Jazda

Soundtrack My Life - každé Porsche bude čoskoro tvoriť svoju vlastnú hudbu. Podľa vašej jazdy.

26. júla 2021
4 minút čítania

Porsche Digital vytvára inovatívny hudobný zážitok pre vodičov: adaptívne ozvučenie, ktoré sa prispôsobuje štýlu jazdy a možno čoskoro aj ceste a nálade osoby za volantom.

26. júla 2021     4 minút čítania

Budúcnosť zábavy máme tú česť prvýkrát zažiť v Kalifornii, kde na semaforoch v Los Angeles čaká Porsche Macan a pred ním sa týči veľká Walt Disney Concert Hall. Je to príznačné a protirečivé zároveň. Zatiaľ čo známa koncertná hala znie vždy tónmi, ktoré určuje systém nôt, v Porsche Macan zažívame čosi úplne iné. Ako sa svetlo semafora mení z červeného na zelenú, sférické zvuky, ktoré bolo nedávno v tomto SUV počuť, sa prebúdzajú k životu. Nie preto, že by vodič pustil nejakú pieseň, ale preto, lebo Macan vytvára túto hudbu skrz svoj pohyb. Po odbočení doľava sa pred nami otvára prázdna cesta a Porsche sa rozbieha. Teraz to znie ako by sa vojaci ríše dali do pochodu v nejakom sci-fi filme, až kým Macan nezabrzdí na ďalších svetlách a hudba taktiež ustane do jemného podmazu. Vitajte v Soundtrack My Life (v preklade Ozvuč môj život).

Norman Friedenberger, Product Owner v Porsche Digital.

„Táto nová technológia nie je o hraní osobných playlistov alebo prispôsobení tempa či výšky tónov v hudbe aktuálnej rýchlosti jazdy,“ hovorí Norman Friedenberger z Porsche Digital, ktorý je zodpovedný za Soundtrack My Life. „Je o vytváraní individuálneho zvukového zážitku pozostávajúceho z množstva rôznych zvukov a hudobných štruktúr počas jazdy. Vytvára ich v reálnom čase vodič a jeho cesta. Každému bude znieť inak – rovnako unikátne, ako je unikátna aj každá jedna cesta.“

Spájanie pohybu a hudby

Technicky sa to volá adaptívny zvuk. Dáva užívateľom tejto technológie alternatívu: doplnok k rádiu alebo streamovanému obsahu. „Spojenie medzi pohybom vozidla a vytváraním hudby v kontexte šoférovania ponúka kompletne nový zážitok z počúvania,“ hovorí Friedenberger. „Je to o tom, byť za jedno s jazdnou situáciou.“ Na dosiahnutie tohto cieľa si musí vodič najprv zvoliť základnú hudobnú „náladu“, teda soundtrack skomponovaný špecificky pre danú situáciu. Softvér má prístup ku dopredu skomponovaným hudobným elementom a v závislosti od akcelerácie, rýchlosti a odstredivých síl v aute zmení komplexitu mixu týchto jednotlivých elementov, pričom pridáva alebo odstraňuje jednotlivé stopy či zvuky a zas a znova mení celkový aranžmán.

Technologický partner pre Soundtrack My Life je Boris Salchow, nemecký skladateľ filmovej hudby, ktorý sídli v Los Angeles. On skladá mnohé úryvky, z ktorých auto následne vytvára hudbu, a priznáva, že technológiu, ktorá za systémom stojí, by bol mal rád k dispozícii už mnoho rokov dozadu. „Keď som sa pred 16 rokmi presťahoval do Los Angeles, takmer som si odvykol počúvať v aute hudbu,“ vysvetľuje umelec. Na vine bol vraj nekonečný „stop and go“ štýl jazdy, ktorý je v kalifornskom megameste bežný. „Hudba, ktorú som počúval, skrátka vôbec nereflektovala to, čo som aktuálne zažíval. A už vtedy som si hovoril, že niekto by mohol vyvinúť niečo, čo by tento problém kompenzovalo.“

Vývoj nelineárnej hudby

Dnes je Salchow jedným z tých zodpovedných za tú zložitejšiu časť vývoja. „Komponovanie materiálu je niekedy komplexnejšie než ladenie algoritmov,“ hovorí Friedenberger, ktorý je tiež hudobníkom a okrem iného pracoval aj pre legendárnu electropop skupinu Kraftwerk. „Hovoríme o nelineárnej hudbe, ako v počítačových hrách. Sled udalostí sa nedá nikdy predvídať, ale hudba musí byť schopná s tým počítať. S klasickými lineárnymi stopami, ktoré majú začiatok a koniec, to nefunguje.“

Friedenberger strávil približne dva roky prácou na Soundtrack My Life a je preňho dôležité, aby auto nekombinovalo tie isté zvuky v daných lokalitách, ale aby sa zvuk vychádzajúci z reproduktorov každý raz zmenil – tak, ako ani každodenná cesta do práce nie je nikdy rovnaká. „To je to, čo je pre vodiča také vzrušujúce. Vždy zažijú nový soundtrack. Náš formát sľubuje dlhotrvajúci zážitok z počúvania, minimálne tri- až päťkrát dlhší, než v prípade lineárnej hudby.“

Prototyp Soundtrack My Life ako aplikácia v smartfóne

Prototyp Soundtrack My Life už existuje ako aplikácia v smartfóne. Ešte nepadlo rozhodnutie, či to tak zostane, alebo či sa sériová verzia aplikácie stane integrálnou súčasťou infotainment systému PCM. Obe riešenia sú prijateľné a obe so sebou prinášajú atraktívne možnosti.

Soundtrack My Life sa už dá používať mimo prostredia auta. „Môžete to používať kdekoľvek, kde je pohyb. Reaguje na mobilné dáta,“ hovorí Friedenberger. V budúcnosti sa dá táto aplikácia skombinovať s tzv. geofencingom, teda „uzamknutím“ alebo odomknutím istých lokalít. Napríklad, špeciálne soundtracky by potom boli dostupné len v Los Angeles, alebo na alpských priesmykoch.

Využitie Soundtrack My Life v sériovej výrobe zatiaľ nie je v pláne. „Základný algoritmus je v podstate pripravený. Teraz by sme sa mali zamerať najmä na spoluprácu s umelcami.“ V pláne je ďalej individualizovať hudbu, vytvoriť špeciálne edície dobre známych skladateľov za účelom ponúknuť ich ako druh tovaru pre digitálnych zberateľov. „Vízia je jednoznačne produkovať exkluzívny materiál. Pracovali by sme so špecifickými umelcami na základe špecifík prostredia, aby sme vytvorili soundtracky pre situácie, scenérie a momenty. Napríklad pre jazdu na okresných cestách, v noci, v mestskej premávke, alebo v konkrétnych regiónoch sveta.“ Použitiu umelej inteligencie sa tvorcovia zámerne vyhýbajú, pretože zameranie by malo byť na ľudí a ich kreativitu. „Ľudia milujú hudbu, pretože ju tvoria ľudia. Umelec ňou hovorí príbeh, ktorý si chce publikum vypočuť. Sprístupňujeme umelcom nový formát, ktorý im dáva možnosť sa vyjadriť a je to pre obe strany extrémne vzrušujúci proces.“

Hudba naladená na náladu vodiča

Avšak tu sa príbeh nekončí. Popri tom, ako sa technológia vyvíja, Soundtrack My Life by mohol byť schopný zistiť náladu vodiča a prispôsobiť jej hudbu. Friedenberger taktiež sníva o vývoji hudby v reálnom čase na cloude a zdieľaní hudby online. „Mohli by ste počúvať niekoho, kto je na ceste v New Yorku alebo v Tokiu práve teraz. Katalóg nápadov a vízií, kade by sa mohla táto cesta ubrať, je nekonečný.“ Salchow verí, že je možné, že jedného dňa sa auto oslobodí od umelca. „Zlom by nastal, keby sa ľudia už nemuseli zapájať. Technológia by vtedy nie len kombinovala už dopredu skomponované úryvky, ale sama by prichádzala s melódiami a starala by sa o frázovanie v závislosti od hudobného podpisu umelca.“

Z dnešnej perspektívy je tento moment ešte veľmi ďaleko a možno je v hudbe nakoniec taký silný ľudský element, že umelé kompozície sa nemusia nikdy naozaj uchytiť. Ale ak sa uchytia, auto je predurčené miesto, kde sa tak stane, myslí si Salchow, najmä v adaptívnej hudbe. Niekedy je to uháňanie 200 km/h po nemeckej diaľnici, niekedy je to pripájanie sa na kruhový objazd, občas vodič skúma limity svojho auta a niekedy len tak uvoľnene jazdia pri pobreží mora. Väčšie rozsahy rýchlostí v porovnaní s chôdzou či behom či úplne iné odstredivé sily vo všetkých smeroch samé o sebe otvárajú úplne iný vesmír možností. „Naozaj je to iba v prípade, keď sedíte v kresle,“ hovorí Salchow, „keď nepotrebujete adaptívnu hudbu.“

Zdielať: