Vitajte vo Weissachu. Už 50 rokov tu tvoríme budúcnosť
Modelová paleta automobilky Porsche je rozmanitá. No či už je reč o SUV, elektromobiloch alebo legendárnych športových vozidlách, všetky modely prepája dokonalé spracovanie, technická dokonalosť a myšlienková homogenita. Zatiaľ čo za prvé kritérium zodpovedá závod automobilky v Zuffenhausene, všetko ostatné je dielom najmä vývojového centra vo Weissachu, ktorý je vzdialený necelých 25 kilometrov.
Všetko začína na papieri
Vývojové centrum Weissach je už 50 rokov synonymom špičkových technológií, vášne, inžinierskych schopností a inovácií. Prvýkrát bolo otvorené v roku 1971 a je sídlom oddelenia dizajnu a motoršportovej divízie značky, ako aj viacerých testovacích zariadení a vlastnej testovacej dráhy. Inými slovami: toto je miesto, kde sa rodia a testujú myšlienky Porsche budúcnosti.

Dizajnéri, odborníci na aerodynamiku a modelári tu pracujú pod jednou strechou, čo zabezpečuje jednoduchý a plynulý priebeh procesu navrhovania. Aj keď je za vzhľad výsledného modelu zodpovedný šéfdizajnér, nemá svoju vlastnú kanceláriu. Práca vo vývoji značky je tímovým dielom a je to poznať aj na otvorenom a prepojenom prostredí, v ktorom dizajnéri pracujú. Junior či senior, každý tu má na prácu rovnaké podmienky.
Po návrhu prichádza k realizácii ideí, pričom kľúčovou súčasťou je aj v roku 2021 modelovanie prototypu z hliny. Táto etapa ide ruka v ruke s veterným tunelom umiestneným v tesnej blízkosti.
Keď rýchlosť nestačí

Modernizovaný tunel je v areáli Weissachu – z pohľadu 50-ročnej tradície centra – relatívnou novinkou. Jeho prevádzka sa začala v roku 2015 a okrem merania súčiniteľa odporu vzduchu dokáže simulovať aj také podmienky, ako je napríklad rozdielny povrch cesty. Spoločnosť ho totiž navrhla tak, aby skutočne pohyboval povrchom pod vozidlom vďaka sérii vymeniteľných pásových dopravníkov s rôznymi textúrami. Pretože počítačová simulácia je vo vývoji podstatná, ale fyziku sa oblafnúť nedá.
Ďalšou zásadnou súčasťou veterného tunela, ktorá v dnešných dňoch len naberá na dôležitosti, je testovanie aerodynamického hluku vozidiel. Extrémne ľahká, karbónová vrtuľa aerodynamického tunela má osem metrov v priemere a dokáže vytvoriť rýchlosť vetra až 300 kilometrov za hodinu, pričom meria hluk vozidla pomocou 600-mikrofónovej inštalácie schopnej presne detegovať najhlučnejšie miesta karosérie. Aj preto je nový Taycan jedným z najtichších elektromobilov na aktuálnom trhu.

Vydržať čo najviac
Hnacie ústrojenstvo každého automobilu je jednotlivo testované v pracovisku pohonných jednotiek. Tu sa dnes špeciálna pozornosť venuje najmä elektrifikovaným a elektrickým motorizáciám, ktorým dokážu simulačné stoly vyvinúť precíznu zmes náročných podmienok a poriadne potrápiť aj batérie, aj hnacie ústrojenstvá.
Akonáhle je tvar vozidla schválený v aerodynamickom tuneli a hnacia sústava pripravená na testy v reálnom svete, takmer dokončené auto je vložené do klimatizačnej komory, kde sa zistí, ako veľmi je každý nový nápad schopný fungovať v extrémnych teplotách.

Po zapnutí svietidla, ktoré simuluje extrémne slnečné žiarenie, sa testovacia miestnosť rýchlo zahreje na takmer 90 stupňov Celzia. Takéto testovanie preverí nielen pripravenosť systémov aj materiálov, ale napríklad aj takých (podstatných) detailov, akými je viditeľnosť všetkých priehľadných aj nepriehľadných displejov a zobrazovacích zariadení vo vozidle.
Nasleduje test prototypu na dyname v miestnosti, kde sa teplota v rôznych intervaloch pohybuje hore a dolu, aby sa otestovala nielen účinnosť ovládania klimatizácie, ale aj cyklické odmrazovanie skiel a odolnosť karosérie voči extrémnym teplotám pri zapnutom motore.
Dokonalé obvody
Testuje sa však aj elektronika automobilu. Špeciálne pracovisko na testovanie elektroniky disponuje zariadením, ktoré sa dokáže zapojiť do elektrického systému vozidla a simulovať čokoľvek od vstupov vodiča až po funkčnosť pri náročných poveternostných podmienkach. Iba systémy, ktoré úspešne prejdú touto fázou, dostanú šancu byť testované v reálnom svete.

Počas celého tohto procesu absolvuje každý prototyp jednotlivé testy niekoľkokrát. Kedykoľvek môže byť prototyp či systém odoslaný späť do predchádzajúcej fázy vývoja a podrobený toľkým zlepšeniam a testovaniam, až kým si pracovníci nie sú istí jeho schopnosťami v reálnom svete.
Mnohé prototypy potom čaká spoločný osud vo veľkej garáži, ktorá dokáže poňať až 375 ďalších vozidiel značky, ktoré sú aktuálne vo vývoji. Ide o modely zo súčasnosti, ale aj z blízkej či ďalekej minulosti, ktoré sú aj pre mnohých zamestnancov značky stále prísne strážené. Len zamestnanci s elektronicky overeným povolením môžu vždy pozerať na stovky modelov zakrytých maskovacími plachtami.

Minulosť, súčasnosť aj budúcnosť
Vďaka výstave, ktorá prebieha do 5. decembra v múzeu Porsche v Zuffenhausene, však môžete nahliadnuť do histórie zariadenia a procesu tvorby nových vozidiel aj vy. Okrem vozidiel, ako je autobus pretekárskych hasičov z roku 1972, sa totiž výstava zameriava aj na unikátny veterný tunel a obsahuje aplikáciu s funkciou rozšírenej reality, ktorá návštevníkom umožňuje rozobrať do súčiastky napríklad najnovší Taycan.



















