUV kupé rastie

Po úspechu predchádzajúcich dvoch generácií potrebovala automobilka aj tretie pokračovanie. Novodobý Cayenne bol oficiálne odhalený v auguste 2017. Postavený bol na platforme MLB od Volkswagenu. Auto sa v oblasti vzhľadu odovzdalo do rúk aktuálnemu dizajnovému jazyku značky. Na druhú stranu však neustále silnejúci dopyt po SUV kupé a silnejúci ázijský trh prinútil automobilku k závažnému rozhodnutiu.

V roku 2019 počas autosalónu v Šanghaji Porsche oficiálne predstavilo Cayenne Coupé. Ide o akési prepojenie génov klasického robustného SUV so športovými génmi modelu 911. Cayenne Coupé má strmo klesajúcu strechu od B-stĺpiku a bol do ponuky zaradený práve kvôli zvýšenému dopytu po autách tohto typu.

Obe karosárske verzie pritom dnes zdieľajú podobnú techniku. Či už klasické SUV alebo SUV kupé si môžete zakúpiť s benzínovým motorom alebo s plug-in hybridným pohonom. Aj napriek silnejúcemu tlaku úradníkov z ponuky nevypadla športová verzia GTS. Stále má silný 4-litrový benzínový motor s výkonom 338 kW. Výkonovo je opäť na vrchole verzia Turbo a Turbo S, ale GTS má iné priority.

Porsche Cayenne patrí ešte aj dnes medzi najúspešnejšie modely značky. Nikto nepredpokladal, že hazard s dobrým menom športovej značky, ako mnohí vnímali model Cayenne, dopadne tak dobre. Dnes môžeme tomuto modelu ďakovať za to, že je Porsche tam, kde je a že vyrába jedny z najlepších a najkvalitnejších áut na svete.

Zdielať: