Jazda

Z trate na cesty: fascinujúci vývoj Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3 patrí roky medzi absolútnu špičku medzi vysokovýkonnými športovými autami. Jeho imidž nezničiteľného auta, s ktorým môžete chodiť na trať po vlastných, má svoje opodstatnenie. Prečítajte si, ako prebiehal vývoj najnovšej generácie.

26. máj 2021 4 minúty čítania

Porsche dostalo v roku 2010 skvelý PR nápad. V rámci predstavenia modelu 997.2 911 GT3 RS s 3,8-litrovým motorom a výkonom 331 kW (450 k) sa rozhodli prihlásiť úplne sériové auto na 24-hodinové preteky na Nürburgringu. Auto, ktoré v pretekoch šoférovali jazdecké esá Walter Röhrl, Roland Asch, Patrick Simon a dvaja motoristickí novinári Horst von Saurma a Chris Harris, vyrazilo deň pred konaním pretekov z Weissachu po vlastnej osi. Na mieste dostalo len pretekárske obutie v podobe slickov a vyrazilo na jedny z najťažších 24h pretekov na svete, pričom vo výsledku sa umiestnilo na 13. celkovej priečke z 220 prihlásených áut. Porazilo mnoho masívne upravených pretekárskych špeciálov. Počas pretekov absolvovalo iba plánovanú výmenu predných bŕzd a celý čas fungovalo stopercentne. Po pretekoch vyrazilo po nemeckej diaľnici späť do svojej garáže vo Weissachu. Nikto iný takéto čosi nikdy neskúsil.

Aj odvtedy sa traduje, že Porsche 911 GT3 je jedno z najrobustnejšie postavených áut, pre ktoré skutočne platí, že obsahuje technológie priamo z pretekárskych tratí. Nový model s kódovým označením 992 nie je žiadna výnimka.

Aerodynamika inšpirovaná okruhmi

Jednou z oblastí, ktorá zaznamenala medzigeneračne najväčší pokrok, je aerodynamika nového modelu. Nová 911 GT3 je prvé sériové auto so zhora uchyteným zadným spojlerom. Podobné uchytenie využíva aj pretekárska 911 RSR či 911 GT3 Cup. Keďže dva hliníkové elementy držia krídlo zhora, vzduch môže okolo jeho spodnej časti, ktorá je aerodynamicky citlivejšia, prúdiť nerušene. To viedlo k zvýšeniu prítlaku. Nová 911 GT3 strávila podstúpila až 700 aerodynamických simulácií a strávila vyše 160 hodín v špičkovom aerodynamickom tuneli.

Sklon zadného krídla sa dá nastaviť v štyroch úrovniach, rovnako ako predný difúzor. Nová GT3 dosahuje o 50 % vyšší prítlak pri 200 km/h než predchodca už v sériovom nastavení. V najagresívnejšej polohe aerodynamických prvkov je to až 150 %. Nastavovaním prvkov je možné ovplyvniť aj vyváženie auta na jednotlivé trate, podobne ako pri pretekárskych modeloch. Zaujímavý je aj systém vývoja jednotlivých prvkov, ktorý je podobný vývoju čisto závodných dielcov. V aerodynamickom tuneli sa ich výkon netestuje iba pri jazde na rovine. Analyzujú sa aj scenáre, kde simulujeme náklony auta v zákrutách, ponáranie pri brzdení, akceleráciu a dokonca aj šmyk.

22 000 hodín v plnom nasadení

Rovnako dôkladne prebiehalo aj testovanie vynoveného motora. Porsche sa netají tým, že je to v podstate rovnaký motor, aký používajú pretekárske 911 GT3 Cup, iba s odlišným výfukovým systémom a elektronickým manažmentom motora. Pre zaručenie nepriestrelnej spoľahlivosti strávil tento vysokootáčkový štvorlitrový plochý šesťvalec až 22 tisíc hodín na testovacej stolici, kde podstupoval tú najväčšiu záťaž – simulovanú jazdu na rôznych okruhoch a dlhé úseky, kde išiel na plný plyn. Výkon nového motora (375 kW/510 k) je o 10 k vyšší, než pred tým. Motor ho dosahuje v pri 8 400 otáčkach, pričom sa vie vytáčať až do závratných 9 000 ot./min. O 10 Nm vzrástol aj krútiaci moment, ktorý teraz dosahuje 470 Nm.

Zvláštnosťou motora je použitie pevných zdvíhadiel ventilov. K dispozícii je aj variabilné časovanie VarioCam. Kľukový hriadeľ využíva ložiská s veľkým priemerom a široké ojničné ložiská pre maximálnu trvanlivosť. Valce majú špeciálny plazmou upravený povrch pre maximálne zníženie trenia a opotrebenia. Novinkou je použitie šiestich individuálnych škrtiacich klapiek pre ešte lepšie reakcie na plyn a lepší zvuk.

Mazanie v záťaži

Olej je kvapalina a vieme ako sa správa pri odstredivých silách. GT3 dosahuje na trati obrovské preťaženia a navrhnúť systém, ktorý dokáže spoľahlivo a rovnomerne zásobovať olejom každý kútik motora aj v extrémnych podmienkach, je výzva. GT3 preto využíva mazanie s tzv. suchou kľukovou skriňou s oddeleným zásobníkom na olej. Využíva až sedem miest pre efektívny zber oleja a prepracovanú distribúciu, pričom ojničné ložiská sú ním zásobované priamo cez kľukový hriadeľ.

300 km/h ako rozcvička

Samozrejme, že hotový motor sa testuje aj v reálnych podmienkach, nie iba v laboratóriu. Inžinieri Porsche podstúpili s  911 GT3 až 600 testov zameraných na emisie, aby splnila prísne štandardy. Dôležitá bola aj trvácnosť, ktorú si majitelia GT3 tak pochvaľujú a právom ju očakávajú aj od najnovšieho modelu. Preto absolvovala nová GT3 až 5 000 kilometrov na vysokorýchlostnom okruhu Nardó v Taliansku, pri konštantnej rýchlosti 300 km/h s prestávkami iba na tankovanie.

Toto všetko zaručuje, že aj nové Porsche 911 GT3 bude svojich majiteľov tešiť tým, čo doteraz: svojou nepriestrelnou spoľahlivosťou a schopnosťou doviezť ich na trať, podať tam životný výkon a potom ich doviezť naspäť domov.

Zdielať: