Porsche 718 Cayman T je všeličo, ale rozhodne nie nástupca Porsche 914/4. Na začiatok – je to coupé, kým jeho predchodca mal karosériu typu Targa. Ešte aj ich siluety sú dosť odlišné. Pri všetkej úcte k značke a k tradíciám, ktokoľvek s párom očí vidí na prvý pohľad, že toto porovnanie je nemožné.
Ale iba to že sa pozeráte nemusí znamenať, že v skutočnosti vidíte tie podstatné veci. Aby ste ich videli, potrebujete trochu viac. Viac než 30 rokov lásky pre klasické autá. Podobnej, akú cíti Olaf Johannes Häner. Tento inžinier je mužom plným emócií napriek tomu, že s podobným zamestnaním sa spája skôr racionálny prístup k veci. Vo svojej dielni v mestečku Horstmar si pre seba vybudoval malú oázu: idylickú čerpaciu stanicu v štýle 60. rokov, v ktorej uchováva svoju malú zbierku klasických áut – najmä Volkswagenov, avšak jeho srdce bije najmä pre Porsche.

Model 914/4 spája Porsche a Volkswagen
Jedno z jeho obľúbených áut je, neprekvapivo, jeho zelené Porsche 914/4 – model, ktorý spája oba svety. Bol totiž navrhnutý v Porsche za pomoci financií Volkswagenu, poháňaný motorom z Wolfsburgu a vyrábaný firmou Karmann v Osnabrücku.
Dnes mu do jeho malého kráľovstva prinášame hosťa: Porsche 718 Cayman T. V modrej farbe, so sivým interiérom a výkonom 300 koní (220 kW) miesto stovky, ktorú ponúka 914/4 2.0. Olaf sa na auto len pozrie, ale aj takýto krátky pohľad povie skutočnému fanúšikovi modelu Porsche 914 viac, než iba o farbe a dizajne auta. „Ak by som si mal dnes kúpiť nové Porsche, kúpil by som si presne toto. Je puristické, má manuálnu prevodovku a motor v strede – to všetko sú veci, ktoré ma fascinujú. Čo sa mňa týka, jeho tvary sú skutočne podarené. Celé auto je skrátka dokonalé, každá línia je ideálna,“ hovorí. Než to stihne dopovedať, už aj sedí za volantom.

Je to akoby bol model 718 T preňho stvorený, aj keď v interiéri toho nie je veľa, čo by mohlo nadchnúť puristu, ako je on. Miesto klasických kľučiek sú tu textilné slučky, ale to je asi tak všetko. Auto má v základe elektrické sedadlá. Infotainment a navigačný systém nie sú také jednoduché, ako Häner očakával a už vôbec nie sú také, aké ponúka jeho 914. Avšak model 718 T sa v základe dodáva bez rádia či navigácie PCM – nahrádza ich veľký odkladací priestor v strede palubnej dosky. aj s veľkým odkladacím priestorom miesto modulu infotainmentu PCM. Zákazníci, ktorí ho však predsa len uprednostňujú, si ho môžu objednať bez príplatku.

Fanúšikovia Porsche isto vedia, že „T“ väčšinou pri modeloch Porsche znamená pri „Touring“ a je synonymom skutočného potešenia z jazdy – niečoho, čo 718 T ponúka v plných priehrštiach. Sériovo je model 718 T vybavený športovým podvozkom zníženým o 20 mm vrátane adaptívnych tlmičov, balík SportChrono s režimami Sport a Sport Plus, ako aj aktívne uloženie prevodovky. Systém vektorovania krútiaceho momentu PTV spolu s mechanickým samosvorným diferenciálom, ktorý sa stará o optimálne prerozdelenie hnacej sily medzi zadné poháňané kolesá, je taktiež súčasťou štandardnej výbavy, rovnako ako extrémne presné citlivé, ktoré umožňuje tomuto atlétovi s motorom v strede presný prejazd zákrutami bez ohľadu na to, ako oduševnene sa s ním jazdí.

Technická výbava pre radosť z jazdy
Dokonalé podmienky pre premenu výkonu boxer motora na priečnu dynamiku. Tristo koní z dvojlitrového štvorvalcového turbomotora (s filtrom pevných častíc) si ľahko poradí s 15 kg extra hmotnosti v porovnaní so základným Caymanom vďaka všetkému technickému vybaveniu inštalovanému pre radosť z jazdy vývojovými inžiniermi. Podľa tabuliek dokáže 1 380 kg vážiaci Cayman T vyšprintovať z 0 na 100 km/h za 5,1 s vďaka pomeru výkonu a hmotnosti na úrovni 4,5 kg na jednu konskú silu. Nie je tu žiadna turbodiera, ktorá by stála za zmienku. Krútiaci moment 380 Nm je dostupný takmer bez oneskorenia vďaka rýchlo reagujúcemu turbodúchadlu.
Výkon sa prenáša cez precízne vyladenú šesťstupňovú manuálnu prevodovku so skrátenou pákou, ktorá perfektne sadne do ruky. Model 718 T samozrejme okamžite rozpoznáte aj vďaka jeho označeniu. Táto športovejšia verzia modelu 718 Cayman obsahuje vysokolesklé, titánovo sivé 20-palcové disky Carrera S, agátovo sivé spätné zrkadielka a športový výfukový systém s dvojitou vysokolesklou čiernou koncovkou umiestnenou v strede nárazníka.

Ak to znie dobre na papieri, len počkajte, až si auto skutočne vyskúšate. Zobrať svoj Cayman zo Severného mysu na Gibraltar? Kedykoľvek! A budete to milovať... Fakt, že toto auto je vo všetkom lepšie, než Porsche 914/4 je dosť triviálny – bolo by zvláštne, ak by za viac ako 50 rokov nenastal žiaden pokrok. Ale aj keď Hänerovi sa Cayman T pomaly dostáva pod kožu („Môžete ho tu aj nechať, ak chcete. Ešte tu v dielni je trochu miesta.“), stále to nie je dostatočný dôvod na to, aby sa zbavil svojho ľudového „Volks-Porsche“.
Názov tohto auta sa v novinách skracoval na „VoPo“ od momentu, kedy sa predstavilo verejnosti. Huschke von Hanstein, kedysi veľavážený riaditeľ vzťahov s verejnosťou, doslova prosil novinárov, aby ho tak nevolali. Auto nemalo nič spoločné s Ľudovou políciou Východného Nemecka, alebo Volkspoizei, s ktorou zdieľalo svoju prezývku. Napriek jeho prosbám si však tento výraz začal žiť vlastným životom. Bol to iba ďalší z nesprávne zafarbených prvkov nepeknej mozaiky. Toto zábavné malé autíčko, nad ktorým si Heinrich Nordhoff a Ferry Porsche potriasli rukami a bolo vyvinuté čisto z peňazí Volkswagenu, sa stalo predmetom ostrého sporu. Cár Volkswagenu, Nordhoff, zomrel. Jeho nástupca, Kurt Lotz, nechcel nič vedieť o nijakých riskantných obchodoch, a tak si dal tvrdú podmienku: ako za všetko platíme, chceme to predávať ako vlastné auto.
Model 914 ako pravé Porsche
Nasledovalo obdobie plné doťahovačiek, ktoré vyvrcholilo založením spoločnosti Volkswagen[1]Porsche. V Nemecku sa musel model 914 predávať ako VW-Porsche. Jedine modely 914/6 a 916 dostali logo Porsche. Pre Porsche to však bol dobrý obchod, pretože mohlo zrazu ťažiť z početných nových predajných miest Audi, založenými Volkswagen-Audi-NSU v USA. Od tohto momentu stál model 914 vystavený hneď vedľa nových Audi modelov – a bolo to Porsche. Označenie VW zmizlo, ale dodnes je to jeden z dôvodov, prečo ľudia na nemeckej Porsche scéne modelu 914/4 neveria, aj keď samotná firma ho považovala za pravé Porsche.

Olaf Häner tejto debate nikdy nerozumel. Preňho to bolo vždy jasné – skôr či neskôr bude majiteľom Porsche 914. Toto konkrétne získal dokonca sám v Kalifornii. Jednoducho si spojil rodinnú dovolenku s hľadaním jedného z týchto áut. Prvý majiteľ sa chcel so svojou 914, ktorá bola iba raz lakovaná, rozlúčiť. Jeho dcéry sa v nej naučili jazdiť, ale už toto zelené autíčko iba stojí v garáži. To bolo v roku 2009. Odvtedy je 914 súčasťou Hänerovej flotily. Nárazníky boli pôvodne čierne, ale nový majiteľ ich dal pochrómovať, pričom jeden pritom zničil. Tak kúpil nový, pričom zaňho takmer zaplatil obličkou, ale dnes je so svojou malou Targou spokojný.

Výkon 100 koní (74 kW) je pre model 914 z roku 1974 vážiaci 970 kg dostatočný. Na stovku vďaka nemu zrýchli za 10,5 sekundy a vytiahne takmer 200 km/h („no, v skutočnosti aj trochu viac“). A Hänerovi vôbec neprekáža, že motor z jeho 914/4 sa používal aj v oveľa menej populárnom modeli Volkswagen 411/412 prezývanom Nasenbär či v modeli Volkswagen bus. Miluje jazdu bez strechy, jeho presné riadenie, nízku svetlú výšku a aj naozaj obrovský batožinový priestor. Takže jeho smer zmýšľania je jasný. „Vymeniť ho? Ani náhodou. Ale vedel by som si predstaviť mať k nemu aj 718 T. To by bolo fajn.