Jazda

Test Porsche PANAMERA 4S E-HYBRID: Harmónia protikladov

14. december 2020
7 minút čítania

Už dávno neplatí, že spájanie protikladov vytvára nevýhodný kompromis. Vynovené Porsche Panamera v plug-in hybridnej verzii 4S E-Hybrid je toho skvelým príkladom.

14. december 2020     7 minút čítania

Text: Juraj Hrivnák

Ísť do práce či na stretnutie úplne nehlučne a bez toho, aby ste spálili kvapku benzínu a poobede si užiť kľukaté okresné cesty v adrenalínovom tempe a v sprievode lahodného zvuku výkonného šesťvalca? Vďaka plug-in hybridnému Porsche Panamera to je možné.

Porsche PANAMERA 4S E-HYBRID

Ideál?

Faceliftovaný model Panamery, ktorý najľahšie rozpoznáte podľa nových zadných svetiel a upraveného nárazníka, prichádza aj v novej verzii 4S E-Hybrid. Doteraz bola elektrizovaná Panamera dostupná iba ako Panamera 4 E-Hybrid a Panamera Turbo S E-Hybrid. Teraz je k dispozícii niečo medzi tým. A možno je to dokonca najzaujímavejšia verzia. Elektromotor s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 400 Nm zostáva rovnaký, avšak v prípade nového modelu Panamera 4S E-Hybrid  je pod prednou kapotou 2,9-litrový motor V6 s výkonom 324 kW (440 k), takže celkový výkon je na úrovni 412 kW (560 k) a až 750 Nm! Výsledné parametre sú fascinujúce: zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za dychberúcich 3,7 s, maximálna rýchlosť 298 km a elektrizujúce reakcie na plyn. Vďaka väčšej batérii dokáže toto isté auto nehlučne, čisto na elektrinu prejsť až 54 km. To je viac, než dokáže verzia Turbo S E-Hybrid, pretože tá má pod prednou kapotou ťažší osemvalec. Model 4S je ľahší, takže na elektrický pohon sa mu jazdí lepšie. Menšia záťaž na prednú nápravu znamená zároveň agilnejšie jazdné vlastnosti. A keď raz ochutnáte silu stáda 560 koní, pochybujem, že vám bude chýbať vyšší výkon.

Svet prvý

Ako teda vyzerajú oba svety testovanej Panamery v praxi? Ten prvý, elektrický, vám splní všetko, čo pri pokojnej jazde v meste môžete chcieť. Vďaka tomu, že elektromotor sa nachádza pred prevodovkou, je jeho výkon sprevodovaný, a tak aj 100 kW stačí aj na svižné mestské manévre. A keby náhodou nestačil, spaľovací motor je pripravený kedykoľvek v okamihu naskočiť a pomôcť.

Ale aj pomalá jazda je svojím spôsobom zábavná. Je to očistec na dušu, v ktorom si môžete naplno vychutnávať fakt, že sedíte v krásnom, kožou obšitom interiéri s karbónovými dekormi a môžete si naplno vychutnať vašu obľúbenú hudbu vďaka skvelému audiosystému. Pohodlné športové sedadlá vám vymasírujú z chrbta akékoľvek napätie a vďaka vyvýšenému stredovému tunelu posiatom elegantne spracovanými dotykovými tlačidlami sa tu budete cítiť útulne. To, že sedíte v Porsche, vám bude okrem odznakov neustále pripomínať dokonalá pozícia za novým volantom prebratým z modelu 918 Spyder, ako aj charakteristické budíky s veľkým, analógovým otáčkomerom v strede. Po bokoch sú displeje, ktoré grafikou napodobňujú ďalšie štyri budíky, z úcty k tradíciám značky Porsche.

Štyri budíky z úcty k tradíciám značky Porsche.

Pasažieri vzadu sedia asi v najšportovejšie tvarovaných zadných sedadlách, v akých som kedy sedel. Samozrejme, so zachovaním maximálneho možného komfortu. Sám za seba som si vedel sadnúť úplne bez problémov, a to meriam takmer 190 centimetrov. Batožinový priestor? Vďaka karosérii typu liftback ho môže Panamere závidieť množstvo profesionálne rodinných áut.

Asi najviac ma prekvapil komfort podvozka. Napriek obrovským 21-palcovým kolesám je vzduchové odpruženie Panamery v najmäkšom z troch nastavení naozaj komfortné. Poskytuje autu plavnú jazdu hodnú luxusných limuzín, avšak s dodatočnou kontrolou pohybov karosérie, ktorá dáva tušiť, že toto auto má predsa len športové gény.

Svet druhý

Otočný ovládač na volante je vlastne volič jazdných režimov. K dispozícii sú režimy E-Power, Hybrid, Sport, Sport Plus a nastaviteľný režim Individual. Režimy E-Power a Hybrid patria do prvého sveta. Keď sa chcete preniesť do druhého, zvolíte režim Sport alebo Sport Plus. A vtedy sa začnú diať veci.

Šesťvalec preplňovaný dvoma turbami zostane naštartovaný, podvozok sa zníži, tlmiče stuhnú a klapka vo výfuku sa otvorí. Ak chcete aj tých za vami pripraviť na to, čo sa bude diať, môžete si dokonca tlačidlom vysunúť zadný spojler. Športový režim prevodovky, ľavá noha naplno stlačí brzdu, pravá plyn. Otáčkomer vyletí k číslu 5, z výfuku sa ozve streľba a v tom momente môžete pustiť brzdu. To, čo nasleduje, sa dá vďaka pohonu všetkých štyroch kolies prirovnať ku katapultu. Prevodovka PDK radí druhý stupeň ešte pred tým, než si stihnete uvedomiť, čo sa vlastne stalo. Veď pred 3,7 sekundami ste ešte stáli a teraz letíte stovkou a stále zrýchľujete.

Motor má veľmi pekný, dravý zvuk, ktorý po ubratí plynu dofarbujú pľuvance do výfuku. Nič nevkusné, všetko znie veľmi autenticky. Panamera má aj vďaka elektromotoru neskutočné reakcie na plyn. Kým sa nafúknu turbá, postará sa o zrýchlenie elektrina. Výsledok je impozantný. No ešte lepšie je to, ako si Panamera dokáže poradiť so zákrutami – zdôrazňujem – na akomkoľvek povrchu. Nevadia jej nedokonalosti na cestách. So stopercentnou sebadôverou ju môžete vodiť vysokými rýchlosťami aj na menej rovných cestách s popredávanými krajnicami. Porsche nerovnosti zhltne bez toho, aby ho to rozhodilo, ale pritom v zákrutách vám poskytuje perfektnú oporu. Priľnavosť je neskutočná. Koniec koncov, vzadu obúva Panamera pneumatiky široké až 325 mm. Pridajme si k tomu úžasné brzdy s krásne tuhým pedálom, veľmi precízne riadenie a absolútne poslušnú osemstupňovú prevodovku PDK, a dostaneme auto, ktoré vás s vojenskou poslušnosťou dostane tam, kam chcete, tak, ako chcete.

Podotýkam, že ani v najtuhšom režime podvozka nestratí Panamera elementárny komfort. Nemusíte sa báť ani toho, že sa vám po pár minútach ostrej jazdy vybije batéria. V športových režimoch ju Panamera agresívne dobíja vždy, keď nepotrebujete plný výkon motora, takže v praxi máte k dispozícii vždy plný výkon. Ak by ste šli dlhodobo maximálnou rýchlosťou 298 km/h, asi by sa po niekoľkých minútach vybila, ale to je scenár, ktorý sa reálne nedá uskutočniť ani na nemeckej diaľnici. Akékoľvek brzdenie či uvoľnenie plynového pedála batériu okamžite dobíja.

Záver

Porsche Panamera 4S E-Hybrid je skvelý dvojitý agent, ale aby ste si ho naplno užili, určite vám odporúčam ho doma nabíjať. Ak tú možnosť nemáte, zvoľte radšej klasický model bez hybridného pohonu. Ak ju máte, je možné, že v rámci bežnej dennej rutiny budete jazdiť len za cenu elektrickej energie, čo je veľmi dobrý pocit. Panamera ukázala, že s poriadnou dávkou skúseností a nadšenia sa dá spraviť auto, ktoré spája každodenný komfort a praktickosť s typickými charakteristickými znakmi Porsche – teda s úplnou oddanosťou vodičovi a jeho radosti z jazdy.

Ísť do práce či na stretnutie úplne nehlučne a bez toho, aby ste spálili kvapku benzínu a poobede si užiť kľukaté okresné cesty v adrenalínovom tempe a v sprievode lahodného zvuku výkonného šesťvalca? Vďaka plug-in hybridnému Porsche Panamera to je možné.

Zdielať: