Pán Blume, môže byť skutočné Porsche aj auto, ktoré používa batérie miesto spaľovacieho motora?
(Smiech.) Asi ste ešte nešoférovali Taycan. Ak áno, takáto otázka by vám nikdy nenapadla.
Vy s ním teda asi skúsenosti máte.
Samozrejme, a veľa. Testovacie jazdy sú v procese vývoja nevyhnutnosť, ktorá vám umožní zdokonaliť váš produkt.

Aké sú teda vaše dojmy?
Fenomenálne! Je to skutočné Porsche, bez pochýb. Jazdí úžasne za každých podmienok. Ani trochu neustupuje pred modelom 911. Popri akcelerácii sú to práve jeho jazdné vlastnosti, ktoré sú mimoriadne obdivuhodné. Taycan prináša do elektromobility nadšenie a emóciu.
Čo dokáže Taycan, čo iné autá nedokážu?
V oblasti elektrických športových áut skrátka nemá žiadnu konkurenciu.
Môžete to bližšie špecifikovať?
Jazdou a výkonom je na úrovni superšportových áut. Dokáže zrýchľovať opakovane, bez straty výkonu. Má schopnosť jazdiť dlhé trasy. Špičkovú konektivitu. Výnimočný dizajn – vnútri aj zvonku. A dušu atléta, akú dokáže ponúknuť iba Porsche.
Ktoré technické inovácie sú tie, čo sa starajú o spomínanú výnimočnosť?
Je ich mnoho. Taycan je napríklad prvé sériovo vyrábané vozidlo so systémovým napätím 800 voltov miesto bežných 400, ktoré používajú ostatné elektromobily. Celková kapacita lítium-iónovej batérie je až 93 kWh. V žiadnom prípade to teda nie je iba ďalšie elektrické vozidlo, alebo jazdiaci smart spotrebič. Je to Porsche medzi elektrickými autami.

Vďaka čomu ste si takí istí v týchto vyjadreniach?
Vďaka desaťročiam tradícií a skúseností, perfektnej syntéze motoršportu a každodennej využiteľnosti, a v neposlednom rade aj vďaka našej roli nositeľa inovácií v hybridných a elektrických motoroch. V roku 2013 predstavilo Porsche svoj prvý plug-in hybridný model v triede luxusných vozidiel, Porsche Panamera S E-Hybrid. A model 918 Spyder bol zas vysoko inovatívne hybridné superšportové vozidlo. Potom prišlo Porsche 919 Hybrid, najrýchlejšie testovacie laboratórium a najkomplexnejšie pretekárske auto všetkých čias. Vyhrali sme s ním titul vo Svetovom pohári vytrvalostných pretekov. Trikrát za sebou. Model 919 Evo, pokračovateľ vývoja, pokoril absolútny rekord na Severnej slučke Nürburgringu s časom 5:19.55 minút. To je takmer nepochopiteľný čas. A len tak mimochodom: Ferdinand Porsche vyvinul elektromotor vsadený do náboja kolesa už na konci devätnásteho storočia.
A to všetko sa ukrýva v modeli Taycan?
Následky toho všetkého, áno.
Váš šéfdizajnér, Michael Mauer, hovorí, že Taycan do istej miery znova definuje architektúru čisto elektrických vozidiel.
To je férový výrok. Preňho a jeho tím bolo cieľom zabezpečiť, aby bol Taycan na prvý pohľad rozpoznateľný ako Porsche, ale aby sa zároveň odlišoval od ostatných modelov. Myslím, že tento cieľ splnili nad očakávania. Proporcie modelu Taycan sú na jednej strane typické pre Porsche, na druhej strane sú unikátne.
Ostatní prémioví výrobcovia automobilov nastupujú do éry elektromobility s SUV, Porsche si vybralo športový sedan. Prečo?
Z troch dôvodov. Prvý – značka Porsche už tradične reprezentuje športové autá, teda autá s nízkou siluetou. S naším prvým plne elektrickým modelom sme sa schválne chceli držať čo najbližšie pri jadre našej značky – rovnako v oblasti vzhľadu, ako aj jazdných vlastností. Druhým dôvodom sú výrazné aerodynamické výhody v porovnaní s SUV. To má pozitívny vplyv na dojazd. Taycan má najlepší koeficient odporu vzduchu spomedzi všetkých súčasných športových áut. A tretí dôvod: batérie, ktoré sú umiestnené v podlahe auta, prispievajú k mimoriadne nízkemu ťažisku auta. Taycan ho má dokonca nižšie než 911. To pocítite aj v oblasti jazdných vlastností.
Tradičné automobily sú pod čoraz väčším tlakom aj pre väčšiu konkurenciu, ale aj pre nové regulácie. Je elektromobilita viac risk alebo príležitosť?
Určite je to misia a príležitosť.
Klimatická neutralita sa však skutočne dostaví iba vtedy, ak bude elektrická energia pochádzať zo 100 percent obnoviteľných zdrojov.
To je pravda.

Športové autá s veľkými motormi, ťažké SUV – Porsche sa taktiež stáva terčom kritiky v tejto debate. Argumentuje sa tým, že len preto, že je Porsche elektrické, ešte nemusí byť aj zmysluplné.
Na rovinu: my, výrobcovia automobilov, máme veľmi jasnú zodpovednosť za zníženie emisií v oblasti dopravy. Tí, čo chcú vytvoriť dlhodobé hodnoty, musia rozumieť nielen vzťahu medzi ekonomickými výhodami a prínosom hodnoty pre ľudí aj životné prostredie, ale aj splniť požiadavky čoraz viac environmentálne a sociálne orientovanej spoločnosti.
Poznáte slovo „rekkeviddeangst“?
Ani nie.
Pochádza z Nórčiny a znamená „nervozita z dojazdu“ – teda nepríjemný pocit, že vám môže dôjsť energia a zostanete niekde uviaznutý. Pomocou Ionity – joint venture BMW, Damileru, Fordu a Skupiny Volkswagen s Porsche a Audi, budete v Európe rozmiestňovať stovky rýchlo nabíjacích staníc po dopravných tepnách. Problém vyriešený?
Iba keď budeme mať ultra rýchle, vysoko výkonné nabíjacie siete, bude e-mobilita atraktívna aj pre cestujúcich na dlhé vzdialenosti. Podieľame sa na významnom príspevku k atraktivite elektromobility pre ľudí. Keď však ide o ponúknutie skutočne rozšírenej nabíjacej infraštruktúry, stále potrebujeme ešte väčšie zapojenie ostatných. Ak politici skutočne vážne myslia na ochranu životného prostredia, musia spraviť odvážne kroky, aby uvoľnili cestu a vytvorili spoľahlivý rámec v dlhodobom horizonte. A nie len v Nemecku, ale celosvetovo. Urgentne potrebujeme globálny akčný plán, ktorý by každému ukázal smerovanie.
V jednom magazíne sa písalo: „Možno prekvapujúco, ale je to práve Porsche, ktoré spravilo dramatickejšie kroky smerom k e-mobilite, než akýkoľvek iný nemecký výrobca automobilov.“
Asi nečakáte, že tomu budem oponovať.
Ste hrdý?
Cítim uznanie. Máme jasnú a rozhodnú stratégiu a oduševnene v predstihu vytvárame budúcnosť. Taycan je naša otváracia salva v elektromobilovej ofenzíve. Zároveň momentálne podstupujeme najväčšiu reštrukturalizáciu v histórii našej firmy – v oblasti modelových radov, fabrík a aj v našom zmýšľaní.
Čo presne si pod tým máme predstaviť?
Do roku 2022 budeme mať v elektromobilite investovaných 6 miliárd eur. To je slušná čiastka pre firmu našej veľkosti. Vďaka modelom Taycan a Taycan Cross Turismo sme vytvorili okolo 1 500 nových pracovných miest v Zuffenhausene. V tejto fabrike sa naše autá navyše vyrábajú kompletne CO2-neutrálne.

Porsche sa odklonilo od dieselových motorov...
...aby sme sa mohli koncentrovať na naše kľúčové kompetencie.
A to sú?
Čo sa týka technológií pohonu, sústreďujeme sa na optimalizáciu spaľovacích motorov, emotívne plug-in hybridy a čisto elektrické športové autá. To je správna strategická odpoveď na zmenu režimu v našom odvetví na najbližších približne 10 rokov. To nás dostáva do veľmi dobrej pozície a umožňue nám flexibilne sa prispôsobiť rôznym rýchlostiam, akými sa na jednotlivých trhoch vyvíja elektromobilita.
Akú rolu v tom celom hrá hybrid?
Veľmi dôležitú – najmä v oblasti prechodu na elektromobilitu. Boli sme prvý výrobca, ktorý ponúkol plug-in hybridný pohon v troch prémiových segmentoch naraz. Napríklad s modelom Panamera bol najvýkonnejší variant práve plug-in hybrid. A naši zákazníci sú nadšení: od jej uvedenia na trh tvorí okolo 60 percent predaných modelov Panamera v Európe verzia s hybridným pohonom. V niektorých krajinách je to dokonca ešte viac.
Čo bude ďalej?
Elektrické autá budú dominovať. Spaľovacie motory budú stále existovať – v niektorých regiónoch ich bude veľa a ešte dlho. Ale v dlhodobom horizonte elektrický pohon vytlačí spaľovacie motory.
Automobilový priemysel sa drasticky mení. Počas ďalších piatich rokov sa zmení viac, než za posledných 50.
To je dôvod, prečo sme v procese fundamentálnej zmeny nášho biznis modelu. Z tradičného výrobcu automobilov sa transformujeme na moderného, vysoko inovatívneho poskytovateľa mobility.
Vyše 20 tisíc ľudí po celom svete si predobjednalo model Taycan bez toho, aby ho vôbec videli.
Je to úžasné, však? To je presne dôvod, prečo som taký presvedčený, že čím atraktívnejšie sú naše produkty, tým rýchlejšie bude elektromobilita všeobecne akceptovaná.

Ale zákazníci Porsche budú mať stále viac možností.
Správne. Každý od našej značky dostane to, čo chce.
Čo to znamená pre individuálne modelové rady?
Sú tu štyri dimenzie: prvou je úspešný „základ“. Tu sa pozeráme, ktoré varianty sú vhodné pre ktoré segmenty. Dobrým príkladom je Cayenne Coupé. „Imidž“ predstavujú športové autá, ktoré sú nositeľom našich pretekárskych génov, napríklad naše modely GT a RS. V dimenzii „lifestyle“ kombinujeme moderné autá s populárnymi prvkami z predchádzajúcich generácií. Tu je skvelým príkladom model 911 Speedster. Dimenzia „budúcnosť“ zahŕňa naše plug-in hybridné modely a plne elektrické autá ako Taycan s vysokým stupňom digitalizácie.
Dopyt po modeli Taycan je obrovský. Bude možnosť zvoliť si aj predkonfigurovaný model?
Nebudeme vyrábať žiadne vozidlá na sklad ani v budúcnosti. Každý dostane presne taký Taycan, po akom túži.